|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapethttp://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=163372
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHer er alt VÅRT - ikke noe som heter ditt eller mitt... |
|
|
|
|
|
#4 |
|
intro
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.
|
|
|
|
#5 |
|
Tvåtusentalssuffragett
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
|
|
|
#6 |
|
ræv med ører
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vårt konto og den som har penger betaler regninger. De siste årene har det vært meg, ettersom jeg jobber fullt og mannen er fulltidsstudent. Regner med at det snur når jeg skal begynne å studere.
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetFrister å sende denne til svigermor, der er alt HENNES.
|
|
|
#8 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår konto(er), men det er ingenting som heter mitt og ditt her. Jeg har hans kort, han har mitt, jeg har hans, han har sitt, jeg har mitt, og han har sitt, osv. Alt ettersom hvem som skal bruke penger til hva. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tre små T
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHer er alle pengene felles.For oss er det en del ekteskapet, og dele alt.
|
|
|
#11 |
|
er her
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetPengene er felles, den som har mest penger betaler regninger. Vi diskuterer alle dyre innkjøp, men gjør storsett som vi vil. (Vi har jo ikke dårlig råd så da blir det automatisk litt enklere). Vi har hver sin kont og felleskonto. Jeg styrer som regel med regningsbetalingen, og siden han tjener mest blir som regel regninger betalt fra hans konto, selv om det kanskje er noe til meg.
|
|
|
|
#12 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår konto
|
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver sin konto og ingen faste regler eller avtaler oss imellom. Det er forholdsvis tilfeldig hvem som betaler hvilke regninger; det vil si, vanligvis er det den som regningen er adressert til som betaler, men det er relativt tilfeldig hvem dette er (han får husleieregninger, jeg får barnehageregninger; strømmen står på meg og telefon og Internett på ham). Han handler mer datautstyr og film og musikk, og betaler mer husholdningsvarer, jeg handler mer barneklær og bøker og betaler flere flybilletter. Hvis den ene er vesentlig mer blakk enn den andre, overfører vi penger mellom oss. Vi har veldig likt syn på penger og økonomi og har aldri vært i nærheten av å krangle om penger.
|
|
|
#14 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
Signerer denne. Bortsett fra de dyre innkjøpene da. Der er jeg bare med Ole Brumm på shopping.
|
|
|
#15 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver våre konti, men bruker alt felles, og sjonglerer penger mellom oss. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår konto, men har helt felles økonomi og betaler regninger uten noe spesielt system. Det har aldri vært noe problem. Nå skal vi refinansiere og bytte bank, og da har vi tenkt å prøve å ha en felles konto med hvert vårt kort. Tror faktisk det blir vel så greit og mer oversiktlig når det gjelder å vite hvor mye som er til overs etter at alt det faste er betalt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår konto, samt en regningskonto og en huslånkonto som vi begge overfører penger til hver måned. Ellers har det stort sett blitt til at jeg handler mat og klær og utstyr til LilleVenn. LøveMannen kjøper ting og tang til huset og sørger for at bilene har drivstoff. Ellers betaler den det passer best for. Store, felles innkjøp diskuteres, men ellers kjøper vi det vi vil ha uten å rådføre oss med den andre. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHmm,har lyst til å vise denne linken til min venninne.
|
|
|
#20 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår konto, men der stopper det med hva som er mitt og hva som er ditt.
|
![]() |
|
|