Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråd #22

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-01-26, 10:06   #921
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gruffetråd #22

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det funker ikke å Chromecaste NRK-serien Bryllupsfesten til TV-en. Det blir hakkete og deler av serien forsvinner.

Jeg ga opp i går, også med NRK-appen rett på smart-tv. Jeg får se den på padden i stedet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 11:13   #922
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Møkkadag og

Sist redigert av Millen : 26-01-26 kl 11:31.
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 12:53   #923
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

10 er flatt, gjelder alle. Verdi under det verdsettes med 25%, over der med 70%, og jeg tror målet er å trappe opp til 100. Selve verdsettelsen ser ut til å ha foregått ved å se på absolutt dyreste bolig i området, og ta det derfra. Huset vårt er priset likt som et nabohus solgt nylig, som er mye større, har to utleieboliger i seg og er totalt nyrenovert.

Ikke at jeg har noe som helst med din privatøkonomi å gjøre, men matematikken her er interessant.

Hvis man skal få 100 000 i året i formueskatt pga huset, så må formueverdien (uten gjeld) være 10 000 000. Husverdien settes til 25 % av markedsverdi under 10 mill, og 70 % over. Dvs:

første 10 mill av markedsverdi: formueverdi 2,5 mill
neste 10,7 mill av markedsverdi: formueverdi 7,5 mill.

MEN: bunnfradraget er 3,8 mill for par. Da må man legge på ytterligere 5,4 millioner på markedsverdien (70 % av verdien over 10 mill).

Så for å få en formueskatt på 100 000 kr pga huset, så må man være gjeldfri og ha et hus som er verdt 26 millioner kr.

Jeg skulle tro at de fleste kan argumentere for at det ikke stemmer, at huset har en markedsverdi på en god del mindre enn som så.

Gammel 26-01-26, 13:12   #924
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk! Jeg hadde glemt bunnfradraget! Da er det 36 000 mindre!

Helt greit å korrigere!

(De har anslått verdien til å være 20 mill, noe som er borti natta, og jeg håper vi klarer å argumentere for det. Det er liten omsetning på boliger rundt her, og det meste er helt strøkent og med utleiedel - det har ikke vi).

Egentlig er jeg jo helt for å beskatte bolig (og ikke annen formue), det er i tråd med skatteutvalgets anbefaling. Vi har jo åpenbart vunnet i lotteriet som kjøpte hus i et pressområde for etparogtjue år siden. Men totalen blir voldsom, og verdien er ikke spesielt likvid. Spesielt problematisk for folk som ikke har inntekter som lett kan absorbere et par tusenlapper ekstra i måneden. Det kommer jo i tillegg til eiendomsskatt også.

Gammel 26-01-26, 17:03   #925
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg har et kløende sår i bakhodet. Skorpe og blod hurra. Problemet er at jeg driver og klør av skorpen uten at jeg merker det før jeg ser blod på fingrene. Det blir selvsagt ikke bra på den måten. Jeg blir smågal.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 20:51   #926
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var helt klar for å trene styrke etter jobb idag, men var i elendig form og måtte hjem og legge meg. Heldigvis tror jeg bare at jeg er sliten og litt forkjølet, men der mistet jeg en treningsøkt. Og denne uka uten barn har bare fløyet og det har bare blitt 1 styrkeøkt og 1 skitur fordi det også er jobb 2 kvelder . Vet det åpenbart er mer enn nok å drive med, men kjipt når planen var klar for å stappe inn en til.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-26, 21:10   #927
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Takk! Jeg hadde glemt bunnfradraget! Da er det 36 000 mindre!

Helt greit å korrigere!

(De har anslått verdien til å være 20 mill, noe som er borti natta, og jeg håper vi klarer å argumentere for det. Det er liten omsetning på boliger rundt her, og det meste er helt strøkent og med utleiedel - det har ikke vi).

Egentlig er jeg jo helt for å beskatte bolig (og ikke annen formue), det er i tråd med skatteutvalgets anbefaling. Vi har jo åpenbart vunnet i lotteriet som kjøpte hus i et pressområde for etparogtjue år siden. Men totalen blir voldsom, og verdien er ikke spesielt likvid. Spesielt problematisk for folk som ikke har inntekter som lett kan absorbere et par tusenlapper ekstra i måneden. Det kommer jo i tillegg til eiendomsskatt også.

Utleiedel er jo enkelt å prise, så det bør være en relativt enkel sak å få argumentert ned den verdsettingen.

Jeg tenker at man godt kunne gjort en ny vurdering med tanke på hvordan husprisene er i enkelte områder, f.eks. økt bunnfradraget til 5 millioner, eller satt innslagspunktet for 70 % på 15 million. Men at dette rammer gamle enker som sitter med store eneboliger syns jeg faktisk er riktig. Av samfunnsøkonomiske grunner, og av hensyn til pårørende, så må man få flere av de gamle over i sentralt plasserte lettstelte leiligheter. Bygg gjerne dedikerte kommunale eldreboliger med små hageflekker og hva de nå ellers måtte ønske. Men med den kommende eldrebølgen har vi ikke råd til å binde opp boligmassen på den måten, eller å sløse bort arbeidstimer fra døtre og hjemmehjelper på å holde alt for store hus i hevd.

Gammel 26-01-26, 22:06   #928
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poeng det, altså. Det brukes mye ressurser på å kjøre rundt oppi åser og fra hus til hus langt fra hverandre.

Nå koster gjerne leiligheter nær der hjemmetjenestene er, også skjorta i mange av pressområdene. Ofte mer enn en diger enebolig.

Gammel 27-01-26, 13:14   #929
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

"Problemet" her på "bygda" er at eneboliger går for 2-3 mill, noen få går for over det. Mens leilighetene også gjerne går for 2-3 mill, samtidig som de har husleie og felleskostnader på mellom 10 000 og opp til 25 000. Det er veldig få leiligheter som har felleskostnader på under 8000, etter det jeg har sett.

Og omsorgsboliger er det generelt veldig lite av, så der havner du ikke før du nesten er på vei inn på sykehjemmet. Men jeg vet at det er litt lavere terskel for å flytte de som bor typ nesten 1 times kjøring fra kommunesentrum, iallfall om vinteren. Fordi det går bort så innmari mye tid i kjøring, og at det i perioder nærmest er umulig å komme seg oppover på en trygg måte, og iallfall på natterstid.

Men sånn som vi bor, 5-10 min fra sentrum, så vil det aldri vært økonomisk mulig å selge huset her, og kjøpe leilighet. Ikke hvis det ikke skjer noe med fellesutgiftene rundt omkring.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 16:07   #930
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper det er lov til å diskutere litt i gruffetråden:

Jeg synes jo ikke at det er uproblematisk å flytte på eldre som gjerne vil bo i det huset de alltid har bodd. Samfunnsøkonomisk er det ikke riktig, men nordmenn har jo generelt lav flyttevillighet. Og når vi først flytter, så gjør vi det ganske så kort.

Jeg skjønner godt at eldre trives der de alltid har bodd, og kjenner til hvordan boligen fungerer (og ikke fungerer). Og en flytteprosess er slett ikke bare enkel, særlig hvis man er i litt redusert fysisk form.

Det er ikke billig for mindre leiligheter i Oslo og omegn heller. Moren min bor i en nabokommune til Oslo. Hun (og mannen) har nedskalert fra stort rekkehus i skogkanten til leilighet i et slags bysentrum med god kollektivdekning til Oslo sentrum. Leiligheten kostet mye mer enn det de fikk for rekkehuset, selv om de halverte antall kvadratmeter. Og med høye felleutgifter. De hadde råd til det, men det var ikke penger å tjene.

Gammel 27-01-26, 16:33   #931
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg skjønner godt at eldre trives der de alltid har bodd, og kjenner til hvordan boligen fungerer (og ikke fungerer).

Mamma er lei av at folk sier at hun bør flytte ut av eneboligen og inn i noe mindre. Hun sier «Hvorfor skal jeg flytte ut av mitt eget hjem som jeg har vært med å bygge selv? Så lenge jeg klarer trappa, skal jeg bo her». Og jeg skjønner henne. Alternativet for henne er å ta opp flere millioner i lån for å flytte til en seniorleilighet i et leilighetskompleks der folk bor veldig tett på hverandre.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 16:42   #932
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker selvsagt at dette er et valg man må ta selv, men personlig så er jeg glad for at min far og hans samboer bor i leilighet og har gjort den flytten og tømmingen selv. Om han hadde bodd i enebolig til han ikke klarte trappen mer så hadde han også vært nødt å ha mye hjelp til flytten. Nå fikset de alt selv (foruten innleid flyttetransport til tunge ting) til tross for at de var rundt 80 år. Jeg har sett en del eldre som kommer inn i en situasjon der de ikke klarer å bo kvar pga fysiske utfordringer (og kanskje demens), men samtidig ikke har hverken overskydd eller mulighet til å få kastet, sorttert og flyttet.

Jeg tror at dette trenger en poll.

Sist redigert av Pelen : 27-01-26 kl 16:56.
Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 16:47   #933
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Hva tenker vi om vår egen fremtid når det gjelder dette?

Nå er det ikke sånn at alle har store hus de kan flytte fra da. For min egen del så bor Divine-mannen og jeg allerede i en liten leilighet. Jeg kan ikke se for meg at det er vil bli mulig for oss å deskalere på noe vis.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 16:52   #934
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva tenker vi om vår egen fremtid når det gjelder dette?

Vårt hus er tilrettelagt sånn at vi kan bo på ei flate, rullestoltilpasset og alt ting. Vi mangler bare rampe utendørs. Mannen min vil bo her til han bæres ut.

Jeg har satt hele tankeprosessen på pause til pensjonsalder. Da ser vi an formen vår og hvor ungene har havnet. Hvis alle skulle ha bosatt seg i søndagskaffebesøkavstand trenger vi ikke fire gjesterom, men skulle alle bo langt unna, da bør vi nok bli boende ja, for å ha et samlingssted med plass til alle.

Et annet moment er jo også om noen av ungene skulle ønske å overta barndomshjemmet. Vi kan nok vurdere å flytte på oss om en barnefamilie vil inn, men det vil avhenge av hvor de andre er også.

Hverken barnebarn eller pensjonering er nært forestående, så enn så lenge blir vi definitivt boende.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 16:57   #935
Pelen

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Nå er det ikke sånn at alle har store hus de kan flytte fra da. For min egen del så bor Divine-mannen og jeg allerede i en liten leilighet. Jeg kan ikke se for meg at det er vil bli mulig for oss å deskalere på noe vis.

Selvsagt bor vi forskjellig, men man kan jo ha gjort seg en tanke uansett.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 16:58   #936
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker selvsagt at dette er et valg man må ta selv, men personlig så er jeg glad for at min far og hans samboer bor i leilighet og har gjort den flytten og tømmingen selv. Om han hadde bodd i enebolig til han ikke klarte trappen mer så hadde han også vært nødt å ha mye hjelp til flytten. Nå fikset de alt selv (foruten innleid flyttetransport til tunge ting) til tross for at de var rundt 80 år. Jeg har sett en del eldre som kommer inn i en situasjon der de ikke klarer å bo kvar pga fysiske utfordringer (og kanskje demens), men samtidig ikke har hverken overskydd eller mulighet til å få kastet, sorttert og flyttet.

Jeg tror at dette trenger en poll. Hva tenker vi om vår egen fremtid når det gjelder dette?

Ja, min mor var også der, at det var viktig for henne å flytte mens hun enda greide å ordne alt selv, med hussalg, bank, megler og alt som må gjøres digitalt, rydding, bortkjøring og salg på Finn, i tillegg til pakking, flytting og nedvask. Men hun er også svært lite sentimental i forhold til hus og eiendeler, har flyttet flere ganger før, og hadde ikke bodd så veldig lenge (noen år var det jo) i huset hun flyttet fra. Det blir noe helt annet enn f.eks svigerforeldrene mine, som bor i huset de fikk bygget selv, på 70-tallet, på gården hvor de selv og foreldrene deres vokste opp (de kom fra nabogårder ), hvor datteren og mannen har tatt over drifta og bor, og som trolig et barnebarn skal drive videre. Klart det sitter mye lenger inne å flytte da. Selv om svigermor har sagt at hvis svigerfar går bort først, og hun blir enke, så vil hun ikke bo i huset der alene. Hun har alltid vært, og er fortsatt, husredd og engstelig anlagt. Men dersom hun/de bor der fram til de rent fysisk ikke greier seg der lenger, så blir det en megajobb for andre å hjelpe dem med flyttinga.

Gammel 27-01-26, 17:45   #937
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg tillater meg å gruffe i tråden.

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg ga opp i går, også med NRK-appen rett på smart-tv. Jeg får se den på padden i stedet.

Jeg har ikke orka å teste skikkelig, men mannen fikk til å caste NRK fra tableten. Neste gang jeg gidder, skal jeg få ham til å forsøke å caste "min" TV-serie.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 18:09   #938
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg håper det er lov til å diskutere litt i gruffetråden:

Jeg synes jo ikke at det er uproblematisk å flytte på eldre som gjerne vil bo i det huset de alltid har bodd. Samfunnsøkonomisk er det ikke riktig, men nordmenn har jo generelt lav flyttevillighet. Og når vi først flytter, så gjør vi det ganske så kort.

Jeg skjønner godt at eldre trives der de alltid har bodd, og kjenner til hvordan boligen fungerer (og ikke fungerer). Og en flytteprosess er slett ikke bare enkel, særlig hvis man er i litt redusert fysisk form.

Det er ikke billig for mindre leiligheter i Oslo og omegn heller. Moren min bor i en nabokommune til Oslo. Hun (og mannen) har nedskalert fra stort rekkehus i skogkanten til leilighet i et slags bysentrum med god kollektivdekning til Oslo sentrum. Leiligheten kostet mye mer enn det de fikk for rekkehuset, selv om de halverte antall kvadratmeter. Og med høye felleutgifter. De hadde råd til det, men det var ikke penger å tjene.

Samtidig så er det jo ett problem at voksne ektepar blir sittende på boliger som er store nok for barnefamilier og bare bruker en liten del av plassen. I hvert fall i sentrale deler av de større byene (som der jeg bor). Vi har ett skrekkeksempel i vår gate, der de ikke bare har alt for god plass, men også har asfaltert en nydelig hage, fordi de må ha bedre tilkomst til huset. Jeg er sur hver gang jeg går forbi det huset, over at de ikke bare kunne flytte i leilighet i stedet for å ødelegge pent hus og hage slik de nå har gjort.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 20:43   #939
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Samtidig så er det jo ett problem at voksne ektepar blir sittende på boliger som er store nok for barnefamilier og bare bruker en liten del av plassen. I hvert fall i sentrale deler av de større byene (som der jeg bor). Vi har ett skrekkeksempel i vår gate, der de ikke bare har alt for god plass, men også har asfaltert en nydelig hage, fordi de må ha bedre tilkomst til huset. Jeg er sur hver gang jeg går forbi det huset, over at de ikke bare kunne flytte i leilighet i stedet for å ødelegge pent hus og hage slik de nå har gjort.

Jeg føler dette ble veldig moraliserende. Noen har flere soverom enn de trenger. Noen har eget rom for hjemmekontor. Noen har dedikert syrom. Noen har ekstra stue i kjelleren. Noen har hytte. Noen har flere hytter. Noen har én bil. Noen har to. Noen har fem. Noen har ingen. Hvor mener du at grensen egentlig skal gå?

Og hvis noen ønsker å asfaltere hele eller deler av hagen sin, så syns jeg de skal få være i sin fulle rett til det (modulo hva kommunen tillater) uten at du skal trenge å omtale dem som et skrekkeksempel.

Eller - det kan du jo selvsagt mene. Ytringsfrihet og alt det der. Men jeg syns det blir moraliserende på en ganske unødvendig måte.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-26, 20:47   #940
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må du selvsagt ha lov til å mene.

Jeg mener at vi lever i ett samfunn og heller kan la hus gå videre enn å ødelegge dem for kortsiktige behov

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:25.