|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Hvordan forholdt din familie seg til vaksineprogrammet? | |||
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) |
|
66 | 27,73% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, fulgte vaksineprogrammet (evt. med ekstra vaksiner) |
|
142 | 59,66% |
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner |
|
6 | 2,52% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, delte opp eller utsatte vaksiner |
|
19 | 7,98% |
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner |
|
4 | 1,68% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, kuttet ut en eller flere vaksiner |
|
3 | 1,26% |
| En eller begge foreldre jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt |
|
1 | 0,42% |
| Ingen av foreldrene jobber i helsevesenet, vaksinerte ikke i det hele tatt |
|
1 | 0,42% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 238. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
villende
|
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? Spørris
Det syns jeg absolutt du burde gjøre. Det hadde vært veldig interessant å lese synspunktene til en ikke-vaksinerende lege, og ikke minst hva det er disse legene baserer sine valg på. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg liker ikke tanken på at alle barn født 4 mnd etter mitt barn får denne vaksinen i programmet.
|
|
|
#183 |
|
Lysende norsk flaskekoker
|
Det siste dødsfall relatert til meslinger i Norge var i 1989, og før vi startet vaksinasjon døde 5-10 årlig. I tillegg kommer alle de med senskader.
|
|
|
|
|
|
#184 |
|
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisBegge jobber i helsevesenet og vi har fulgt vaksinasjonsprogrammet
|
|
|
|
#185 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisIngen av oss i helsevesenet. Har fulgt vaksinasjonsprogrammet!
|
|
|
#186 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisHun ble som vanlig bare provoert og lei da jeg ville diskutere dette igjen (kan jeg ikke bare la være, jeg har jo valgt å vaksinere osv) |
|
|
|
|
|
#187 |
|
anglofil
Ok jeg er litt glad for at du spurte og jeg må bare svare ... |
|
|
|
|
|
#188 |
|
villende
|
Det er faktisk ikke riktig. Det ble nedsatt en arbeidsgruppe allerede i 2003 for å vurdere om man skulle ta inn en pneumokokkvaksine i det norske vaksinasjonsprogrammet. Høsten 2004 eksploderte denne saken i forbindelse med et pneumokokkrelatert dødsfall. Du kan lese mer om dette her og her. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
villende
|
Det er ikke så lett å argumentere på vegne av andre. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Glamorøs
|
Jepp, og den trenger ikke gi hjernehinnebetennelse. Sønnen vår har to ganger blitt innlagt på sykehus med en ganske farlig bihulebetennelse mest sannsynlig forårsaket av denne bakterien. Det har vært utrolig skummelt, en uke med intravenøs antibiotika og mange tester. I alvorlige tilfeller kan denne bihulebetennelsen så vidt jeg har forstått gi skader i øyehulen, som igjen skader synet, og hjernehinnebetennelse. Derfor valgte vi å gi prevenar, og han har heldigvis ikke hatt det siden (selv om det ikke nødvendigvis har en sammenheng).
|
|
|
#191 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisLisa, jeg synes du er skikkelig provoserende i denne tråden. Jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne, tråden ble lang og innleggene dine mange. Du nekter å godta gode argumenter og fakta fra flere, blant annet Esme, som har faglig utgangspunkt for å uttale seg. Du uttaler deg på bakgrunn av noen du kjenner som angivelig mistet et barn pga vaksine, på bakgrunn av noen få leger som er imot, men som du ikke kan gjengi argumentene til særlig godt. Du viser til barn i barnehagen med fedre som er leger og som ikke har tatt vaksine. Men du viser ikke til/vet ikke bakgrunnen for avgjørelsen deres. Du kan tydeligvis ikke vise til fakta som sier at det er flere barn som dør av vaksiner enn det er barn som dør av sykdommene det vaksineres mot/bivirkninger/sensykdommer av disse. Du overser glatt av manglende dødsfall fra sykdommer kommer av at vaksinasjonsprogram over flere tiår er vellykket slik at man faktisk ikke har dødstall pga disse sykdommene. Du henviser hele tiden til at det faktisk dør barn av vaksiner, men har egentlig ingenting som underbygger påstandene. Det hadde vært fint hvis du hadde tatt til deg noe av det som ble sagt, blant annet det at man selvfølgelig ikke skal gi vaksiner til barn som av medisinske årsaker ikke bør ta det, det er ikke en grunn til at alle andre ikke skal ta det. Selv om du er motstander av vaksiner, så må det gå an å høre på fakta fra mange her, spesielt når du ikke har særlig annet enn uttalelser fra diverse venneleger som du ikke klarer å gjengi klart engang. Du må jo nesten vise en forståelse for hva legevenninnen din sier når du har gjort deg opp en mening på bakgrunn av hva hun sier.
|
|
|
#192 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisGreit Lisa, jeg fikk prikken din...
|
|
|
#193 |
|
Yes, we can!!
|
Takk. Jeg har på "listen" at jeg skal vurdere denne nærmere. Det er mulig vi tar den på neste kontroll.
|
|
|
#194 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisEr sykepleier, og har vaksinert alle tre barna mine etter vaksinasjonsprogrammet. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Teller ned
Er det Prevenar vaksinen? |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Absolut ateist
|
Den kalles ikke 100-dagerssyken for ingenting.
|
|
|
#197 |
|
🎈
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisInteressant diskusjon og vanskelig tematikk synes jeg. Ingen av oss jobber innen helsevesenet og vi har fulgt fullt vaksinasjonsprogram til begge våre to. For nobalille sin del er Prevenar med i programmet og den var vi veldig usikre på siden den er såpass ny, men etter en lengre samtale med helsesøster valgte vi å gi han den også.
|
|
|
#198 |
|
Yes, we can!!
|
Ja. Jeg er fortsatt i tenkeboksen på denne.
|
|
|
#199 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unngår helsepersonell å vaksinere barna sine? SpørrisMannen er lege, barna er vaksinert iflg program. Vi (les: pappan, det er jo hans domæne) var aldri i tvivl. Jeg har ikke lest hele tråden her, men det var vel en sjefsykepleierske som talte ikke-vaksinasjonssaken ?
|
![]() |
|
|