Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjelp meg med glasur!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-07, 13:10   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hjelp meg med glasur!

Glitterbarnet har ønsket seg en spidermankake med seigmenn på til bursdagen sin, og vi tenker å lage en "rescue-scene" med masse seigmenn som tilskuere. Vi tegner det på en langpanne-sjokokake.

Men hvordan lager jeg sånn glasur som er stiv som ikke renner utover? Og som smaker godt?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:17   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg med glasur!

Royal icing

1 eggehvite stivpiskes
1/4 ts sitronsaft tilsettes
ca. 4 dl siktet melis

Konsistensen på massen er viktig for å få et godt resultat. Eggehvitene piskes først hvite, og så tilsettes melis litt av gangen, og massen piskes ca. 10 min. Den skal da være så fast at ringene står igjen etter vispen. Du kan gjøre en enkel test ved å ta litt masse mellom tommel og pekefinger, og dra fingrene fra hverandre. Massen danner da topper som ikke siger.

Gammel 12-10-07, 13:18   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er jo vanlig melis-glasur, men det duger fint. Den smaker bedre enn den der smørkremen i hvert fall.

Gammel 12-10-07, 13:19   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan jeg tilsette konditorfarge i dette, eller må jeg da bytte den ut med sitronsaften?

Gammel 12-10-07, 13:20   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Jeg ville redusert litt på sitronsaften i hvert fall.

:ingen ekspert:

Gammel 12-10-07, 13:33   #6
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med Lille Ru ang eggehvite i glasuren. Da blir den bra. Når du bruker melis så skal det så lite konditorfarge til, så det er ikke noe problem med at den blir for flytende. Da tilsetter du i så tilfelle bare mer melis, så får du tykkere konsistens.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:35   #7
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

det går mn vanlige konditorfarger er jo "suppe" så da må du passe på at det ikke blir for tynt.
tilsett mere melis

men cacas gele fargen blir det ikke "suppe" av

om du skjønner hehe

Gammel 12-10-07, 13:36   #8
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... men når jeg tenker meg om så blir den en heavy søt glasur. Dette er jo slik vi lager snø til pepperkakehus, og du vet jo hvordan det smaker? Er det sjokoladekake? I så tilfelle kan du lage glasur med smeltet sjokolade og eggehvite, eller melis, kakao og eggehvite. Hvis det er et poeng at glasuren skal være hvit for å få kul farge så kan du kanskje bruke hvit sjokolade?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:39   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg må ha knallblå og knallrød glasur til å lage selve spiderman, så må jeg sikkert ha noe hvitt, svart og gult. Tenkte å lage vanlig sjokoladeglasur til å dekke kaka med, blande i litt blått slik at det blir natt, sølvkuler til stjerner og tegne opp hus, spider man og slikt med de andre fargene.

Får jeg kjøpt Cacasgelefarge i vanlige butikker? Jeg vet at Rafens har endel forskjellig? Hvordan lager man sånn cacasglasur som man tegner sånne dotter med?

Gammel 12-10-07, 13:51   #10
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Har ikke svar på spørsmålene dine, glitter, men vil bare minne deg på at du for all del ikke må pynte kaka med seigmenn før den er helt kald. :erfaren:

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 13:58   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Har ikke svar på spørsmålene dine, glitter, men vil bare minne deg på at du for all del ikke må pynte kaka med seigmenn før den er helt kald. :erfaren:

Smelter de? Kanskje vi kan legge inn en historie om en slemming med smeltestråle som Spiderman kan bekjempe?

Gammel 12-10-07, 14:02   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Sånn annen glasur er smørkrem. Det er ganske greit med den også- den siger ikke, men smaker herk (synes jeg - poden synes det smaker helt fantastisk).
Cacasfarger har de på jernia og obs, og på Glassmagasinet, nede i kjelleren (øverst i kjelleren sist jeg var der).

Sitat:

Smørkrem (nok til å dekorere en kake)

600 g melis
200 g smør
1 egg
3 ts vaniljesukker
1 - 1 1/2 ts romessens

Hvit smørkrem

50 g margarin
50 g Flott matfett
300 g melis
1 1/2 ts vaniljesukker
3 ss melk

Denne kremen er fin å farge med konditorfarger. Tilsett gjerne litt smak, f.eks. romessens eller fruktessenser fra apoteket.

Sjokoladefarget smørkrem

300 g margarin
700 g melis
2 hele egg
3 ts vaniljesukker
3 ss kakao

Bland alt i en bolle og visp kraftig med mikser til kremen er luftig.

Hentet fra Connie.no

Gammel 12-10-07, 14:02   #13
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Smelter de? Kanskje vi kan legge inn en historie om en slemming med smeltestråle som Spiderman kan bekjempe?

Ja, de smelter og blir bare til en dam. Så sånn sett kan det kanskje ha en viss funksjon hvis vi snakker om en slemming med smeltestråler.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-07, 14:23   #14
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Sånn annen glasur er smørkrem. Det er ganske greit med den også- den siger ikke, men smaker herk (synes jeg - poden synes det smaker helt fantastisk).

Jeg er heller ikke overbegeistret for smørkrem, men tenker at det går greit når vi bare bruker det på tegningen. Så kan jeg dekke kaka med ordentlig god sjokoladeglasur.

Gammel 12-10-07, 14:48   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er heller ikke overbegeistret for smørkrem, men tenker at det går greit når vi bare bruker det på tegningen. Så kan jeg dekke kaka med ordentlig god sjokoladeglasur.

Det var det jeg så, det var derfor du fikk oppskriften.
(Jeg pleier å gjøre det samme.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:48.