Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-25, 18:25   #21
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tidlig julepynt og belysning - yeah or nay?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Har aldri greid å mobilisere noen irritasjon over det.

Men har du egentlig prøvd? På ordentlig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 18:30   #22
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Utebelysningen blir tent 1. søndag i advent. Det er Løvemannen som styrer - hadde den ikke vært så voldsom hadde jeg nok foreslått å tenne den tidligere

Adventstjerner i vinduene kommer opp etter arvingen sin bursdag (29. november). Da finner jeg også frem litt annen julepynt. Så pleier vi å pynte juletre og finne frem resten av pynten siste helgen før jul - aldri lile julaften, det er for sent synes jeg (selv om det er hva jeg er vant med hjemmefra). Rydder som regel ulen vekk første helg i januar.

Ellers bryr jeg meg svært lite om når andre pynter til jul.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 18:32   #23
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tidlig lys - ja absolutt (kalles vinterlys). Tidlig pynting - tja. Om jeg er i humør er det ingenting i veien for at jeg kan finne frem en lysestake, bytte duk eller finne frem en pyntegjenstand (i så fall heller engel enn nisse). Pynting av tre - absolutt ikke før lille julaften. Ærlig talt. Noen prinsipper og tradisjoner må man ha i livet, dessuten forbinder jeg pyntet tre med fri, familiekos og egentid, og da rimer det dårlig å sette det opp før jeg faktisk ikke trenger å tenke jobb lenger. Her møter jeg imidlertid motstand i min indre krets og det lobbyeres og mobiliseres hvert år for å sette opp treet tidligst mulig.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 18:46   #24
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er akkurat sånn, bortsett fra ut julepynten ryker 1. januar, evt. Nyttårsaftan dersom vi er så mange som skal feire at vi må ha full ommøblering. Da går julepynten også.
Jeg har ikke sterke meninger om andres julepynting ut over at handelsstanden godt kunne roa seg litt ned og ventet til bortimot advent med julegreiene.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvite lys kan gjerne henge ute fra november til mars. Det er mørkt i Norge, men er lysene bilder av julenisser eller julete i fargene synes jeg de kan vente til i desember i hvert fall.

Inne vil jeg ha adventspynt fra 1. desember/1. søndag i advent. Jeg vil ha gleden og forventningen til det som skal komme. Og så liker jeg adventsfargene og synes det er moro å kunne pynte med dem i noen uker.

Julepynten kommer på plass 23. desember og får bli til 20. dag Knut jager den ut. Det er så mye å få på plass at de tre ukene får alt bli fremme.

Jeg synes tidligere og tidligere julepynting ødelegger selve jula. Når alt er julepyntet fra midt i november, hva er stas med jula da? Da er alle lei når juledagene endelig er her.

Jeg elsker romjul! Når alt ståket og kavet er over og vi kan bare nikose oss med alt vi har laget og bakt og fått og bare ha god tid til å være sammen.

Jeg synes hele vinteren blir finere av å ha både advent og forventningen og jula med all kosen. Jeg vil nyte alle deler i tur og orden og ikke ta noe på forskudd.

Gammel 26-11-25, 18:50   #25
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, glemte å nevne at jeg bryr meg ikke om hva andre folk gjør og når de pynter (bortsett fra at resten av familien mener at vi kan pynte treet to uker før jul fordi "alle andre gjør det"), men synes det er litt festlig at min mann - som er notorisk liberalist og sterk forkjemper for egen autonomi og motstander av statlig styring - synes det burde lages en LOV som FORBYR juledekorasjoner med lys og blinking både i private hjem og på offentlige steder før 1.12. Ja ja, man må velge sine kamper.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 19:10   #26
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at folk kan gjøre akkurat som de vil. De som pynter tidlig finner jo glede i det og det ødelegger ikke julen for dem i det hele tatt og jeg kan ikke med beste vilje forstå at de skal ofre sin glede for de som føler at tidlig pynt ødelegger stemningen. Det er et problem som bare de selv eier.

Vi tenner lys ute 1. søndag i advent eller 1. desember (men i år ble de slått på for to dager siden). Vi pynter litt samme dag, men 90% kommer ikke fram før lille julaften. Juletreet (ekte selvsagt) pynter vi sammen lille julaften. Alt tas ned 13. dag jul. Jeg synes det er bare koselig å se andre julepynt selv om de pynter mye tidligere enn de selv gjør.

Gammel 26-11-25, 19:17   #27
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Vinterlys kan henges opp fra når man vil, selv blir det kanskje fra slutten av november. Fra første adventshelga pleier jeg å henge opp alle julelysene ute og pynte inngangspartiet. Jeg liker at det er lys på trær og gjerder ute i nabolaget i denne mørke tiden. Dårlig med gatelys er det også. 1.søndag i advent finner jeg stjerner til vinduet inne og adventslys.

Julepynt inne skjer fra ca 22.desember. Med nisser og sånt ja.

Gammel 26-11-25, 20:10   #28
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Utebelysningen kom opp denne uken. Inne har jeg satt frem adventskransen og hengt opp noe i vinduene i spisestuen. Har også stuegran og svibler i vaser på bordet. Det holder for en stund. Neste fase av pynting skjer vel sånn ca rundt 2. søndag i advent. Da kommer det krans på peisen og litt julepynt her og der, dog tar pynten aldri overhånd her. Juletreet pyntes rett før sønnen kommer hjem fra utenlandsstudier. For i år vil det si at jeg nok pynter det 18. eller 19. desember for han kommer 20. desember. Jeg ELSKER adventstiden og forventningene mot jul, men for meg er julen over 3. juledag. Lar dog treet stå til rett over nyttår.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 20:19   #29
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Vinterlys ute kommer vel opp til helgen som vanlig, og blir stående på til mars omtrent tenker jeg. Spesielt de langs gjerdet er kjærkomment for både oss og alle som bruker gangveien her da gatelykten her er mer ute av drift enn på uavhengig av hvor ofte pæra blir byttet. Stjernene i alle vinduer blir ryddet vekk med julepynten inne etter nyttår.

Men juletreet og alt annet inne inkl det uekte juletreet blir satt frem siste helgen før jul vanligvis, som et kompromiss. Han har vokst opp med alt oppe inkl juletre fra første søndag i advent (og også at de noen ganger måtte bytte ut juletreet før jul) og mine tradisjoner der lille julaften var dagen for sånt.
Helsemessig er det også mye bedre for min kropp å ikke være utslitt på julaften, så det er en bonus.

Hva andre gjør bryr meg lite, men syns det er litt pussig med reinsdyrslede-lys på veggen etter påske må jeg innrømme.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 21:35   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Men har du egentlig prøvd? På ordentlig?

Neei. Jeg burde nok innrømme at jeg ikke har giddet å mobilisere noen irritasjon.

Gammel 26-11-25, 22:47   #31
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg venter til 1. søndag i advent med lys, og juletre 23.12. Jeg personlig synes folk pynter i tidligste laget, men jeg gidder ikke bry meg så veldig mye om det. Annet enn om noen spør meg direkte da.
At kommunen tente julebelysningen i gatene før Halloween syntes jeg var vel tidlig. Jeg skjønner at de bruker tid å sette det opp, men må de tenne SÅ tidlig?
Og julegrantenning 16.11. synes jeg er minst en uke for tidlig.
Men som sagt, jeg gidder ikke bruke veldig mye energi på å irritere meg.

Gammel 26-11-25, 23:22   #32
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi henger opp utelysene litt ettersom når vi har tid og ork, i år var det vel i midten av november. Veldig koselig og lyser opp i mørket, jeg er for lys.

Inne pynter vi gradvis fra første helg i advent-ish. Jeg har et barn som av ulike grunner tilbringer så og si all sin tid hjemme, så når hun vil pynte, ja da pynter vi. Jeg gidder ikke å tviholde på prinsipper fra egen barndom som er rimelig lenge siden, når det er viktig for henne, og så synes jeg det er koselig. Holder litt igjen på juletre noen ganger, men vi har kunstig, så der har jeg også blitt veldig liberal. Til gjengjeld ryker alt rett over nyttår, da er vi ferdig.

Gammel 26-11-25, 23:41   #33
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke enig med meg selv. Sånn egentlig syns jeg man skal henge opp utelys 1 desember, men samtidig syns jeg det er hyggelig med lys i en mørk november. Vi endte med å henge de opp i forrige uke, alle naboene hadde gjort det, og mannen mente det så stusselig ut hos oss.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-25, 23:43   #34
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Og inne pynter vi når jeg ikke gidder å krangle med mannen lenger, jeg syns julepynt skal opp 23 desember (til nød adventssjerner før), mannen mener første desember. Blir som regel helgen før jul.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-25, 00:49   #35
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg pynter til advent til helgen som kommer. Jul blir det ikke enda.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-25, 08:40   #36
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Lyslenker henges opp i november, i år hang jeg også opp et par adventsstjerner før advent, juletre og den mest "julete" pynten får vente til omtrent midt i desember. Jeg registrerer at enkelte allerede har julepyntet huset med tre og det hele, men jeg klarer virkelig ikke å irritere meg over sånt.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-25, 09:05   #37
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Har hengt opp lys, synes det er koselig før desember. Pynter moderat med lilla til advent, og null julepynt før 22. desember. Da går jeg all in, og er skikkelig lei når den ryker ut 1. eller 2. januar

For meg er det rareste de som henger opp adventsstjerne leeenge før advent og ikke tar den ned til jul. Mamma var supernøye med at den var for ventetida og måtte ned når jula kom. Jeg har ikke stjerne sjøl fordi den har så sterke religiøse konnotasjoner for meg. Det er tydelig at det ikke er sånn for det store flertallet mer siden den behandles som andre julelys. Ikke at jeg egentlig skal si noe, for lilla har jo også et religiøst utgangspunkt sjøl om det bare er en fin adventsfarge for meg.

Gammel 27-11-25, 09:08   #38
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg pynter til advent til helgen som kommer. Jul blir det ikke enda.

Her også. Jeg har en del lilla pynt fra første søndag i advent, og så blir det jul rundt 22./23. desember. Da kommer også treet opp.

Ellers synes jeg det er hyggelig med vinterlys i denne dystre årstiden. Vi har faktisk hatt et adventshjerte hengende ute hele året nå , og jeg kjøpte en tivoliaktig lyslenke som har hengt der og skint siden juli.

Adventsstjerner henger oppe til 13. dag jul eller noe. Har aldri hørt om at de skal tas ned når jula starter.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-25, 09:10   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I fjor la meg merke til at det tydeligvis er trendy å tenne alle fire adventslysene fra starten av, slik at de brenner likt. Så masse av det på sosiale medier. Er for så vidt enig at det ser penere ut, men jeg får meg ikke til å gjøre det selv.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-11-25, 09:44   #40
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Synes det er hyggelig å se at utelysene kommer på rundt omkring. Har også sett et par stjerner i vinduene uten at det provoserer så veldig.

Satser på at adventstjerner (og julegardiner, når jeg først diller med gardinstengene) og utelys kommer opp i løpet av helga. Vil pynte litt til advent. Antar at jula kommer i hus ca 20.-22. i år. Bruker å ha treet framme til 13. dag jul, eller den nærmeste helga.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36.