Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsete etter påkjørsel

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-07, 21:02   #1
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Bilsete etter påkjørsel

Ja, vi ble påkjørt bakfra i dag da vi skulle hjem! Vi hadde heldigvis ikke stor fart, men smellet var kraftig nok og jeg ble skikkelig redd siden snuppa satt i baksetet.

Nå mener jeg å ha lest tidligere, at man alltid skal bytte barnesete etter en smell, men er det uavhengig av hvor stor smellen har vært?

Og en ting til. Bør jeg få snuppa sjekket av lege for sikkerhets skyld selv om hun virker fin?

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 21:11   #2
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bilsete etter påkjørsel

Jeg ville tatt kontakt med forsikringsselskapet ang setene. Lege ville jeg nok gått til ja, i tilfelle det skulle dukke opp noe senere.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 21:14   #3
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Takk for svar.

Jeg har snakket med forsikringsselskapet, men de hadde ikke peiling rett og slett!

Gammel 17-09-07, 21:17   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Uavhengig av hvor stor smellen er så skal setet byttes ut (dvs. vi gjorde ikke det den gangen vi skle inn i en lyktestolpe og vi knapt merket smellen). Dette har stått i papirene til alle de setene vi har hatt. Vi har fått igjen et sete på forsikringen, men det var en laaang prossess, med telefoner til leverandør osv.

Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 21:17   #5
Lykketrollet
Jeg ble frisk!!

Lykketrollet sin avatar

Lykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner tilLykketrollet er et navn som alle kjenner til
Standard

Mener å ha hørt at om det er smell i over 30km/t, så skal barnesetet byttes.
Jeg hadde nok byttet det uansett, du kan sette det på forsikringen.

Ang sjekk av lege, jeg hadde tatt henne med ja.
Greit å være på den sikre siden.

Lykketrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 21:19   #6
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Akkurat ja. Ja, da er det vel bare å kjøpe nytt da. Ergerlig ettersom det bare er to uker gammelt, men klart snuppa skal sitte skikkelig.

Håper jeg finner i papirene til setet at det må byttes ut, så vi kan få det igjen på forsikringen.

Gammel 17-09-07, 21:24   #7
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykketrollet, her.

Mener å ha hørt at om det er smell i over 30km/t, så skal barnesetet byttes.
Jeg hadde nok byttet det uansett, du kan sette det på forsikringen.

Ang sjekk av lege, jeg hadde tatt henne med ja.
Greit å være på den sikre siden.

Jeg vet faktisk ikke hvor fort jeg kjørte, men det var ikke fort. Vi sto i kø og hadde akkurat begynt å kjøre igjen da det smalt. Men smellen var stor nok til at jeg føler meg uvel. Jeg har fått vondt i bekken og rygg samt at jeg har vært svimmel i ettermiddag. Tar snuppa med til legen i morgen når jeg skal sjekkes.

Gammel 17-09-07, 21:27   #8
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Det hadde jeg byttet ut ja.

Gammel 17-09-07, 21:55   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er skader på bilen som forsikringsselskapet skal dekke, så er det i alle fall ikke noe å lure på, da bytter dere stolen i samme slengen. Den dekkes av forsikringen.

Hvis forsikringsselskapet ikke vet dette, kan du for eksempel skrive ut denne brosjyren fra Trygg Trafikk. Der står det på side 9 (under overskriften "Brukt utstyr"):

Sitat:

En stol som har vært brukt i en
kollisjon, eller blitt skadet på annen måte,
skal ikke brukes mer.

Du kan også skrive en e-post til Trygg Trafikk og spørre om å få en bekreftelse på dette som du kan gi til forsikringsselskapet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 21:59   #10
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var det en dame som gjorde på NM i går, TT sa at etter en kollisjon med høyere fart enn 20 km/h så skulle sete byttes. Jeg ville også bedt om en bekreftelse fra TT ja,

Jeg skal finne tråden, så kan du selv få lese svaret. Kommer ikke inn akkurat nå, men skal legge den inn link her om jeg kommer inn.

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 22:06   #11
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Takk for tips om trygg trafikk, men spørs om mitt nederlandske forsikringsselskap tar hensyn til det. Prøver å finne noe tilsvarende informasjon på nederlandsk.

Gammel 17-09-07, 22:12   #12
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

HER er uansett en tråd om hvilke anbefalinger som gjelder ved kollisjon.

Kanskje det ikke finnes slike regler i Nederland?

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 22:48   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Orkide, her.

Takk for tips om trygg trafikk, men spørs om mitt nederlandske forsikringsselskap tar hensyn til det. Prøver å finne noe tilsvarende informasjon på nederlandsk.

Kanskje Trygg Trafikk kan hjelpe deg med det?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 23:00   #14
Ivrig
På farten igjen

Ivrig sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Ivrig er litt kul
Standard

Hva med å kontakte leverandøren og produsent av barnesetet? De må jo vite dette
Kjenner også noen som skulle få nytt barnesete dekket (ble påkjørt i 40-50kmt), og det var en svare strev med å få refundert summen

Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 23:27   #15
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvilket sete har du?

Gammel 17-09-07, 23:33   #16
Albertine
Passiv

Standard

Gjelder de samme reglene om utbytting dersom barnesetet ikke er i bruk under påkjørselen?

Svar med sitat
Gammel 17-09-07, 23:43   #17
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Hvilket sete har du?

Jeg har et Maxi Cosi Toby

Gammel 17-09-07, 23:43   #18
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Kanskje Trygg Trafikk kan hjelpe deg med det?

Skal jammen ta å høre med dem! Takk for tips

Gammel 17-09-07, 23:48   #19
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Jeg har surfet litt på Veilig Verkeer Nederland, og fant dette:

http://www.veiligverkeernederland.nl/nl/cms/start.htm
(ser at dette bare gir hovedsiden, men om du går inn på siden "veilig mee in de auto", så anbefaler de under "tips" at man skifter ut setet etter uheld. De spesifiserer ikke fart, men kanskje du kan sende dem e-post eller ringe ?

Held og lykke til, iallefall. Traffikkulykker er rystende selv om det ikke sker noe alvorlig.

Gammel 17-09-07, 23:51   #20
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Jeg har surfet litt på Veilig Verkeer Nederland, og fant dette:

http://www.veiligverkeernederland.nl/nl/cms/start.htm

Under "tips" anbefaler de, at man skifter ut setet etter uheld. De spesifiserer ikke fart, men kanskje du kan sende dem e-post ?

Held og lykke til, iallefall. Traffikkulykker er rystende selv om det ikke sker noe alvorlig.

Tusen takk for hjelpen

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:42.