Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 15:15   #1
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=163372

Hvordan gjør dere det?

Hos oss går alle pengene inn på felleskonto hvor et fast beløp blir automatisk overført til regningskonto.
Og det som står igjen er til mat, klær og fornøyelse..

Begge har Visa til samme konto.

Store ting som koster mye, blir vi enige om-
Noen ganger får han en dyr ting, en annen gang er det min tur.

Aldri kranglet om penger i de 11 årene vi har vært sammen.
Har gått knirkefritt.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:16   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Hva syns du om dette da?

Gammel 16-09-07, 15:24   #3
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er alt VÅRT - ikke noe som heter ditt eller mitt...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:49   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:55   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.

Ja, bare at det er 10 år og ikke 12, da.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 15:56   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Vi har hver vårt konto og den som har penger betaler regninger. De siste årene har det vært meg, ettersom jeg jobber fullt og mannen er fulltidsstudent. Regner med at det snur når jeg skal begynne å studere.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 16:06   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frister å sende denne til svigermor, der er alt HENNES.

Her er alt sammen vårt i fellesskap. Hadde jeg vunnet en stor sum i lotto hadde jeg ikke sett på det som MINE penger, men som våre. Det samme med alle andre penger og verdier jeg måtte ha. Min mann tenker på samme måte som meg, heldigvis.

Gammel 16-09-07, 16:18   #8
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hver vår konto(er), men det er ingenting som heter mitt og ditt her. Jeg har hans kort, han har mitt, jeg har hans, han har sitt, jeg har mitt, og han har sitt, osv. Alt ettersom hvem som skal bruke penger til hva.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 16:26   #9
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her er alle pengene felles.For oss er det en del ekteskapet, og dele alt.

Gammel 16-09-07, 16:29   #10
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er alt mitt! Han får til nød lov til å si at ungene er hans. (og det er kun når de oppfører seg rampete!)

Gammel 16-09-07, 16:31   #11
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Pengene er felles, den som har mest penger betaler regninger. Vi diskuterer alle dyre innkjøp, men gjør storsett som vi vil. (Vi har jo ikke dårlig råd så da blir det automatisk litt enklere). Vi har hver sin kont og felleskonto. Jeg styrer som regel med regningsbetalingen, og siden han tjener mest blir som regel regninger betalt fra hans konto, selv om det kanskje er noe til meg.

Gammel 16-09-07, 16:46   #12
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har hver vår konto

Gammel 16-09-07, 16:52   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hver sin konto og ingen faste regler eller avtaler oss imellom. Det er forholdsvis tilfeldig hvem som betaler hvilke regninger; det vil si, vanligvis er det den som regningen er adressert til som betaler, men det er relativt tilfeldig hvem dette er (han får husleieregninger, jeg får barnehageregninger; strømmen står på meg og telefon og Internett på ham). Han handler mer datautstyr og film og musikk, og betaler mer husholdningsvarer, jeg handler mer barneklær og bøker og betaler flere flybilletter. Hvis den ene er vesentlig mer blakk enn den andre, overfører vi penger mellom oss. Vi har veldig likt syn på penger og økonomi og har aldri vært i nærheten av å krangle om penger.

Gammel 16-09-07, 16:58   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Pengene er felles, den som har mest penger betaler regninger. Vi diskuterer alle dyre innkjøp, men gjør storsett som vi vil. (Vi har jo ikke dårlig råd så da blir det automatisk litt enklere). Vi har hver sin kont og felleskonto. Jeg styrer som regel med regningsbetalingen, og siden han tjener mest blir som regel regninger betalt fra hans konto, selv om det kanskje er noe til meg.

Signerer denne. Bortsett fra de dyre innkjøpene da. Der er jeg bare med Ole Brumm på shopping.

Akkurat nå er gubben uten jobb, og da faller det meste på meg. Naturlig nok.

Gammel 16-09-07, 17:17   #15
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hver våre konti, men bruker alt felles, og sjonglerer penger mellom oss.
De daglige utgifter betales utfra den konto som inneholder mest penger - eller jeg har lagt de inn i nettbanken og må passe på at det er penger der

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 17:32   #16
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hver våre konti, og utgiftene deles etter evne, men uten noen fast avtale.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 17:42   #17
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hver vår konto, men har helt felles økonomi og betaler regninger uten noe spesielt system. Det har aldri vært noe problem. Nå skal vi refinansiere og bytte bank, og da har vi tenkt å prøve å ha en felles konto med hvert vårt kort. Tror faktisk det blir vel så greit og mer oversiktlig når det gjelder å vite hvor mye som er til overs etter at alt det faste er betalt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 18:06   #18
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Vi har hver vår konto, samt en regningskonto og en huslånkonto som vi begge overfører penger til hver måned. Ellers har det stort sett blitt til at jeg handler mat og klær og utstyr til LilleVenn. LøveMannen kjøper ting og tang til huset og sørger for at bilene har drivstoff. Ellers betaler den det passer best for. Store, felles innkjøp diskuteres, men ellers kjøper vi det vi vil ha uten å rådføre oss med den andre.

Dette fungerer veldig bra, og ingen av oss kunne tenkt seg å hatt helt felles økonomi med felleskonto. Vi har aldri kranglet om penger.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 18:47   #19
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hmm,har lyst til å vise denne linken til min venninne.
Mannen der tjener det dobbelte og det er alltid hun som får de store regningene + handle for ungene etc.
Hun ender i minus eller veldig lite når allt er betalt, mens han setter av store summer på sparkekontoen sin til bruk av hobby+ samt at han har romslig med lommepenger.

Jeg har lånt henne penger pga gubben ikke ga henne penger til barnemat.

De krangler MYE om økonomi..

Er nok mange som ikke vet om denne loven.

Synes det er en grei lov egentlig, men den skal ikke være nødvendig.

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:03   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har hver vår konto, men der stopper det med hva som er mitt og hva som er ditt.
Jeg bataler regningen, men med det mener jeg at jeg legger de inn men betaler fra den kontoen med mest penger på.
Hvem som betaler når vi handler variere,og vi bruker hverandres kort alt ettersom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.