Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Madeleines mor mistenkt (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-07, 17:25   #101
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Madeleines mor mistenkt (VG)

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg er uenig. Etter min erfaring er det utrolig hva foreldre til barn i fare mobiliserer av styrke og rasjonalitet så lenge det kan hjelpe barnet deres.

Sier meg enig her. Hadde dette skjedd meg så ville jeg satt himmel og jord i bevegelse om jeg hadde hatt midler/ressurser til det.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 18:26   #102
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Det er ikke godt å vite hva man skal tro og spekulere i i denne vonde saken, men man blir jo veldig engasjert og undrende...

Et stykke bak i hodet mitt tenker jeg på diagnosen "Munchausen Syndrom by Proxy".

Det har nok etterforskerne også i bakhodet, uten at man i media vil fremheve denne spesielle og uakseptable diagnosen; mødre som ønsker å påføre barnet sitt ulykke/skade/død for selv å få oppmerksomhet (for å forklare enkelt og kort).

Her kan man lese mer om "den farlige" diagnosen:
http://www.barnasrett.no/Artikler/fa...handling_1.htm

Nå synes jeg du drar den litt vel langt........husk at moren har 3 barn. Hvis hun hadde et slikt motiv bør det jo være en historie bak med gjentatte skadehistorier som involverer Madeleine eller tvillingene på noen måte. Det har det overhodet ikke vært snakk om så vidt jeg vet.

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 18:27   #103
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Det er ikke godt å vite hva man skal tro og spekulere i i denne vonde saken, men man blir jo veldig engasjert og undrende...

Et stykke bak i hodet mitt tenker jeg på diagnosen "Munchausen Syndrom by Proxy".

Det har nok etterforskerne også i bakhodet, uten at man i media vil fremheve denne spesielle og uakseptable diagnosen; mødre som ønsker å påføre barnet sitt ulykke/skade/død for selv å få oppmerksomhet (for å forklare enkelt og kort).

Her kan man lese mer om "den farlige" diagnosen:
http://www.barnasrett.no/Artikler/fa...handling_1.htm

Har også tenkt veldig på denne diagnosen...

Gammel 09-09-07, 19:07   #104
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Nå synes jeg du drar den litt vel langt........husk at moren har 3 barn. Hvis hun hadde et slikt motiv bør det jo være en historie bak med gjentatte skadehistorier som involverer Madeleine eller tvillingene på noen måte. Det har det overhodet ikke vært snakk om så vidt jeg vet.

Men du (eller pressen) kjenner da umulig til barnas skadehistorie! Og dra den langt og langt - jeg syns slett ikke det er unaturlig at denne diagnosen er fremme i tankene. Og nå er jo moren vitterligen siktet, såe …

Gammel 09-09-07, 19:12   #105
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Men du (eller pressen) kjenner da umulig til barnas skadehistorie! Og dra den langt og langt - jeg syns slett ikke det er unaturlig at denne diagnosen er fremme i tankene. Og nå er jo moren vitterligen siktet, såe …

Så mange detaljer som er kommet fram, så tviler jeg på at en eventuell skadehistorie har blitt holdt skjult.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:27   #106
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=162210

Huff, jeg får meg ikke til å tro at de er skyldige i dette. Jeg kan bare ikke forestille meg det. Tenk så grusomt det må være hvis de virkerlig er uskyldige.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:28   #107
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg liker ikke å spekulere i denne saken i det hele tatt, men synes ikke det var drøyt å dra frem den diagnosen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 19:54   #108
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg virkelig håper de er uskyldige. Det ville nesten være for sykt om de ikke er det...

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 21:44   #109
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg har også tenkt MBP diagnose, men for hvem av dem- mor, far, begge? Hvis kun en lider av Munchausen, hvorfor dekker den andre over?

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 21:47   #110
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker fortsatt at de er uskyldige og er i en helt forferdelig situasjon der de ikke bare har mistet datteren sin, men også blir mistenkt for å ha drept henne.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 22:04   #111
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg tenker fortsatt at de er uskyldige og er i en helt forferdelig situasjon der de ikke bare har mistet datteren sin, men også blir mistenkt for å ha drept henne.

Det tenker jeg også.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 22:19   #112
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Det er liksom ingen håp igjen i denne saken. Alt blir vondt, uansett.

Svar med sitat
Gammel 09-09-07, 22:45   #113
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes det er lettere å tro at det portugisiske politiet har utpekt seg ekteparet som syndebukker, og gjør alt for å sverte dem, enn å tro at mor og far virkelig har noe med forsvinningen å gjøre.

Gammel 10-09-07, 00:50   #114
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Standard

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/09/511470.html

Gammel 10-09-07, 02:09   #115
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

De ville vel ikke kaste bort tid om det faktisk var sånn at hun var kidnappet? De sier jo det at hvis de ikke finner barnet innen så og så mange timer, så er sannsynligheten for at hun ikke dukker opp igjen stor osv.
Om foreldrene drepte henne så hadde det jo ikke akkurat noen bråhast om å finne det ut. Ikke noen å redde liksom. Syntes det er logisk jeg.

Nå reiser de hjem da.. ..
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/09/511422.html

Det er forskjell på timer og måneder. Det finnes en mellomting. Poenget er jo at folks hukommelse påvirkes. De leser om saken, de får input fra andre og deres vitneutsagn vil kunne endres 4 -5 måneder etterpå.

De sikret ikke bevis. De gjennomsøkte tydelig ikke leiligheten skikkelig heller. Familien burde jo vært flyttet ut omgående og leiligheten avstengt.

Vitneutsagnene hadde jo også vært viktige for å kartlegge alt i forbindelse med forsvinningen. Det er detaljer som kan være viktige folk ikke tenker over seg.

At ting ikke alltid samsvarer er jo ikke mistenkelig, heller tvert imot. Om alle fortalte identiske historier så er det sansynlig avtalt. Folk opplever ting forskjellig, vektlegger forskjellige ting osv.

Munchausen by proxy er jo det eneste som kan forklare hvordan foreldrene har jobbet OM de skulle ha drept henne. Men som jeg forstår denne sjeldne tilstanden så er det noe som vanligvis foregår over tid og eskalerer.

Det hele virker for usansynlig. Dessuten med usikrete bevis, så er de jo ikke holdbare.

Selv om de skulle bli siktet og tiltalt så er det jo ikke beviser vi ville ha godtatt her.

Om Portugisisk politi er ute etter syndebukker og gjennopprette turisters tillit, vil jo en del av dette virke mot sin hensikt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 03:00   #116
Albertine
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg forstår ikke alle påståtte motstridende forklaringer nå. Burde ikke dette vært undersøkt og dobbelsjekket allerede i mai?

Det er jo først nå de har fått status som mistenkt, sånn at politiet kan stille dem mer inngående spørsmål. Det ble ikke gjort i mai.

Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 06:49   #117
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=162250

Sitat:

Det faktum at de er mistenkte i saken og ikke har blitt siktet kan tyde på at politiets sak ikke er så vanntett som de har fremstilt det som, påpeker Brunt.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 08:02   #118
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

De sikret ikke bevis. De gjennomsøkte tydelig ikke leiligheten skikkelig heller. Familien burde jo vært flyttet ut omgående og leiligheten avstengt.

Vet du dette?

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 08:34   #119
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Vet du dette?

Jeg føler egentlig at jeg ikke vet noe om dette, jeg. Og har heller ingen mening om det. Jeg aner jo ikke...
Jeg bare leste det der, og satt det inn.
Nå i sta, leste jeg at moren innrømmer å ha gitt henne sovemedisin, og i nyheten på God morgen Norge nå, sier de at de mest sannsynlig blir pågrepet de nærmeste dagene, og at portugisisk politi mener bevisene holder.

Dette er ufattelig, synes jeg. Rett og slett totalt ufattelig.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-07, 08:52   #120
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Nå i sta, leste jeg at moren innrømmer å ha gitt henne sovemedisin, og i nyheten på God morgen Norge nå, sier de at de mest sannsynlig blir pågrepet de nærmeste dagene, og at portugisisk politi mener bevisene holder.

Dette er ufattelig, synes jeg. Rett og slett totalt ufattelig.

Er det sant? :iler inn på vg.no:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.