Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Norgespris på strøm?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-25, 15:38   #21
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norgespris på strøm?

Ja, det vil jeg tro, og om man ønsker at flere husholdninger skal installere varmepumpe fins det andre incentivordninger enn blodpris på strømmen?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-25, 17:13   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kunne jo brukt de 6-12 mrd som Norgespris vil koste i året, til å sponse noen hundretusen varmepumper i året.

Gammel 16-09-25, 17:16   #23
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man kunne jo brukt de 6-12 mrd som Norgespris vil koste i året, til å sponse noen hundretusen varmepumper i året.

Eller etterisolering av boliger.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-25, 20:09   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller både og.

Gammel 16-09-25, 21:36   #25
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eller både norgespris, varmepumper og etterisolere. Et par-tre år med skyhøye strømpriser har jo gitt enorme overskudd i kassa til strømprodusentene, som i hovedsak er offentlig eid, og overstiger langt 6-12 mrd som Norgesprisen koster. Staten tjente over 50 mrd i 2024 og 90 mrd i 2023 , i tillegg tjener kommunene også mange milliarder https://e24.no/energi-og-klima/i/dRQ...-stroem-i-fjor

Norgespris er valgflesk og langt fra en perfekt løsning, forbrukstaket er for høyt og det er bak mål at det gjelder på hytta. Men når prisene har gått bananas er det dypt urettferdig og usosialt og rammer dem med dårlig råd, og det er krise i den dyrtida vi har. Skulle bare mangle at noe av inntektene stat og kommuner har fra salg av dyr strøm går tilbake til befolkningen, det er oss alle som "eier" strømmen i Norge, vi har allerede betalt dyrt gjennom ødelagte vassdrag.

Sist redigert av Galathea : 17-09-25 kl 15:08.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-25, 22:12   #26
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kommer ikke til å velge Norgespris. Har et ganske lavt forbruk og bor i Midtnorge, så kalkulatorene sier det ikke lønner seg for meg basert på fjorårets priser.

Gammel 17-09-25, 10:11   #27
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv med Norgespris, så blir strømprisen totalt sett på over en krone per kWh når du legger på nettleie, kapasitetsledd, avgifter og moms. Det er virkelig langt fra gi-bort-pris og jeg kommer ikke til å bruke en kWh mer enn jeg trenger.

Etterisolering kan, så vidt meg bekjent, søkes om støtte til i dag. Jeg fikk høre om det nylig og etter at vi hadde bekostet det hele selv.

Hvis varmepumper er lønnsomt, kjøper folk det. Hos oss vil det aldri lønne seg, så vi ville nok bare innstallert det om det var gratis, og kanskje ikke da en gang med tanke på støy.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 18-09-25 kl 00:03. Årsak: Rettet dårlig norsk
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-25, 11:32   #28
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Har en ok spotprisavtale, har vedfyring, varmepumpe, og bruker lite strøm i dyr sone. Tenker jeg venter med Norgesprisen og ser hvordan det går.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-25, 14:44   #29
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Etterisolering kan, så vidt meg bekjent, søkes om støtte til i dag. Jeg fikk høre om det nylig og etter at vi hadde bekostet det hele selv.

Det er ganske lite man får støtte til, vi hadde en sånn enova-sjekk greie, og de mente at for å få støtte måtte vi mest sannsynlig gjennomføre alle tiltakene de satt opp. Totalkostnaden var (estimat) over 2 mill, maks støtte vi kunne få var 125000 tror jeg. Vi kommer ikke til å gjøre alt - dermed null støtte (bortsett fra støtten vi fikk for å ta den sjekken). Hus fra 1980.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-25, 15:03   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk også null støtte da vi totalrenoverte og etterisolerte hele huset i 2023-24.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-25, 15:51   #31
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Noen delte en lenke med oppdatert regler, og det ser ut til at det har blitt smidigere enn det var, å søke støtte, og at man kan få støtte til enkelttiltak. Det er jo et fremskritt.

Gammel 17-09-25, 16:31   #32
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan få for vinduer, maks 400,- pr kvm glass, og maks 50 kvm glass pr bolig, det skal være passivkarm og U verdi mindre enn 0,9. Kravene gjør det mye dyrere. Pris for 10 vinduer og en balkongdør fra 160 tusen til 260 tusen. 7000,- i støtte utgjør lite. Men ordningen passer leiligheter, slipper å oppgradere hele boligkroppen til siste TEK.

Gammel 17-09-25, 18:14   #33
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Selv med Norgespris, så blir strømprisen totalt sett på over en krone per kWh når du legger på nettleie, kapasitetsledd, avgifter og moms. Det er virkelig langt fra gi-bort-pris og jeg kommer ikke til å bruke mer enn en kWh mer enn jeg trenger.

Dette merker jeg godt med det prisnivået og den støtten som er nå. Det er ikke gi bort-pris. Og det spiller ikke veldig stor rolle å spare mer. Vi har ganske lavt forbruk og har ikke så mye å gå på.

Gammel 17-09-25, 18:43   #34
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Jeg bor i Østfold og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Er det sannsynlig at man sparer på Norgespris? Jeg føler at prisene nå er skrudd opp kunstig høyt,for så å flate ut når Norgespris settes igang. Er det bindingstid med Norgespris?

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-25, 19:12   #35
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabbit, her.

Er det bindingstid med Norgespris?

Det er det definitivt! Norgespris kobles opp mot boligen. Hvis man velger Norgespris, så er dette valgt ut 2026. Det betyr at om du skulle finne på å selge boligen, så vil Norgespris da følge med.

Jeg tror man hadde ut året på å velge Norgespris?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-25, 21:40   #36
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi leier akkurat nå så skal høre med huseier om hva de skal og om de synes det er greit at vi binder opp her.
Styrer fælt med å følge med på strømprisen hver gang jeg skal vaske klær/bruke oppvaskmaskin og om jeg skal lage/steke en kake eller ikke.
Om vi velger fastpris så vet vi jo hva det koster.

Gammel 17-09-25, 22:17   #37
Rabbit
Langøret

Rabbit sin avatar

Hvor: I byen..
Rabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt liktRabbit er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det er det definitivt! Norgespris kobles opp mot boligen. Hvis man velger Norgespris, så er dette valgt ut 2026. Det betyr at om du skulle finne på å selge boligen, så vil Norgespris da følge med.

Jeg tror man hadde ut året på å velge Norgespris?

Auda,ut 2026, og uten og vite om det er en god avtale? Og i tillegg skal avtalen følge boligen, da vet jeg ikke hvor interessant det er for meg. Har begynt og tenke litt på om jeg skal selge og da er det kanskje ikke så smart å binde opp min nåværende bolig til en avtale med såpass lang bindingstid.

Rabbit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 01:01   #38
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere vært inne på elhub.no og sett på grafen som viser forskjellen på Norgespris og det du betaler nå?
Her er min graf. Lett å bestemme seg.

Sist redigert av -ea- : 04-12-25 kl 20:56.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 09:28   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vi også, og vi sparer 1800 kr. Jeg synes ikke det var allverdens, for å si det sånn. Men nå er 2024 et dårlig sammenligningsgrunnlag, for da bodde vi ikke i huset i 6 måneder. (Til gjengjeld brukte arbeidsfolka masse strøm.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-25, 09:31   #40
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser av kalkulator at vi sparer en del på å velge norgespris (bor i Rogaland), men siden vi leier må vi sjekke med huseier om det er greit vi går for dette.

Og i og med at vi leier kan vi ikke etterisolere eller installere varmepumpe heller for å spare strøm.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.