Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelp

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-07, 10:33   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Myter om barnevernet hindrer familier og barn i å få hjelp

I Nrk idag har vi hørt at mange familier som har mistet kontroll over ungene eller der ungene sliter med adferdsvansker ikkekontakter barnevernet, Myten om barnevernet lever i beste velgående, nemlig at dersom man tar kontakt med dem, enten for å få hjelp selv eller melde bekymring, så kommer de for å stjele barn.

Her er saken: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.3946908

Når det gjelder hjelp til å håndtere store unger/ungdom (12-18) har man med hell benyttet seg av en metode som kalles MST (multisystemisk terapi som er en intensiv og tidsavgrenset behandlingsmetode for barn og særlig ungdom med alvorlige adferdsvansker. Behandlingen foregår i hjemmet, nærmiljøet og skolen)

Det som forundrer meg er at denne forestillingen om barnevernet fremdeles lever i beste velgående. Det er jo faktisk slik at dersom barnevernet flytter et barn ut av hjemmet, så er det fordi det ikke er bra for barnet å være der. Samme hva familien og advokaten måtte påstå overfor pressen. Barn som ikke har godt av å bo hjemme skal flyttes. Alle andre skal ha hjelp hjemme. Jeg skulle ønske flere ba om hjelp til barbneoppdragelse, adferdsproblematikk, samspill og grensesetting. Det ville vært fint om det ikke var så big deal å rimge barnevernet for å få råd, hjelp, evt. avlasting, konsultasjon eller lignende. Jeg skjønner ikke at folk med fullstendig ustyrlige unger heller risikerer rus, kriminalitet og tenåringsgraviditeter enn å be om hjelp.

Etter hva jeg hører, fungerer MST veldig bra. Noen som vet noe mer?

Og mens jeg sitter og skriver dette hører jeg at 3/4 av barnevernsungene går rett over på sosialhjelp etter fylte 18, at dødeligheten er høyere og mønsteret gjentas. Feks har barnevernsbarn mye høyere sjanse til å bli tenåringsforeldre, de har i lavere grad høyere utdanning enn andre, de fullfører i mindre grad utdannelse. Og når de er 18 faller de mellom alle stoler og hives ut av fosterhjem eller institusjon. Da er man ikke engang ferdig med vgs?! Dette opprettholder negative mønstre og gjør det vanskeligere for disse å klare seg. Man burde definitivt få bo i fosterhjem/institusjon eller på annen måte ha et godt og stabilt ettervern til man fylte både 20 og mer til, dette er jo mer sårbare ungdommer enn andre, og rtenger MER stabilitet enn dem som er vokst opp i en familie. Ikke mindre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:25.