Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dette var legen min i flere år (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-11-07, 21:25   #21
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dette var legen min i flere år (VG)

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Dersom du bor i "mitt" distrikt så er det nok samme mann. Jeg kjenner flere som var involvert og det var knallhardt for dem å bearbeide det de hadde opplevd som profesjonelle hjelpere. Ei sluttet i jobben etterhvert.

Det som er rart er at mannen gikk på tivoli med barna samme dagen. Han hadde kjøpt ny skinnjakke. Var blid og fornøyd, også viser det seg at han hadde allerede bestemt seg for dette. På arbeidsplassen hadde han ryddet kontoret. Det var tydelig at han ikke kom tilbake. I ettertid skjønte de det. Han var fotballtrener og en ressursperson i bygda.

Det er det som er så skremmende. Mennesker som vi tror er "normale" og "oppegående" også gjør de dette. Menneskesinnet er ikke lett å forstå seg på..............

Ja flere av detaljene som har "lekket" etterpå har vært tøffe. Han var forlover da min onkel giftet seg, og god venn med både pappa og alle brødrene. Og få vite at han faktisk har planlagt dette, gjør hele saken helt utrolig sjuk. Kan man kalles sinnsyk i gjerningsøyeblikket når det var planlagt, og han gjennomførte drapen eover såpass mange timer?

Gammel 13-11-07, 21:26   #22
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Han var fotballtrener og en ressursperson i bygda.

Nå husker jeg dette. var flere i min familie som kjente denne familien. Det skjedde på hytta, stemmer ikke det ?
Mannen min hadde snakket med han tidligere. i forbindelse med fotball. (min mann var også trener på den tiden)

Gammel 13-11-07, 21:30   #23
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nja. Normal og oppegående.... Tilsynelatende. Det er en spesiell gruppe menn som ikke tåler nederlag og fasadesprekker.

Sitat:

Jeg klipper ut litt fra det som Fluke lenket til som kan tegne et mer realistisk bilde av en som dreper den han elsker:

Han er norsk, ressurssterk og tilregnelig. Han er midt i livet. Han har ikke nødvendigvis vist seg voldelig tidligere, i hvert fall ikke utenfor familien. Og han dreper sin kvinne når hun vil forlate han.

De fleste heterofile, hvite norske middelklassemann har bare et teoretisk forhold til hva undertrykkelse eller diskrimenering dreier seg om. Vi er øverst på næringskjeden, husets herrer og
familiens mestre.

Dette solide selvbildet rakner når kvinnen vil ut. Plutselig er man en fiasko. Man har ikke maktet sin hovedoppgave i livet. Man vil tape ansikt. Man vil lide økonomisk. Sannsynligvis vil man få se mindre til barna. Alt man har bygget opp vil forsvinne, nesten over natten.

Forskerne vet lite om hva som har utløst drap og familieutslettelse hos tilsynelatende veltilpassede menn i slike situasjoner. Det er selvfølgelig ikke en normal reaksjon å reagere med vold. Forskere og psykiatere snakker om «narssisistisk personlighetsforstyrrelse», overdrevne egoer og antisosiale trekk som har beveget seg under overflaten, bak fasaden.

Men alle forklaringene og årsakene kan ikke og bør ikke tilsløre hva dette dreier seg om:

De klare mønstre i drapene på uskyldige norske kvinner og barn som ikke kan dempes eller sykeliggjøres ved å stemple det som en familietragedie.

Gammel 13-11-07, 21:35   #24
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Nå husker jeg dette. var flere i min familie som kjente denne familien. Det skjedde på hytta, stemmer ikke det ?
Mannen min hadde snakket med han tidligere. i forbindelse med fotball. (min mann var også trener på den tiden)

Ja det skjedde på hytta.

Gammel 13-11-07, 21:45   #25
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er en annen artikkel:

http://www.nettavisen.no/innenriks/article808804.ece

Sitat:

"Disse mennene vet forskjellen på rett og galt. Og dette dreier seg om godt planlagte henrettelser. Noen få kan være gale, men generelt er det ikke tilfelle. "

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 21:54   #26
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Grusomt at sånne ting skjer.
Jeg gikk i klassen med ei som ble drept og også drapsmannen gikk i min klasse.

Gammel 13-11-07, 22:07   #27
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er det som er så skremmende. Mennesker som vi tror er "normale" og "oppegående" også gjør de dette. Menneskesinnet er ikke lett å forstå seg på..............

Det er akkurat det som er skremmende. det kan jo være de som en minst aner kan gjøre noe sånt.

Gammel 13-11-07, 22:17   #28
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Det er akkurat det som er skremmende. det kan jo være de som en minst aner kan gjøre noe sånt.

Som sagt, neppe. Det er en spesiell type menn som gjør dette. De har spesielle typer psykiske lidelser og tåler feks nederlag og tap av ære dårligere enn andre, de er dårlige tapere, de er mannete menn av den klassiske mannemanntypen, enten med statusmanneyrker av typen offiser, lege, politi, eller tradisjonelle manneyrker innen håndverk. De er tett knyttet opp mot en veldig tradisjonell patriarkalsk maskulinitet. derfor tåler de samlivsbrudd eller trusler mot sin eiendom (kvinnen, barna) eller sitt revir (hjemmet) dårligere enn menn som er mer likestilt.

Gammel 13-11-07, 22:24   #29
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Ja det skjedde på hytta.

Hun hadde tatt med barna på hytta. I dagene før hadde hun spurt flere om de ville være med, men ingen kunne. Politiet mente at dersom det hadde vært flere så hadde de også blitt drept. Han ville gjort det uansett......

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-07, 23:00   #30
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Som sagt, neppe. Det er en spesiell type menn som gjør dette. De har spesielle typer psykiske lidelser og tåler feks nederlag og tap av ære dårligere enn andre, de er dårlige tapere, de er mannete menn av den klassiske mannemanntypen, enten med statusmanneyrker av typen offiser, lege, politi, eller tradisjonelle manneyrker innen håndverk. De er tett knyttet opp mot en veldig tradisjonell patriarkalsk maskulinitet. derfor tåler de samlivsbrudd eller trusler mot sin eiendom (kvinnen, barna) eller sitt revir (hjemmet) dårligere enn menn som er mer likestilt.

Joda det er nok ofte en spesiell type menn som gjør dette, men det er alikevel ikke lett å forutse hvem som kan være i stand til å gjøre noe sånt, ofte kommer sånne ting som et sjokk på de som kjenner personen, fordi personen virker veldig normal og oppegående, og de har ikke merket noe på den personen i forkant. Og mange har ofte bare positive ting å si om den personen også. så derfor skrev jeg at det kan skje med den man minst aner.

Gammel 15-11-07, 11:29   #31
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Kan man kalles sinnsyk i gjerningsøyeblikket når det var planlagt, og han gjennomførte drapen eover såpass mange timer?

Derom strides de lærde...
Jeg mener personlig at man ikke kan kalles sinnssyk i gjerningsøyeblikket når man planlegger en kriminell handling i detalj ved å planlegge dag, sted, våpen osv.

Gammel 15-11-07, 22:19   #32
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Derom strides de lærde...
Jeg mener personlig at man ikke kan kalles sinnssyk i gjerningsøyeblikket når man planlegger en kriminell handling i detalj ved å planlegge dag, sted, våpen osv.

Enig med deg. Det er vel det som gjør det vondt for de pårørende. At han antakelig var så klar over hva han gjorde...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:39.