Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-07, 19:05   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke lov å være økonomisk egoist i ekteskapet

Dette opplyses det vel om når man gifter seg, gjør det ikke?

Gammel 16-09-07, 19:26   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Dette opplyses det vel om når man gifter seg, gjør det ikke?

Det har jeg ikke hørt. Ikke tenkt over heller i grunnen.
Det har ikke vært noe sak her i heimen, heller en selvfølge ...

Gammel 16-09-07, 19:34   #23
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Vi deler alt, også konto.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:36   #24
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.

Har fungert her i 18 år. Vi setter inn "riklig" på felleskontoen, og tar store innkjøp fra den kontoen. Resten disonerer vi selv.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:44   #25
Tilden
Leken

Tilden sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Østlandet
Tilden er litt kulTilden er litt kulTilden er litt kul
Standard

Vi har hver vår lønnskonto. Ut fra de går faste trekk til sparekonto, regningskonto og matkonto, som vi begge har kort til. Det som står igjen på lønnskontoene våre, er lommepenger Funker knirkefritt!

Tilden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:49   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver våre konti, og vi har ikke tilgang til hverandres personlige konti, men vi setter av beløp til felles konto hver måned, og derfra betaler vi regninger og lån.

Sist redigert av nolo : 16-09-07 kl 22:47. Årsak: Kontier? Det får da være måte på.
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:49   #27
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Vi setter inn et fast beløp på en felleskonto hver måned, og disponerer resten av lønna fritt på hver vår kant. Det har funket knirkefritt for oss i 12 år, og jeg kunne ikke tenke meg noen annen løsning.

Sånn gjør vi det og. Har fungert godt i 10 år her.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 19:55   #28
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Alt går i samme potten. Den som har penger betaler regningene, og vi spør som regel om det er noe vi trenger. Jeg sier gjerne i fra når jeg skal ut å kjøpe meg noen sko. Han spør som regel meg om jeg kan kjøpe det han evnt trenger. Han hater å shoppe. Sammen kjøper vi julegaver til ungene og større ting. Mest siden han kjører..

Gammel 16-09-07, 19:58   #29
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Det har jeg ikke hørt. Ikke tenkt over heller i grunnen.
Det har ikke vært noe sak her i heimen, heller en selvfølge ...

Nå husker jeg ikke om vi fikk dette opplest på tinghuset eller om det var noe vi selv leste i ekteskapsloven (ja, begge leste den før vi giftet oss), men jeg trodde det var dommeren som sa dette. Mulig prester ikke gjør det? (Vi har hatt kirkelig "bryllup" også, men da var vi allerede gift og presten sa lite om plikter.)

Gammel 16-09-07, 19:58   #30
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har bare en stor felles konto. Der går alt inn og alt ut. 100% felles.

Dvs forresten har jeg en liten ekstrakonto i Skandiabanken fordi den er gebyrfri. Der har jeg kort som jeg bruker til all daglig småshopping og overfører til den når den er tom. Men det er bare fordi at "hovedkontoen" vår IKKE er gebyrfri (men har god rente).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 20:36   #31
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Vi har hver vår konto, han betaler litt mer i regninger enn meg.

Kunne aldri tenkt meg å dele alt. Vi har aldri kranglet om penger, om en har lite penger så får han penger av den andre.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:07   #32
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette står i Lovdata, og ekteskapsloven blir vel skjelden opplest i sin helhet i forbindelse med vielser Det kunne tatt piffen ut av ethvert bryllup, uansett hvor romantisk anlagt man er:

Sitat:

Kapittel 7. Ektefellenes gjensidige underholdsplikt m v.

§ 38. Ektefellers felles ansvar for underhold av familien.
Ektefellene har sammen ansvaret for de utgiftene og det arbeidet som kreves for det felles hushold og til dekning av andre felles behov, oppfostringen av barna og hver ektefelles særlige behov. Ektefellene bidrar ved tilskudd av penger, ved virksomhet i hjemmet eller på annen måte.
En ektefelle kan i rimelig utstrekning kreve penger av den andre ektefellen til å dekke utgifter som nevnt i første ledd. En ektefelle som ikke oppfyller plikten til å stille nødvendige midler til rådighet for den andre, kan pålegges å betale bestemte beløp. §§ 81 andre ledd, 83, 84, 85 andre ledd, 92 og 93 gjelder tilsvarende så langt de passer.

§ 39. Opplysningsplikt om økonomiske forhold.
Ektefeller har plikt til å gi hverandre de opplysningene som er nødvendige for å vurdere deres økonomiske stilling. For dette formålet kan en ektefelle kreve at den andre ektefellen og ligningsmyndighetene gir opplysninger om eller kopi av den felles eller den andre ektefellens selvangivelse og ligning. En ektefelle kan også kreve opplysninger av selskaper, foretak eller andre institusjoner som driver finansieringsvirksomhet eller forsikringsvirksomhet, og av andre som har midler til forvaltning.

Vi deler det meste av penger, men holder begge igjen et lite beløp av lønning på hver vår private konto til klær, gaver mm. Er den ene tom, men den andre har får vi selvfølgelig av hverandre. Har en felles konto med et kort hver.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:12   #33
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Vi har hver vår konto(er), men det er ingenting som heter mitt og ditt her. Jeg har hans kort, han har mitt, jeg har hans, han har sitt, jeg har mitt, og han har sitt, osv. Alt ettersom hvem som skal bruke penger til hva.

Samme her.

Gammel 16-09-07, 21:36   #34
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har felles økonomi. Begges lønninger kommer inn på samme konto. Det er ikke noe skille mellom ditt og mitt, selv om jeg tjener mye dårligere enn mannen min (Ikke min feil at jobben min er dårlig verdsatt økonomisk sett av samfunnet. )

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:36   #35
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det gjelder sosialhjelp har det blitt slik at samboere også i utgangspunktet har gjensidig forsørgelsesplikt. Dersom en er arbeidsledig og ikke har penger til sitt livsopphold blir samboerens inntekt lagt til grunn ved beregninger. Har ikke det juridiske helt i hodet her, det har vel blitt endringer juridisk for samboere?

Vi har helt felles økonomi, og har alltid hatt det. Slik gjør vi det:
- En regningkonto. Min lønn går inn her, det varierer litt etter inntekter/utgifter om vi må sette inn mer/mindre enn det min lønn utgjør. Jeg regner jevnlig ut hvor mye utgifter vi har per måned i snitt, behøver derfor ikke bruke en kalori på å tenke ut hvordan vi skal betale regninger som kommer inn.
- En felles lønnskonto (hvor mannens lønn kommer inn) og to kort på denne. Dette fungerer som brukskonto, og alt annet enn faste utgifer betales herfra.
- I tillegg har vi høyrentekontoer og div. ekstra kontoer.

Jeg synes det er en selvfølge at man har gjensidig forsørgelsesplikt i ekteskapet. For meg er det fremmed å tenke "mine" og "dine" penger. Jeg kan allikevel skjønne at man vil kreve det dersom partneren har en helt annet holdning til pengeforbruk, eller svært dårlig økonomisk sans.

Gammel 16-09-07, 21:42   #36
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Helt enig
Hadde ikkje orka å ikkje har pengar berre er mine.
Me har likt syn og bruk men likar å ha våre eigne pengar.

Me tar begge ansvar for felles utgifter o.l

Gammel 16-09-07, 21:51   #37
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Helt enig
Hadde ikkje orka å ikkje har pengar berre er mine.
Me har likt syn og bruk men likar å ha våre eigne pengar.

Me tar begge ansvar for felles utgifter o.l

Akkurat sånn er det her også. For meg gir det en veldig god frihetsfølelse å ha helt egne penger å rutte med. Det har ingenting å gjøre med at vi ikke stoler på hverandre eller ikke har skjønt hva et ekteskap handler om (og sant å si begynner jeg å bli ganske lei av hentydninger i den retning fra ymse kanter).

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-07, 21:52   #38
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn har vi gjort det også, i de årene vi begge har hatt inntekt. Nå som jeg er student og mannen har inntekt, faller utgiftene på han. Om han tar seg et friår og dermed ikke har inntekt, faller utgiftene på meg. Når begge har lønn har vi adskilt økonomi, men felles regningsbetaling.

Gammel 16-09-07, 21:55   #39
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal prøve å svare seriøst for en gangs skyld:

Vi har hver vår konto på felles nettbank. Der rullerer vi pengene ettersom vi begge trenger dem. Store innkjøp diskuteres frem til enighet, mens vi ellers kan kose oss som vi selv ønsker. Han tar seg som regel av regningene, men da tar han penger fra der pengene ligger for øyeblikket.
Greit og avslappende.

Gammel 16-09-07, 22:00   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Vi har hver vår konto, men har helt felles økonomi og betaler regninger uten noe spesielt system. Det har aldri vært noe problem.

Sånn har vi det også. Og denne kommentaren i artikkelen irriterer meg:

Sitat:

Mer oppsiktsvekkende er at en tredel ikke har noen bestemt fordelingsnøkkel. Her er det med andre ord en la-det-skure-holdning som kan bety fare for krangling.

Jeg tror nok det er like stor fare for krangling over fordelingsnøkler som i vårt ikke-system. Hvis man VIL krangle, liksom.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.