|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#42 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Rasisme i praksis
Vanskelig? Synes det ropes ut om rasisme uansett, jeg. Noe som i seg selv er veldig lite heldig, da det flytter fokuset fra den egentlige rasismen. Sist redigert av Skremmern : 30-10-07 kl 18:46. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
*_*
|
Vil ikke det være å umyndiggjøre den "stakkars utlendingen" som høyst sannsynlig har lyst til å bli sett på som likeverdig - ikke som en man må hjelpe? Det er noe som heter omvendt rasisme også.
|
|
|
|
#44 |
|
One of These Days
|
Sv: Rasisme i praksisJeg skjønner akkurat hva det er zol reagerer på og har reagert på det samme mange ganger selv. Sånne "småting" som det zol beskriver, er det jeg tenker på som rasisme i hverdagen. Kanskje ikke store ting, men sånne små reaksjoner og tonefall i stemmer som viser en negativ holdning og skeptisme hos noen mennesker. Ja, kan hende ekspeditøren hadde en dårlig dag, men jeg synes sånne dårlige dager veldig ofte kun slår ut mot noen kunder med hudfargen som fellesnevner. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Glamorøs
|
Det kommer da helt an på hvordan man gjør det.
|
|
|
#46 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt oppriktig, er det bedre å "se den andre veien"? |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Uten kvittering eller annet kjøpsbevis (byttelapp, kontoutskrift) så har man ikke krav på verken tilgodelapp eller å bytte egentlig. Men man får vanligvis det fordet. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Pauset
Enig. Dette var ikke en klar rasismesak. Det kommer norske kunder også som får gjennomgå. Eneste måten å finne på om dette er rasisme er om man sender en nordmann på samme oppdrag. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Pauset
Det er det ikke. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
*_*
|
På ingen måte. Men å eksplodere på noens vegne synes jeg er å gå litt langt. Jeg ville følt meg dobbelt dum og skikkelig hjelpesløs dersom noen hadde ordnet opp på mine vegne uten at jeg hadde oppfordret til det.
|
|
|
|
#51 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Rasisme i praksisJeg ser ikke noe rasistisk i den samtalen der. Slike ting har jeg opplevd med Lindex flere ganger. De er særdeles vanskelige, etter min erfaring, når det gjelder å bytte klær. Jeg har kommet med klær som har vært gave og har hatt feil og fremdeles ikke fått byttet, siden det er "for lenge siden den var i salg her". Det er mulig at de Lindex-ansatte jeg har hatt med å gjøre har hatt fordommer mot meg på en eller annen måte, men slik jeg opplever Lindex sin policy, så lar de ikke en bytte uten videre.
|
|
|
#52 |
|
Peppy!
|
Sv: Rasisme i praksisDet som er så vanskelig med rasisme i praksis er at den er så vanskelig å sette fingeren på. Man får en følelse av at noe ikke er riktig, noe som gir en emmen smak i munnen. Men det er ikke noe konkret å arrestere på. Det bare er der. Jeg fikk følelsen av at det var en slik opplevelse zol hadde i butikken. Jeg er ikke redd for å kalle slik oppførsel for rasisme. Hvorfor skal vi alltid la tvilen komme vedkommende til gode? Vi vet jo at rasisme er utbredt. Vi vet at mange diskrimineres. Det er dog ikke nødvendigvis ved at man blir kalt for jævla pakkis eller spyttet på. Det er gjerne ved at man blir møtt med en litt surere tone enn andre, forbigått litt oftere osv. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Absolut ateist
|
Det er klart. Men det er ALLTID, etter min erfaring, vanskelig å få byttet noe uten kvittering hos Lindex. Det nytter ikke å snakke til de engang. Jeg sier ikke at Zol ikke har en korrekt følelse etter denne samtalen, jeg sier kun at ifølge mine erfaringer så er det der en helt normal byttesamtale hos Lindex.
|
|
|
#54 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig! Tenker en del hadde sett annerledes på dette om de selv hadde prøvd seg en dag som utlending/mørkhudet. Blikkene på bussen, behandlingen i butikken, de negative svarene på jobbsøknader... Rasismen i dagens Norge er åpenbar og viser seg overalt, men det verste er nesten likegyldigheten det møtes med av dem det ikke går utover.
|
|
|
#55 |
|
Absolut ateist
|
Det trenger jeg da ikke. Jeg trenger bare gå på gata med Nabbe.
|
|
|
#56 |
|
Come what may...
|
Hun er verken utlending eller mørkhudet, men kun muslim! Skikkelig dumt at hun skal oppleve slikt pga det.
|
|
|
#57 |
|
Pauset
|
Sv: Rasisme i praksisJeg syns dette er et vanskelig tema. Rett og slett fordi at det er følelser og oppfatninger som er svært subjektive. Jeg er ikke i tvil om at mange nordmenn har rasistiske holdninger. Samtidig har jeg også sett "nye nordmenn" som har rasistiske oppfatninger om nordmenn. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Pauset
Sv: Rasisme i praksisJeg tror utlendinger som snakker norsk og som er kjent med norsk "kultur" og som ja.. hva skal jeg si.. som er godt integrerte da. Jeg tror ikke de støter på problemer så ofte. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Ute på tur
|
Dette er ikke min opplevelse i det hele tatt. Jeg gidder aldri å prøve før jeg kjøper da det aldri er problemer å få byttet med eller uten kvittering. På HM er de tom begynt med elektroniske tilgodelapper (som et bankkort!). Og jeg bytter så ofte at jeg har vurdert å begynne å signere med annet navn og nummer, i tilfelle de fører statistikk
|
|
|
#60 |
|
Peppy!
|
Det er nok dessverre ikke slik. Særlig ikke for de med afrikansk utseende. De støter på problemer kontinuerlig, selv om de er aldri så fornorsket i språk og kultur. Bare det å få leid leilighet er jo et problem. Dessverre. |
|
|
|
![]() |
|
|