Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-09-07, 10:46   #421
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Artikkel om dette i VG i dag, se her. Den støtter i hvert fall mitt inntrykk av at ting ikke er så "enten eller" som en del av dere vil ha det til.

Linken virker ikke.

Gammel 19-09-07, 10:51   #422
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Når ble Truls Fyhn ekspert på rasisme?

Gammel 19-09-07, 10:58   #423
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Arbeids og Inkluderings Dept har nettopp gitt ut en brosjyre som skal fungere som en veileder for språk innenfor dette tema. Se her:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid...html?id=479767

Utrolig nok skrev Hansen også et bra innlegg i Dagbladet om tema, anbefaler denne :

Når blir vi norske?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid...html?id=479262

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 11:04   #424
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Artikkel om dette i VG i dag, se her. Den støtter i hvert fall mitt inntrykk av at ting ikke er så "enten eller" som en del av dere vil ha det til.

Hva mener du egentlig? Er det greit å si neger fordi en politimester i Troms sier det?

Jeg ser bare en annen sta tulling som nekter å innse at ting forandrer seg. En som driter i om han sårer andre fordi han selv hevder han ikke mener å gjøre det. En som lever etter normer som ble satt for flere tiår siden og som ikke skjønner at de normene ikke passer i dagens samfunn. En som ikke forstår hvilke signaler han sender og hvilket lys han setter seg selv i ved å gå ut i VG med de forstokkede meningene sine.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 11:10   #425
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg ser bare en annen sta tulling som nekter å innse at ting forandrer seg. En som driter i om han sårer andre fordi han selv hevder han ikke mener å gjøre det. En som lever etter normer som ble satt for flere tiår siden og som ikke skjønner at de normene ikke passer i dagens samfunn. En som ikke forstår hvilke signaler han sender og hvilket lys han setter seg selv i ved å gå ut i VG med de forstokkede meningene sine.

Gammel 19-09-07, 11:18   #426
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva mener du egentlig? Er det greit å si neger fordi en politimester i Troms sier det?

Nei, det jeg sier er at dette ikke er noe alle vet og er enige om. Det har ikke bestandig sammenheng med om man har "fulgt med i tida" eller ei.

Gammel 19-09-07, 11:24   #427
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det jeg sier er at dette ikke er noe alle vet og er enige om. Det har ikke bestandig sammenheng med om man har "fulgt med i tida" eller ei.

OK, da leser vi artikkelen på forskjellig måte. Jeg oppfatter at han gir beng i hvordan noen oppfatter å bli kalt neger og at han melder seg ut når noen mener det er rasisme. Altså at han holder på sin foreldede forståelse og nekter å ta innover seg at det ikke lenger er akseptert språkbruk.

Gammel 19-09-07, 11:26   #428
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

OK, da leser vi artikkelen på forskjellig måte. Jeg oppfatter at han gir beng i hvordan noen oppfatter å bli kalt neger og at han melder seg ut når noen mener det er rasisme. Altså at han holder på sin foreldede forståelse og nekter å ta innover seg at det ikke lenger er akseptert språkbruk.

Jeg leser det slik at han er oppgitt over folk som har samme holdning som deg.
Jeg synes han har et poeng her. Og nei, jeg finnes ikke rasist.

Gammel 19-09-07, 11:51   #429
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Utrolig nok skrev Hansen også et bra innlegg i Dagbladet om tema, anbefaler denne :

Når blir vi norske?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid...html?id=479262

Ministere skrivel vel sjelden ting helt selv, men likevel overraskende bra med tanke på hvor klønete mannen var når ordet feminist ble diskutert på Skavlan i sin tid. Det var en virkelig klassiker.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 12:04   #430
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Ministere skrivel vel sjelden ting helt selv, men likevel overraskende bra med tanke på hvor klønete mannen var når ordet feminist ble diskutert på Skavlan i sin tid. Det var en virkelig klassiker.

Ja, det glemmer jeg aldri. Det hender fortsatt at vi ler av den ved middagsbordet. Det var vel i det samme programmet Celina Midelfart også fikk spørsmålet om hun var feminist, hvorpå hun svarte "nei, tvert imot".

Gammel 19-09-07, 12:05   #431
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når politimesteren i Tromsø synes "neger" er et greit uttrykk, kan man tolke betydningen av det på flere måter: enten kan det være et tegn på at begrepet ikke er så ille som mange her vil ha det til, eller så kan det tyde på at politiet i Tromsø sliter med det samme problemet som nylig har blitt avdekket i Trondheim: et rasismeproblem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 12:15   #432
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Når politimesteren i Tromsø synes "neger" er et greit uttrykk, kan man tolke betydningen av det på flere måter: enten kan det være et tegn på at begrepet ikke er så ille som mange her vil ha det til, eller så kan det tyde på at politiet i Tromsø sliter med det samme problemet som nylig har blitt avdekket i Trondheim: et rasismeproblem.

På hvilket grunnlag påstår du at de har et rasismeproblem? Synes det er ganske drøyt å beskylde en helt etat for rasisme basert på enkelthendelser.

Jeg blir ganske skremt når jeg ser i hvilken grad rasismebegrepet misbrukes, det kommer jo til å miste sin mening til slutt. At politimesteren i Tromsø synes det er greit å si "neger" er selvsagt helt forkastelig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 12:18   #433
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

På hvilket grunnlag påstår du at de har et rasismeproblem? Synes det er ganske drøyt å beskylde en helt etat for rasisme basert på enkelthendelser.

På det grunnlag at det for kort tid siden ble offentliggjort en uavhengig forskningsrapport som konstaterte at det var et problem. Politimesteren i Sør-Trøndelag sier han tar rapporten på alvor og har lovt å rydde opp. Deler av rapporten var nylig presentert i Adressa. Jeg skal se om jeg finner noe om det på nettsidene deres.

Gammel 19-09-07, 12:20   #434
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Her står det litt:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/n...elag/1.3465035
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...icle928292.ece

Gammel 19-09-07, 20:23   #435
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, jeg er ikke i tvil om at eksisterer dårlige holdninger i alle etater, som f eks hos Norsk språkråd:

http://www.itromso.no/nyheter/article109021.ece

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 20:28   #436
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan leser du dårlige holdninger hos Norsk Språkråd ut fra den artikkelen?

Gammel 19-09-07, 20:48   #437
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Her er en annen artikkel (Aftenposten) som omhandler Norsk Språkråds forhold til ordet "neger" fra da det var en del diskusjon rundt dette for et år siden:
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle1520971.ece

Gammel 19-09-07, 21:27   #438
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I kveld er det en sånn "Skal vi ikke kunne snakke negativt om innvandrere før vi stemples som rasister"-diskusjon på TV2. Skal jeg se på? Niks! (Jeg ser for meg spørsmålene: "Skal negere kunne gå rundt å voldta kvinnene våre uten at det får konsekvenser for innvandringspolitikken. Ja eller nei".)

Gammel 19-09-07, 21:37   #439
Frantzen
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

I kveld er det en sånn "Skal vi ikke kunne snakke negativt om innvandrere før vi stemples som rasister"-diskusjon på TV2. Skal jeg se på? Niks! (Jeg ser for meg spørsmålene: "Skal negere kunne gå rundt å voldta kvinnene våre uten at det får konsekvenser for innvandringspolitikken. Ja eller nei".)

Lenge siden jeg orket å se på de debattprogrammene der, ja

Ang. T. Fyhn: har vel sagt det før men sier det igjen -syns det er veldig arrogant av nordmenn å tviholde på neger-betegnelsen. Det ER faktisk et uttrykk som oppleves negativt for de som blir kalt det. Makan til stahet - jeg skjønner det ikke.

Er det vi som har bakgrunn fra slavetiden? Er det vår slekt som har følt på kroppen hva det vil si å bli dømt, hundset og rakket ned på pga hudfargen?
Er det vi som får slengt uttrykk som "j**** nigger" etter oss?

Er det virkelig VI som skal definere innholdet i ordet neger?

Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 21:39   #440
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Nei, slike debattprogram får meg enten til å sitte med en pute foran ansiktet av flauhet eller trave bannende rundt i rommet. Som regel pga programlederen.

Ellers er jeg veldig enig med deg, Mammatuss. Arrogant er det rette ordet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:19.