Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Vaskemiddel med parfyme

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-25, 16:14   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaskemiddel med parfyme

I dette hjemmet av allergikere, astmatikere og atopikere brukes vaskemiddel uten parfyme, men nå har klær begynt å lukte surt sånn ca med en gang de er ferdig vasket så vi vurderer å bruke vaskemiddel med litt parfyme for å slippe at det lukter surt. (Jeg er redd det da bare gjør vondt verre, at vi får sur lukt pluss vond parfymelukt, men mannen mener det er verdt et forsøk.)

Vi har allerede prøvd alle triks i boken for å få bort lukt, og det er mye bedre nå enn det var før, men det er liksom litt igjen vi ikke blir kvitt. Sikkert ikke så andre kjenner det, men nå er jeg blitt så bevisst lukten at jeg kjenner den selv om den nesten ikke er der.

Noen tips til vaskemiddel med veldig mild lukt som kan brukes selv om man har allergier?

Gammel 28-07-25, 16:22   #2
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vaskemiddel med parfyme

Jeg ville prøvd flere triks for å få vekk den sure lukten, det var nylig en tråd her inne med masse gode tips.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 16:22   #3
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sorry, ikke det du ba om . Hilsen en som ikke fikser parfyme i vaskemiddel.

Gammel 28-07-25, 16:28   #4
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg ville prøvd flere triks for å få vekk den sure lukten, det var nylig en tråd her inne med masse gode tips.

Ja, de er prøvd.

Jeg misliker også vaskemiddel med parfyme, så jeg hadde et håp om at noen kom med tips om noe som kan brukes allikevel.

Gammel 28-07-25, 16:57   #5
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker vaskearkearkene fra Concept zero. Vi er ikke glade i mye parfyme, og synes disse har en lett og god lukt.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 17:03   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker du flytende vaskemiddel? Har du prøvd å bytte til pulver? Sorry, svarer ikke på det du spør om jeg heller. Skal sjekke etterpå hva vårt heter, tror ikke det lukter så mye, og jeg er litt var på det.

Gammel 28-07-25, 17:17   #7
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Jeg bruker vaskearkearkene fra Concept zero. Vi er ikke glade i mye parfyme, og synes disse har en lett og god lukt.

Samme her.

Gammel 28-07-25, 17:21   #8
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har blant annet en tråd om dette her inne.
Mine tips er:
rens og vask på 90 grader jevnlig
bruk eddik som skyllemiddel
bruker vanish
og jeg har kjøpt en flytende såpe på Clas ohlson som heter Galletvål, aktiv tvattmiddel (svensk). Den er litt som Omo sport, men stinker ikke like mye.
Dør og såpedispenser oppe når maskinen ikke er i bruk

Gammel 28-07-25, 17:30   #9
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Takk, da prøver vi det. 👍

Gammel 28-07-25, 17:30   #10
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Bruker du flytende vaskemiddel? Har du prøvd å bytte til pulver? Sorry, svarer ikke på det du spør om jeg heller. Skal sjekke etterpå hva vårt heter, tror ikke det lukter så mye, og jeg er litt var på det.

Ja, bruker bare pulver.
Vil gjerne ha tips om hva dere bruker ja.

Gammel 28-07-25, 17:32   #11
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Jeg har blant annet en tråd om dette her inne.
Mine tips er:
rens og vask på 90 grader jevnlig
bruk eddik som skyllemiddel
bruker vanish
og jeg har kjøpt en flytende såpe på Clas ohlson som heter Galletvål, aktiv tvattmiddel (svensk). Den er litt som Omo sport, men stinker ikke like mye.
Dør og såpedispenser oppe når maskinen ikke er i bruk

Alt dette er prøvd, unntatt gallesåpe.
Vi bruker aldri skyllemiddel og har ikke eddik i maskin ved hver vask, men kjører kokvask 90 med jevne mellomrom og pleier ha i eddik da.

Gammel 28-07-25, 17:43   #12
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, bruker bare pulver.
Vil gjerne ha tips om hva dere bruker ja.

Sorry, husket feil, vi har blenda sensitiv uten parfyme nå, trodde det var med noe duft. Bruker neutral til vanlig.

Gammel 28-07-25, 17:50   #13
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Vi er også allergikere og bruker Blenda Sensitive, men med en dæsj Omo Color. Trenger ikke mye for å få litt duft.

Gammel 28-07-25, 17:50   #14
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Alt dette er prøvd, unntatt gallesåpe.
Vi bruker aldri skyllemiddel og har ikke eddik i maskin ved hver vask, men kjører kokvask 90 med jevne mellomrom og pleier ha i eddik da.

Jeg bruker heller ikke skyllemiddel, med unntak av eddik. Min erfaring er at mørkt tøy ofte lukter surere enn lyst tøy.

Gammel 28-07-25, 18:24   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Kamuflering av sur lukt med parfyme? Jeg forstår at man kan bli desperat, altså, men jeg tror ikke det er en god idé.

Det kan selvsagt være at du er helt annerledes enn meg, men jeg vet at noen ganger sier jeg at jeg har prøvd "alt", og så har jeg ikke gått 100 % inn for hvert eneste enkeltsteg underveis. Så om jeg var deg, så ville jeg forsøkt på nytt.

Lukter alle klær surt, eller er det bare noen bestemte få?

Hvis det er alle, så vil jeg tro dette kan ha noe med vaskemaskinen å gjøre. Da må du forsikre deg om at vaskemaskinen faktisk er helt ren! Steg for å rengjøre vaskemaskinen:
- rengjør filteret skikkelig og la gjerne filteret ligge helt nedsunken i klorvann en stund for å være sikker på at det ikke ligger igjen noe smuss og bakterier
- rengjøre gummien rundt åpningen skikkelig - SKIKKELIG - og la den tørke
- kjør en runde med vaskemiddel for vaskemaskin - for eksempel denne
- kjør til slutt en 60 eller 90 graders vask uten innhold

Og for å forebygge
- la alltid alltid alltid døren stå åpen mellom vasker

Andre tips som har med vaskemaskinen å gjøre, er å ikke vaske for mange klær om gangen, og å alltid henge opp klærne med én gang vasken er ferdig.

Andre ting: Ikke bruk vanlig skyllemiddel. Bare - ikke gjør det. Det kan bidra til mer vond lukt. Bruk heller alltid en dæsj med eddik i skyllemiddelkammeret!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 18:27   #16
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Standard

Og har det satt seg sur lukt i mørke klær, kjør de en runde på 60 grader.

Gammel 28-07-25, 18:33   #17
Blånn

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke prøvd denne, men den ser interessant ut: https://paastell.no/produkt/vintage-...hoCKA0QAvD_BwE

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-07-25, 18:38   #18
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Og ikke heng klærne for tett på tørkestativet.

Gammel 28-07-25, 18:39   #19
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Som Millen er inne på, så har jeg opplevd at det er mine svarte klær som ofte lukter surt. Hvis det er noen spesielle klær som du plages med, så er det også en del ting man kan gjøre der.

Bløtlegging i utblandet eddik, for eksempel. Jeg hadde en brukt ytterjakke som var skrekkelig utsvettet men ellers var kjempefin. Den tror jeg at jeg bløtla med påfølgende vasking tre eller fire ganger før den ikke smittet over gammel svettelukt til klærne under. Så, ja, det kan ta tid. Det er ikke alle klær det er verd å vaske mange nok ganger til at de blir fri for sur lukt.

Jeg har sett Omo Active&Sport og om noen har testet dette for luktfjerning, så er jeg interessert i å høre om hvordan det gikk.

Råd ellers er å vaske klær som lukter surt på minst 60 grader og kanskje også flere ganger. Ikke overfyll maskinen! Test også med forskjellig vaskemiddel (pulver vs flytende samt forskjellige merker) og med forskjellig dose (mer eller mindre).

Noen ganger lukter klær surt uten at man klarer å få fjernet lukten. Da er det klærne som dessverre må gå. Å putte på parfyme for å overdøve lukten tror jeg vil gjøre vondt verre.

Men jeg kan selvsagt ta feil. Jeg kaster heller klær enn å teste med parfymerte produkter.

Gammel 28-07-25, 18:41   #20
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Elise har et godt poeng. Henges klærne for tett? Henges de opp i et rom hvor klærne kan ta lukt fra noe annet? Eller kjører du klærne i tørketrommel?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.