Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme i praksis

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-10-07, 18:37   #41
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rasisme i praksis

Jeg har også opplevd noe sånt. Jeg ble møtt av en sur dame, oppgitt over at jeg ikke skjønte alle "butikk-begrepene".

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:38   #42
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Sånn generelt blir jeg litt oppgitt over hvor vanskelig folk syns det er å kalle noe rasisme.

Vanskelig? Synes det ropes ut om rasisme uansett, jeg. Noe som i seg selv er veldig lite heldig, da det flytter fokuset fra den egentlige rasismen.

Sist redigert av Skremmern : 30-10-07 kl 18:46.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:46   #43
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Så utrolig kjipt. Nesten gang eksploderer du.

Vil ikke det være å umyndiggjøre den "stakkars utlendingen" som høyst sannsynlig har lyst til å bli sett på som likeverdig - ikke som en man må hjelpe? Det er noe som heter omvendt rasisme også.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:49   #44
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner akkurat hva det er zol reagerer på og har reagert på det samme mange ganger selv. Sånne "småting" som det zol beskriver, er det jeg tenker på som rasisme i hverdagen. Kanskje ikke store ting, men sånne små reaksjoner og tonefall i stemmer som viser en negativ holdning og skeptisme hos noen mennesker. Ja, kan hende ekspeditøren hadde en dårlig dag, men jeg synes sånne dårlige dager veldig ofte kun slår ut mot noen kunder med hudfargen som fellesnevner.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:49   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Vil ikke det være å umyndiggjøre den "stakkars utlendingen" som høyst sannsynlig har lyst til å bli sett på som likeverdig - ikke som en man må hjelpe? Det er noe som heter omvendt rasisme også.

Det kommer da helt an på hvordan man gjør det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:51   #46
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Helt oppriktig, er det bedre å "se den andre veien"?

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:54   #47
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Dette har jeg også opplevd. Uten kvittering får du ikke penger tilbake. Du kan få tilgodelapp, eller bytte der og da. Det er dessverre vanlig praksis i en del kles-kjeder.

Uten kvittering eller annet kjøpsbevis (byttelapp, kontoutskrift) så har man ikke krav på verken tilgodelapp eller å bytte egentlig. Men man får vanligvis det fordet.

De kunne tilbudt henne en tilgode lapp om alle lappene var på syntes jeg og.
Men skjønner det ansatte litt. Det er litt merkelig å komme med et plagg med priser på og si at det er en gave. Ikke ha verken byttelapp (de fleste moderne kasser har en funksjon som lett genererer dette) eller kvittering.
I verstefall så risikerer man kjøpe tilbake en vare som er stjålet.

Men ja, hun kunne vært høfligere og ikke minst praktisere samme regler for alle. Min erfaring er at de generelt ikke er særlig medgjørlige på Lindex. Dessverre.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 18:56   #48
Pastill
Pauset

Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vanskelig? Synes det ropes ut om rasisme uansett, jeg. Noe som i seg selv er veldig lite heldig, da det flytter fokuset fra den egentlige rasismen.

Enig. Dette var ikke en klar rasismesak. Det kommer norske kunder også som får gjennomgå. Eneste måten å finne på om dette er rasisme er om man sender en nordmann på samme oppdrag.

Gammel 30-10-07, 19:00   #49
Pastill
Pauset

Standard

Jeg oppfatter det heller ikke som latterliggjøring at den ansatte forteller at gavekort og "byttelapp" er det samme.

Det er det ikke.
Tror ikke denne ansatte kan ha hatt helt oversikt. Byttelapp er noe som følger med varer som gis i gave, gavekort er noe man kjøper som gave.
Tilgodelapp er det damen skulle hatt såfall. Men som sagt, uten kvittering eller byttelapp så har hun ikke krav på noen verdens ting.

Gammel 30-10-07, 19:34   #50
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Helt oppriktig, er det bedre å "se den andre veien"?

På ingen måte. Men å eksplodere på noens vegne synes jeg er å gå litt langt. Jeg ville følt meg dobbelt dum og skikkelig hjelpesløs dersom noen hadde ordnet opp på mine vegne uten at jeg hadde oppfordret til det.
Hvis dette var et utfall av rasisme er det jo ekspeditøren som fortjener å føle seg dum (hvis det er snakk om dårlig service også). Man kan opptre støttende og vise hvem man sympatiserer med uten ord, men med kroppsspråk, smil og blikk.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 19:39   #51
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe rasistisk i den samtalen der. Slike ting har jeg opplevd med Lindex flere ganger. De er særdeles vanskelige, etter min erfaring, når det gjelder å bytte klær. Jeg har kommet med klær som har vært gave og har hatt feil og fremdeles ikke fått byttet, siden det er "for lenge siden den var i salg her". Det er mulig at de Lindex-ansatte jeg har hatt med å gjøre har hatt fordommer mot meg på en eller annen måte, men slik jeg opplever Lindex sin policy, så lar de ikke en bytte uten videre.

Gammel 30-10-07, 19:45   #52
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er så vanskelig med rasisme i praksis er at den er så vanskelig å sette fingeren på. Man får en følelse av at noe ikke er riktig, noe som gir en emmen smak i munnen. Men det er ikke noe konkret å arrestere på. Det bare er der. Jeg fikk følelsen av at det var en slik opplevelse zol hadde i butikken. Jeg er ikke redd for å kalle slik oppførsel for rasisme. Hvorfor skal vi alltid la tvilen komme vedkommende til gode? Vi vet jo at rasisme er utbredt. Vi vet at mange diskrimineres. Det er dog ikke nødvendigvis ved at man blir kalt for jævla pakkis eller spyttet på. Det er gjerne ved at man blir møtt med en litt surere tone enn andre, forbigått litt oftere osv.

Jeg har en nær meg som er mørkhudet. Gjennom ham har jeg fått høre litt om hvordan rasismen foregår i praksis. Og det er heavy. Vi kan alle fortelle om at vi også har møtt vanskelige butikkansatte, og fått dårlig service. Men hva om du alltid møtte sure butikkansatte? Hva om du alltid måtte regne med at dørvaktene krangler med deg før du får komme inn på et utested? Skal vi unnskylde hvert enkelt tilfelle med at det ikke er rasisme, men en dårlig dag, mens det først er i sum at vi kaller det rasisme? Hva skal til da, for at vi skal tørre å innrømme at enkeltepisoder også faktisk er rasisme?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 19:55   #53
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Vi kan alle fortelle om at vi også har møtt vanskelige butikkansatte, og fått dårlig service. Men hva om du alltid møtte sure butikkansatte?

Det er klart. Men det er ALLTID, etter min erfaring, vanskelig å få byttet noe uten kvittering hos Lindex. Det nytter ikke å snakke til de engang. Jeg sier ikke at Zol ikke har en korrekt følelse etter denne samtalen, jeg sier kun at ifølge mine erfaringer så er det der en helt normal byttesamtale hos Lindex.

Gammel 30-10-07, 20:12   #54
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sånn generelt blir jeg litt oppgitt over hvor vanskelig folk syns det er å kalle noe rasisme.

Helt enig! Tenker en del hadde sett annerledes på dette om de selv hadde prøvd seg en dag som utlending/mørkhudet. Blikkene på bussen, behandlingen i butikken, de negative svarene på jobbsøknader... Rasismen i dagens Norge er åpenbar og viser seg overalt, men det verste er nesten likegyldigheten det møtes med av dem det ikke går utover.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:16   #55
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Helt enig! Tenker en del hadde sett annerledes på dette om de selv hadde prøvd seg en dag som utlending/mørkhudet.

Det trenger jeg da ikke. Jeg trenger bare gå på gata med Nabbe.

Gammel 30-10-07, 20:40   #56
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det trenger jeg da ikke. Jeg trenger bare gå på gata med Nabbe.

Hun er verken utlending eller mørkhudet, men kun muslim! Skikkelig dumt at hun skal oppleve slikt pga det.

Tror også at mange har lettere for å legge om til surere tone når det kommer utlendinger og vil bytte vare eller hva det måtte være.

Men må også nevne at jeg har aldri opplevd noe vanskeligheter med å bytte eller levere varer tilbake, selvom jeg ikke har med kvittering eller byttelapp. *Bank i bordet*

Gammel 30-10-07, 20:44   #57
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns dette er et vanskelig tema. Rett og slett fordi at det er følelser og oppfatninger som er svært subjektive. Jeg er ikke i tvil om at mange nordmenn har rasistiske holdninger. Samtidig har jeg også sett "nye nordmenn" som har rasistiske oppfatninger om nordmenn.

JEg er litt redd for at vi skal ta på oss "rasismebrillene" og dermed kalle alt for rasisme. Samtidig er jeg redd for at vi skal ta på "ikke-rasismebrillene" og dermed vifte bort at det finns rasisme....... hmmmm.......ikke lett dette.

Uansett så skal vi IKKE tolerere rasisme av noen art..... :forvirret:

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-10-07, 20:48   #58
Pastill
Pauset

Standard

Jeg tror utlendinger som snakker norsk og som er kjent med norsk "kultur" og som ja.. hva skal jeg si.. som er godt integrerte da. Jeg tror ikke de støter på problemer så ofte.
Bare merker på meg selv at jeg ikke engang tenker på at de ikke er norske så lenge de snakker forståelig og ikke gjør noe annet, eller prøver på noe annet enn folk flest.
Har vært borti ikke-norske som pruter og som prøver å "integrere" deres handelsystem i min butikk. Hehe. Ikke så populært!

Jeg er IKKE rasist altså. Men tror nok noen får fordommer etter en del sånne opplevelser. Synd.

Gammel 30-10-07, 20:53   #59
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Ja, jo, enig i at den ansatte burde oppført seg annerledes. Men EGENTLIG bytter de ikke i det hele tatt uten kvittering eller sånn lapp over prisen. Så EGENTLIG strakk hun seg et stykke for å hjelpe damen.

Dette er ikke min opplevelse i det hele tatt. Jeg gidder aldri å prøve før jeg kjøper da det aldri er problemer å få byttet med eller uten kvittering. På HM er de tom begynt med elektroniske tilgodelapper (som et bankkort!). Og jeg bytter så ofte at jeg har vurdert å begynne å signere med annet navn og nummer, i tilfelle de fører statistikk

Zol: for en møkkadame! Send mail! Du har jo navnet på ekspeditøren på kvitteringen din

Gammel 30-10-07, 20:56   #60
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg tror utlendinger som snakker norsk og som er kjent med norsk "kultur" og som ja.. hva skal jeg si.. som er godt integrerte da. Jeg tror ikke de støter på problemer så ofte.

Det er nok dessverre ikke slik. Særlig ikke for de med afrikansk utseende. De støter på problemer kontinuerlig, selv om de er aldri så fornorsket i språk og kultur. Bare det å få leid leilighet er jo et problem. Dessverre.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.