|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ustabil
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelp
Nja. Man kunne vel i alle fall gjort noe med de som melder falskt i egen vinnings øyemed. For eksempel en av foreldrene i en barnefordelingssak, eller en av foreldrenes nærmeste familie. Altså personer som er involvert i en konflikt med hverandre, og som må vite mer enn en tilfeldig nabo gjør. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Ekvilist
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpMine kommentarer i lilla:
|
|
|
#43 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpIrma: Her står det litt om MST.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Ekvilist
|
Jeg har allerede googlet og lest det du linker til. Det står bare noe a la "opplæring og veiledning" og lite om selve metoden. Jeg er mer ute etter en type beskrivelse av metoden for de som skal bruke den i praksis.
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg skjønner at det kan være vanskelig å skille de som rett og slett lyver og de sakene hvor de ikke finner noe. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Vaklende
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg synes Kie og Bina har noen viktige poeng ift det de diskuterer rundt kjemi og "koder". Når man har kontakt med barnevernet, enten på eget initiativ eller ufrivillig er man gjerne i en vanskelig livssituasjon, og ekstremt sårbar og "hudløs". Erfaringsmessig har kommunikasjon lett for å skjære seg når den ene parten er redd og kanskje også påvirket av traumer/depresjon/rus eller annet. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Pen. Så det så.
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpSkyter bare inn at jeg har en nær venninne som jobber i MST. Mulig jeg kan be om hjelp til å få beskrevet selve metoden om noen ønsker det?
|
|
|
#48 |
|
saftig
|
Enig.
Vel. Familie og tilhørighet har en stor verdi. Lovverket legger kraftige bånd på beslutningene som gjøres i barnevernet, det er pga rettssikkerheten. Og mange fosterhjem er da permanente, det kommer an på plasseringsgrunnlag og utsiktene for forbedring hos foreldrene. Men jeg er enig i at lovverket kan være til hinder.
|
|
|
#49 |
|
Walking in the air
Hvor: Oslo
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg er glad det finnes et barnevern, men...
|
|
|
#50 |
|
saftig
|
At det er veldig mye synsing og vurderinger i barnevernet kan en ikke komme bort fra, men det er ikke bare-bare å fjerne et barn fra hjemmet. Alle slike vedtak må godkjennes av Fylkesnemnda.
|
|
|
#51 |
|
Absolut ateist
|
|
|
|
#52 |
|
Fornøyd
|
Vet du, jeg synes ikke at noen skal bo i en slik familie, uansett.
|
|
|
#53 |
|
Ustabil
|
Nei, men noen gjør det. Og det å rive barnet opp fra et slikt miljø er svært ofte traumatisk for barnet. Selv om hjemmet ikke er optimalt, selv om det forekommer vold eller brukes rusmidler, så vil barnet være knyttet til foreldrene, glad i foreldrene, og det vil være vondt og vanskelig for barnet å bli tatt ut av hjemmet. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpDet spørs om de rike nå er rike på det som er viktig i livet ...
|
|
|
#55 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Mener du virkelig at barnet i enkelte tilfeller har det bedre i ett voldelig hjem?
|
|
|
#56 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg har tidligere jobbet på sosialkontor, og vet at mange av "barneverns-barna" går det ikke så godt med, desverre. Trist.
|
|
|
|
#57 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#58 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lurer jeg på også.....
|
|
|
#59 |
|
Walking in the air
Det finnes grader av alt.
|
|
|
#60 |
|
|
Sv: Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelpJeg har litt blandede erfaringer med barnevernet. Som lærer hender det at du kommer i kontakt med familier som bør være i kontakt med barnevernet eller som er i kontakt med barnevernet. I noen tilfeller ser jeg fantastiske resultater, i andre føler jeg at barnevernet ikke tar tak før noen setter hardt mot hardt. Ellers har jeg to venninner og naboer som jobber i barnevernet og vet at de gjør en god jobb. |
|
|
|
![]() |
|
|