|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Ringskrømt
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)
Jeg synes du motsier deg selv her. Hvordan kan man med viten og vilje sette barn til verden, for så å ikke ønske å tilbringe mest mulig tid sammen med dem? Jeg sier ikke dette for å kritisere, altså, jeg skjønner bare ikke tankegangen. Nå ser vi også bort ifra jobb og lån og alt annet, vi snakker om å ønske. Hvordan har du det i helgene, da? Tripper du, og gleder deg til ukestart? |
|
|
|
|
|
#142 |
|
Ringskrømt
|
Selvsagt blir du provosert av mitt tidligere innlegg, du føler deg truffet, hva? |
|
|
|
|
|
#143 |
|
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Sier meg helt enig med Skremmeren jeg. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
anglofil
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg følte meg overhode ikke truffet i det hele tatt. Ble bare forbauset over hvor virklighetsfjernt det du sa var og synes det er trist når man er så ensidig og vet så lite om å ha barn i bhagen. Det går jo helt tydlig frem at du ønsker deg tilbake til "gode gamledager" og du sier selv du forstår hva denne kvinnen vil frem til, ergo du deler helt sikkert mye av synet hennes. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
anglofil
Yes hun er barnehage barn! Jeg vet det er luksus i forhold til skolebarn men jeg vil fortsatt velge å bo rett ved skolen og jobb slik at vi ikke bruker unødvendig tid til reising hver dag. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)lisa: man kan ha barnehageplass til en 4 åring, men ikke full tid. Min 5 åring går 3 dager i uken og de to andre dagene er vi i åpen barnehage og da er jeg sammen med dem. Jeg er veldig mye i den barnehagen med 120 barn og jeg ser da godt hvor slitsomt mange av de ungene har det. Spesielt de som kommer 06.45 og blir hentet 17. Jeg vil ha mest mulig våkentid med mine egne, og har vært heldig som kunne være hjemme. |
|
|
|
|
|
#147 |
|
anglofil
Hakk i plata macy, dette har vi vært gjennom utallige ganger før. Jeg snakker ikke om barn som er i bhagen fra 0645 - 1700. Jeg tror det er ytterst få barn som er det. (Det er ulovlig i vår bydel). |
|
|
|
|
|
#148 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)lisa: Det er 4 avdelinger med tilsammen 120 barn. Ikke alle er der på likt selvsagt. Men en avdeling kan ha 42 unger på en dag. Min egen gutt går ikke i denne barnehagen, han går i en kortidsbarnehage med bare 18 unger. Du vet kanskje ikke at det faktisk er veldig mange barn som går fra 06.45-17.00 hver dag hele uken. Hvorfor kan vi ikke få snakke om dem? Har de en verdig hverdag? Hvordan blir livet deres etter barnehage slutt? Selv om du kanskje ikke ofrer dem en tanke, så gjør jeg det. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
anglofil
Det blir for dumt Macy. I Oslo kommune har du ikke lov engang å ha barnet i bhagen i så mange timer hver dag så hvis du baserer ditt skrekksyn på barnehager på disse få tilfellene så deg om det. |
|
|
|
|
|
#150 |
|
Ustabil
|
Lisa: verden er større enn din bydel. Hos oss er regelen maks 10 timer i barnehagen pr. dag. Altså ett helt kvarter mindre enn det du her fremhever som ulovlig, usannsynlig og urealistisk. |
|
|
|
|
|
#151 |
|
anglofil
Så du sier at mange barn er i barnehagen 50 timer per uke? |
|
|
|
|
|
#152 |
|
ræv med ører
Men selv om det er lov så er det vel ikke til å stikke under en stol at de allerfleste barna ikke sitter der fra barnehagen åpner til den stenger?
|
|
|
#153 |
|
Absolut ateist
|
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Alle barnehagene jeg har hatt mine barn i har hatt 9 timers dag som maks. Noe mer har vært ulovlig.
|
|
|
#154 |
|
Ringskrømt
|
Vel, det "virkelighetsfjerne" innlegget du refererer til, handler utelukkende om å forstå at det finnes noen som ønsker å være hjemme, og det helt uten skjulte motiver som å snylte på staten, urtydde homofile, true likestillingen eller annet. Jeg savner gode artikler fra "normale", allminnelige hjemmeværende, dvs tanker og holdninger til måten man oppdrar og ser barn, uten de ekstreme ytterpunktene. Innlegget over handler heller ikke om slemme karrierekvinner og menn som driter i ungene sine. Jeg setter ganske enkelt spørsmålstegn ved tankegangen til Valentina, til dels for å prøve å forstå den, og dels for å lære henne om andre. |
|
|
|
|
|
#156 |
|
anglofil
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Jeg tillegger deg ikke noen andre meninger en de som helt tydlig fremgår av innlegget ditt tidligere i tråden Skremmeren. |
|
|
|
|
|
#157 |
|
anglofil
Og spørmålet var om det er vanlig at barn derfor er der fra bhagen åpner til den stenger? |
|
|
|
|
|
#158 |
|
anglofil
Sv: En samfunnsfiende? (kronikk i Aftenposten)Faktum er at arbeidsuken i Norge ikke har blitt utvidet, den er fortsatt på 37.5 timer. Hvis folk da har barna sine i barnehagen i 45-50 timer per uke så er det ikke samfunnet det er noe galt med men foreldrene. |
|
|
|
|
|
#159 |
|
Absolut ateist
|
Selvsagt, jeg sier bare at slik er det ganske mange steder. Denne diskusjonen er forresten blitt omtrent som special olympics.
|
|
|
#160 |
|
Ringskrømt
|
Ja, særlig. Du skriver at jeg ønsker meg tilbake til gamle dager, og da må du neste vise meg hvor jeg skriver det. Jeg har heller ikke sagt at det er noe galt med at kvinner og menn ønsker å jobbe, Lisa. Jeg etterlyser en debatt hvor vi snakker om barn og familie, om behov og ønsker - en debatt hvor man kan snakke om hjemmeværende, uten at det blir oppfattet som en trussel for likestillingen ettersom det er sannsynlig at det er kvinnen som MÅ være hjemme. Jeg har snakket om hjemmeværende foreldre som evner å gi barna en spennende og aktiv hverdag, og jeg savner uttalelser fra samfunnsorienterte mennesker som mener de egner seg bedre som omsorgspersoner for sine barn, enn ansatte i barnehagen. |
|
|
|
![]() |
|
|