|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetDette opplyses det vel om når man gifter seg, gjør det ikke?
|
|
|
#22 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet
Det har jeg ikke hørt. Ikke tenkt over heller i grunnen.
|
|
|
#23 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi deler alt, også konto. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Har fungert her i 18 år. Vi setter inn "riklig" på felleskontoen, og tar store innkjøp fra den kontoen. Resten disonerer vi selv.
|
|
|
|
#25 |
|
Leken
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår lønnskonto. Ut fra de går faste trekk til sparekonto, regningskonto og matkonto, som vi begge har kort til. Det som står igjen på lønnskontoene våre, er lommepenger |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetHver våre konti, og vi har ikke tilgang til hverandres personlige konti, men vi setter av beløp til felles konto hver måned, og derfra betaler vi regninger og lån.
Sist redigert av nolo : 16-09-07 kl 22:47. Årsak: Kontier? Det får da være måte på. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Har fått nytt nick
|
Sånn gjør vi det og. Har fungert godt i 10 år her. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetAlt går i samme potten. Den som har penger betaler regningene, og vi spør som regel om det er noe vi trenger. Jeg sier gjerne i fra når jeg skal ut å kjøpe meg noen sko. Han spør som regel meg om jeg kan kjøpe det han evnt trenger. Han hater å shoppe. Sammen kjøper vi julegaver til ungene og større ting. Mest siden han kjører..
|
|
|
#29 |
|
Hvor: Rogaland
Nå husker jeg ikke om vi fikk dette opplest på tinghuset eller om det var noe vi selv leste i ekteskapsloven (ja, begge leste den før vi giftet oss), men jeg trodde det var dommeren som sa dette. Mulig prester ikke gjør det?
|
|
|
#30 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har bare en stor felles konto. Der går alt inn og alt ut. 100% felles.
|
|
|
|
#31 |
|
Drømmer
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har hver vår konto, han betaler litt mer i regninger enn meg. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetDette står i Lovdata, og ekteskapsloven blir vel skjelden opplest i sin helhet i forbindelse med vielser
Vi deler det meste av penger, men holder begge igjen et lite beløp av lønning på hver vår private konto til klær, gaver mm. Er den ene tom, men den andre har får vi selvfølgelig av hverandre. Har en felles konto med et kort hver. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Gal kattedame
|
Samme her.
|
|
|
#34 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetVi har felles økonomi. Begges lønninger kommer inn på samme konto. Det er ikke noe skille mellom ditt og mitt, selv om jeg tjener mye dårligere enn mannen min (Ikke min feil at jobben min er dårlig verdsatt økonomisk sett av samfunnet. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Ekvilist
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetNår det gjelder sosialhjelp har det blitt slik at samboere også i utgangspunktet har gjensidig forsørgelsesplikt. Dersom en er arbeidsledig og ikke har penger til sitt livsopphold blir samboerens inntekt lagt til grunn ved beregninger. Har ikke det juridiske helt i hodet her, det har vel blitt endringer juridisk for samboere?
|
|
|
#36 |
|
I farta!!
|
Helt enig
|
|
|
#37 |
|
intro
|
Akkurat sånn er det her også. For meg gir det en veldig god frihetsfølelse å ha helt egne penger å rutte med. Det har ingenting å gjøre med at vi ikke stoler på hverandre eller ikke har skjønt hva et ekteskap handler om (og sant å si begynner jeg å bli ganske lei av hentydninger i den retning fra ymse kanter).
|
|
|
|
#38 |
|
Trøtt
|
|
|
|
#39 |
|
|
Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapetSkal prøve å svare seriøst for en gangs skyld:
|
|
|
#40 |
|
Yes, we can!!
|
Sånn har vi det også. Og denne kommentaren i artikkelen irriterer meg:
Jeg tror nok det er like stor fare for krangling over fordelingsnøkler som i vårt ikke-system. Hvis man VIL krangle, liksom.
|
![]() |
|
|