|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgespris på strøm?Ja, det vil jeg tro, og om man ønsker at flere husholdninger skal installere varmepumpe fins det andre incentivordninger enn blodpris på strømmen? |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Norgespris på strøm?Man kunne jo brukt de 6-12 mrd som Norgespris vil koste i året, til å sponse noen hundretusen varmepumper i året.
|
|
|
#25 |
|
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgespris på strøm?Eller både norgespris, varmepumper og etterisolere. Et par-tre år med skyhøye strømpriser har jo gitt enorme overskudd i kassa til strømprodusentene, som i hovedsak er offentlig eid, og overstiger langt 6-12 mrd som Norgesprisen koster. Staten tjente over 50 mrd i 2024 og 90 mrd i 2023 , i tillegg tjener kommunene også mange milliarder https://e24.no/energi-og-klima/i/dRQ...-stroem-i-fjor Sist redigert av Galathea : 17-09-25 kl 15:08. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgespris på strøm?Jeg kommer ikke til å velge Norgespris. Har et ganske lavt forbruk og bor i Midtnorge, så kalkulatorene sier det ikke lønner seg for meg basert på fjorårets priser.
|
|
|
#27 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Norgespris på strøm?Selv med Norgespris, så blir strømprisen totalt sett på over en krone per kWh når du legger på nettleie, kapasitetsledd, avgifter og moms. Det er virkelig langt fra gi-bort-pris og jeg kommer ikke til å bruke en kWh mer enn jeg trenger.
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) Sist redigert av Nenne : 18-09-25 kl 00:03. Årsak: Rettet dårlig norsk |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Norgespris på strøm?
Det er ganske lite man får støtte til, vi hadde en sånn enova-sjekk greie, og de mente at for å få støtte måtte vi mest sannsynlig gjennomføre alle tiltakene de satt opp. Totalkostnaden var (estimat) over 2 mill, maks støtte vi kunne få var 125000 tror jeg. Vi kommer ikke til å gjøre alt - dermed null støtte (bortsett fra støtten vi fikk for å ta den sjekken). Hus fra 1980. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Norgespris på strøm?Vi fikk også null støtte da vi totalrenoverte og etterisolerte hele huset i 2023-24. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Norgespris på strøm?Noen delte en lenke med oppdatert regler, og det ser ut til at det har blitt smidigere enn det var, å søke støtte, og at man kan få støtte til enkelttiltak. Det er jo et fremskritt.
|
|
|
#32 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Norgespris på strøm?Jeg kan få for vinduer, maks 400,- pr kvm glass, og maks 50 kvm glass pr bolig, det skal være passivkarm og U verdi mindre enn 0,9. Kravene gjør det mye dyrere. Pris for 10 vinduer og en balkongdør fra 160 tusen til 260 tusen. 7000,- i støtte utgjør lite. Men ordningen passer leiligheter, slipper å oppgradere hele boligkroppen til siste TEK.
|
|
|
|
#33 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Dette merker jeg godt med det prisnivået og den støtten som er nå. Det er ikke gi bort-pris. Og det spiller ikke veldig stor rolle å spare mer. Vi har ganske lavt forbruk og har ikke så mye å gå på.
|
|
|
#34 |
|
Langøret
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norgespris på strøm?Jeg bor i Østfold og er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Er det sannsynlig at man sparer på Norgespris? Jeg føler at prisene nå er skrudd opp kunstig høyt,for så å flate ut når Norgespris settes igang. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Det er det definitivt! Norgespris kobles opp mot boligen. Hvis man velger Norgespris, så er dette valgt ut 2026. Det betyr at om du skulle finne på å selge boligen, så vil Norgespris da følge med.
|
|
|
#36 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Norgespris på strøm?Vi leier akkurat nå så skal høre med huseier om hva de skal og om de synes det er greit at vi binder opp her.
|
|
|
|
#37 |
|
Langøret
Hvor: I byen..
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#38 |
|
heimføing
|
Sv: Norgespris på strøm?Har dere vært inne på elhub.no og sett på grafen som viser forskjellen på Norgespris og det du betaler nå? Sist redigert av -ea- : 04-12-25 kl 20:56. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Norgespris på strøm?Det har vi også, og vi sparer 1800 kr. Jeg synes ikke det var allverdens, for å si det sånn. Men nå er 2024 et dårlig sammenligningsgrunnlag, for da bodde vi ikke i huset i 6 måneder. (Til gjengjeld brukte arbeidsfolka masse strøm.) |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Hvor: Rogaland
Sv: Norgespris på strøm?Jeg ser av kalkulator at vi sparer en del på å velge norgespris (bor i Rogaland), men siden vi leier må vi sjekke med huseier om det er greit vi går for dette.
|
![]() |
|
|