|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hallovenn ...
Det er ingenting i veien for en dag hvor vi setter pris på kjærlighet, men kan denne tradisjonen stå på egne bein eller er den avhengig av at butikkene minner oss på det med sine rosa hjerter. Er det kjærligheten eller er det det å kjøpe hjerteting som er fokuset? |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Passiv
|
Brukte mest ditt innlegg som et utgangspunkt. |
![]() |
![]() |
#103 |
Passiv
|
Ingen butikker ville hatt råd til å ta inn masse rosa og røde hjerter om de ikke ble solgt. |
![]() |
![]() |
#104 |
Borte
|
Jeg er iallefall enig med deg og hopper glatt over feiring av valentine, morsdag og farsdag. Forskjellen for meg når det kommer til Halloween er at det i første rekke er barna det går ut over om jeg hadde stått like steilt på å hoppe over den halloien. Jeg må ha bedre grunner enn at jeg er imot andre menneskers ukritiske pengebruk for å nekte datteren min å gå på fest og delta i noe som hun har veldig, veldig lyst til og som ikke er til direkte skade for henne, meg eller andre. Jeg deltar ikke med å bruke penger i lekebutikken eller på Nille, men ved å la datteren min ta del i en fest som er morsom og spennende for henne.
![]() |
#105 |
|
Jeg ser ikke behovet for stæsj for å markere kjærlighet. Det er kanskje derfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
|
Helt enig med deg.
![]() |
#107 |
Peppy!
|
Jeg skjønner at for deg, som verdsetter religiøsitet og åndelighet høyt, så vil du stille helt andre krav til hva du feirer enn meg. Religiøsitet er ikke en del av mitt liv. Når jeg feirer Halloween så er dette for meg en "hurra-dag". Det er barn som har det gøy. Jeg kan alltids snakke om den historiske bakgrunnen bak feiringen, rett og slett fordi jeg synes det er interessant. Men det er ikke derfor jeg feirer dagen. For meg kunne Halloween-dagen like gjerne hett "Mye Moro På En Ellers Mørk og Kjedelig Oktoberkveld". Valentinesday kunne hett "Dagen Hvor Man Får Et Ekstra Spark Bak Til Å Orke Å Skaffe Barnevakt Og Ha En Romantisk Kveld Ute Med Sin Kjære". I mitt liv handler det om noen ekstra lyse, fine dager hvor man har det gøy. Det samme gjelder jul, egentlig. Jeg provoserer nok mange med å feire jul, ettersom jeg ikke er kristen. For meg handler jul om familietid, hvor slekt og/eller venner samles og er ekstra mye sammen. Jeg må naturligvis undervise min sønn i den historiske bakgrunnen for at vår del av verden feirer jul. Men jeg innlemmer ikke det religiøse aspektet inn i vår måte å feire på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#108 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men du er vel einig i det, Monsoon, at før graskaret vert selt så har det vorte marknadsført? Halloween-kampanjene har jo tatt heilt av på både Nille og leikebutikkar... Dette skaper jo både forventningar, "behov" og eit sosialt press på både foreldre og born. |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
|
![]() Sv: Hallovenn ...Jeg benekter ikke at det er tilbud og etterspørsel som styrer, men om ikke vi stiller spørsmålstegn med hvorfor vi velger å shoppe og i stedet bare lar oss friste og falle for reklame vil vi drukne i vår egen skit fortere enn det som hadde vært nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Peppy!
|
Jo, klart det! De markedsfører, og spør om det finnes interesse for det. Folk hiver seg rundt og bekrefter at de er svært interessert. Og slik fortsetter det. Mange ønsker dette. De er ikke hjernedøde idioter av den grunn. Det er mange produkter som blir markedsført, og som ikke forfølges videre. Konsumentene sier jo fra om hva de ønsker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Peppy!
|
Jeg mener ikke at det er feil altså. Men jeg får samme vibber av ordet handelsstanden som jeg får av EDB, IKT, flyvemaskin, automobil ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Absolut ateist
|
Den lettlurte her er vel deg som hører på løgnere.
![]() |
#114 |
Gal kattedame
|
Det gjorde vi på onsdag. Stor fest som guttene mine og naboens gutter hadde sammen. Vi inviterte kamerater med søsken og hadde en kjempemorsom kveld. Alle spiste hjemmelaget pizza etter skolen/barnehage før vi voksne hjalp til med sminke og kostyme. Knask eller knep måtte til, og to voksne fulgte med hver pulje som gikk. 12 lykkelige unger takket for seg kl 20.
![]() |
#115 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hallovenn ...Ser det er noen reaksjoner på at amerikanerne har adoptert europeiske skikker. Vel det er kanskje ikke til å unngå. De fleste amerikanerne, med unntak av urinnvånerne, indianerne som de tidligere ble kalt/kalles, så kommer amerikanerne i hovedsak fra europa, afrika og asia. Det er kanskje ikke så rart at de har tatt med seg sine egne skikker og videreført dem. Noen steder feirer de blant annet 17.mai. Og nå kommer da noen av skikkene tilbake til Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Viking F.K !!
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#117 |
Pauset
|
Takk for rødprikk. Ser ikke at jeg har kalt noen for idioter, og det er en overtolkning av mitt innlegg. Jeg innrømmer jo selv at jeg også lar meg "lure". |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var en god ide, Jessica. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
|
Er der allerede, altså ikke at jeg gruer meg, men vi har innført maten til Thanksgiving sammen med gode venner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
|
![]() Sv: Hallovenn ...Jeg synes det høres veldig rart ut å snakke om thanksgiving i norsk sammenheng når vi har norske tradisjoner for akkurat det samme. Jeg synes også det virker merkelig å tenke kalkun og gresskarsuppe i vår sammenheng siden det ikke er typisk høstavling her i landet (selv om det kan være det for noen). Dette er en dag som flere steder blir brukt for å fokusere på miljøvern og takknemlighet for innhøstningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|