Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #22

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-26, 19:45   #841
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gruffetråd #22

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Mens jeg foretrekker den der kokt melk-smaken.

Jeg og! Har ikke melka kokt opp, så smaker kaffen helt «flatt».

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-26, 22:17   #842
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da kan jeg rett og slett si «jeg foretrekker melka ikke for varm», i stedet for å fortelle dem hvordan de skal gjøre jobben sin.

Gammel 13-01-26, 23:24   #843
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Mer kaffegruff: Vi trekkes for kaffe/te månedlig på jobb. Nå har de plutselig bytta fra Friele til et billigmerke, og kaffen smaker høgg. Skjønner at kaffen er blitt dyrere, men de har ikke engang spurt om folk er villige til å betale mer. Jeg betaler glatt mer for å få god kaffe – hvis ikke er det vel bare å trekke seg fra avtalen og fikse egen kaffe og te.

Gammel 14-01-26, 01:39   #844
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men da kan jeg rett og slett si «jeg foretrekker melka ikke for varm», i stedet for å fortelle dem hvordan de skal gjøre jobben sin.

Det kan vel tolkes som at du ønsker den i litt kaldere enn vanlig? Jeg skjønner fra de som jobber på kafe at selv "svart kaffe" betyr ulike ting, det er vanlig at det betyr både med og uten melk.

Gammel 14-01-26, 01:58   #845
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Går det virkelig an å engasjere seg så mye i kaffe? Det er jo bra forsåvidt, et tegn på at folk har det generelt over gjennomsnittet og vel så det bra. Jeg bestiller alltid søt chili når jeg bestiller kaffe ute, alltid dromedar kaffe… og det innfrir alltid. Men klart… om man kjøper på 7 eleven eller sånne steder, evt steder som ikke primært serverer kaffe… da godtar jeg vel nærmest hva som helst.

Gammel 14-01-26, 07:04   #846
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gruff er nettopp sånt. Ikke «engasjement», men gruff. Dette er tråden for ilandsproblemer.

De to siste gangene var på «vanlige kafeer», typ på kjøpesenter. Jeg kjøper veldig sjelden kaffe ute, jeg er for gjerrig. Men når man betaler 65 kroner, så vil jeg den skal være en god smaksopplevelse.

Sist redigert av Polyanna : 14-01-26 kl 10:14. Årsak: TRÅDEN, ikke TIDEN!
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 09:01   #847
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjøper aldri kaffe ute, kanskje maks to ganger i året. Elsker den kaffen vi har hjemme, og da lager jeg den slik jeg liker den best og med riktig temperatur på melka (for meg).

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 09:59   #848
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Går det virkelig an å engasjere seg så mye i kaffe? Det er jo bra forsåvidt, et tegn på at folk har det generelt over gjennomsnittet og vel så det bra. Jeg bestiller alltid søt chili når jeg bestiller kaffe ute, alltid dromedar kaffe… og det innfrir alltid. Men klart… om man kjøper på 7 eleven eller sånne steder, evt steder som ikke primært serverer kaffe… da godtar jeg vel nærmest hva som helst.

Sjølvsagt går det an å engasjere seg i kaffi, og det langt meir enn det som er gjort i tråden her også. At einskilde, til dømes eg, ynskjer eit skikkeleg kaffi når eg kostar på meg det ute skulle no vel berre mangle?

(Vi har til dømes kaffeabonnement og brukar litt tid på å snakke om smaksprofil på den ulike bønnene vi får sendt heim. Ein liten luksus i kvardagen og ei felles interesse for meg, mannen og 18-åringen.)

Gammel 14-01-26, 10:03   #849
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg drikker vanligvis ikke kaffe med melk, men blir fristet til å kjøpe det av og til. Da som regel dobbel cappuccino. Problemet mitt er at jeg helst vil ha kaffen glovarm, men liker heller ikke at melka smaker grøt. Og da blir det litt vanskelig. Når jeg får kaffen, og kjenner at den er lunka, så blir jeg minnet på hvorfor jeg ikke kjøper det oftere. Må innse at det jeg egentlig er interessert i er det visuelle; kaffe i en pen kopp, med fint mønster i skummet oppå. En sjelden gang kommer jeg over noen som greier den hårfine balansen, akkurat varm nok, uten at det blir kokt smak. Men som regel er den for kald, etter min smak. Så da bestiller jeg som regel americano, eller filter-/dryppkaffe.

Og selvsagt kan man engasjere seg i kaffe som i alt annet. Kaffe som kjøpes i kaffebarer eller kafeer med litt høyere standard, er dyrt, og det er en luksus. Da skal man også få kvalitet og ordentlig håndverk, det er det man betaler for. Det skal se bra ut, og ikke minst skal det smake bra. Jeg kan også fint kjøpe billig kaffe fra en automat i en kiosk, eller i kafeen på ferga, da har jeg ingen forventninger og ingenting å klage på, jeg skal bare ha kaffe, og hos meg går det meste ned. Men hvis jeg betaler dyrt for en kaffe brygget av en barista i en kaffebar, så forventer jeg en litt annen opplevelse.

Sist redigert av My : 14-01-26 kl 10:10.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 10:16   #850
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, fra automat er jeg ikke så kresen, men når de står der med alt utstyret og ingrediensene til å lage det bra, så ønsker jeg meg jo det.

Men gruffet handlet altså mest om at jeg har stått der og bestilt og hatt på tunga "ikke for varm melk, er du snill", og stoppet meg selv, og så angret.

Gammel 14-01-26, 10:34   #851
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Snuppa sier at utfordringen er at hun får klager på at melka ikke er varm nok, selv om den er så varm som hun har blitt instruert til å lage den. Hun får ingen klager fra de som er fornøyd med "riktig" temperatur. Så hun sier at hun ofte blir fristet til å lage den bittelitt varmere, men det er lett for henne å gjøre det slik kunden ønsker det hvis hun bare får beskjed. Og alle de faste kundene har gitt instruksjoner, og kommer igjen. Så jeg synes du bare skal si ifra, Polyanna.

Sist redigert av Tjorven : 14-01-26 kl 10:40.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 10:48   #852
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klager uansett ikke da, da skal i tilfelle melka være sur (og da er det jo uansett greit å si fra, slik at de ikke bruker den videre), eller jeg har fått noe annet enn jeg bestilte. Som Polyanna glemmer jeg også som regel å si fra (i mitt tilfelle at jeg ønsker den litt varmere enn flertallet), fordi det er såpass sjelden jeg bestiller melkekaffe. Så jeg drikker den, mens jeg angrer litt på at jeg ikke bestilte svart kaffe i stedet.

Gammel 14-01-26, 12:12   #853
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Med en ungdom som av og til jobber på kafe kan jeg bekrefte at kaffe-kunder har ellevilt forskjellige preferanser. Noen skal ha melka varm, noen lunken, noen skal ha melk og kaffe separat. Enkelte skal ha cortado i kaffe latte kopp og en ekstra kopp med isbiter ved siden så de kan helle den oppi kaffen, men det skal IKKE være en is-cortado og man fremmer ikke kravet om stor kopp for å få plass til isen før den lille cortadokoppen er plassert på disken. Noen skal ha 50/50 havre- og mandelmelk, ikke for varm. Og de fleste som ber om sirup sier ikke fra hva slags sirup før de blir spurt. Og mye mer. Vi ler over historiene hennes.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 13:07   #854
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Med en ungdom som av og til jobber på kafe kan jeg bekrefte at kaffe-kunder har ellevilt forskjellige preferanser. Noen skal ha melka varm, noen lunken, noen skal ha melk og kaffe separat. Enkelte skal ha cortado i kaffe latte kopp og en ekstra kopp med isbiter ved siden så de kan helle den oppi kaffen, men det skal IKKE være en is-cortado og man fremmer ikke kravet om stor kopp for å få plass til isen før den lille cortadokoppen er plassert på disken. Noen skal ha 50/50 havre- og mandelmelk, ikke for varm. Og de fleste som ber om sirup sier ikke fra hva slags sirup før de blir spurt. Og mye mer. Vi ler over historiene hennes.

Jeg tenker at alt dette egentlig er greit, så lenge man spør på forhånd. Er det ikke mulig å få til, så må man vel bare beklage og si at det ikke går, ellers bør man jo strekke seg lengst mulig for å imøtekomme kundens ønske. Det er verre om folk kommer og klager i etterkant, når de ikke har sagt noe om hvordan de vil ha det. Det finnes helt slikkert slike kunder også. Man kan ikke forvente at de som jobber der er tankelesere.

Gammel 14-01-26, 13:19   #855
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg tenker at alt dette egentlig er greit, så lenge man spør på forhånd. Er det ikke mulig å få til, så må man vel bare beklage og si at det ikke går, ellers bør man jo strekke seg lengst mulig for å imøtekomme kundens ønske. Det er verre om folk kommer og klager i etterkant, når de ikke har sagt noe om hvordan de vil ha det. Det finnes helt slikkert slike kunder også. Man kan ikke forvente at de som jobber der er tankelesere.

Helt enig - det var bare noen datapunkt om diversiteten i kundekrav.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-26, 15:43   #856
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Glad jeg gruffet, nå kommer jeg til å føle meg helt innafor normalen, med god margin, om jeg spør.

Gammel 14-01-26, 17:48   #857
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Gruffer over at jeg er dønn sliten. Vet jo del av årsaken, men bivirkningene er like ille

Gammel 15-01-26, 14:23   #858
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Spysyken. Godt utskiftning av vinduer ble utsatt til mandag.
Post Nord leverer pakke 7 km hjemmefra, det er mye å velge nærmere.
Enig ang kaffen, for 65,- må de kunne levere mengde og temperatur etter oppskriften. Stockfleths og Dromedar leverer alltid, pluss noen spesialister på Løkka. Jeg kjøper aldri i kaffebaren på jobb, alt er feil, kaffesorten, temperatur og mengde, levert i pappbeger.

Gammel 15-01-26, 15:57   #859
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Gammel 15-01-26, 16:38   #860
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Helt enig - det var bare noen datapunkt om diversiteten i kundekrav.

Nettopp. Så jeg er veldig enig i Polyannas konklusjon om at hun skal gi beskjed om hva hun ønsker seg. Dette vil ikke oppfattes som mas så lenge man sier ifra på en vennlig måte før kaffen er laget. Tvert imot. Baristaer vet godt at det er store forskjeller i preferanser.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:29.