Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Schau og "Dødssyndene" på TV2

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-07, 09:49   #401
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Schau og "Dødssyndene" på TV2

Jeg så programmet i går ene og alene pga alt styret. Ærlig talt synes jeg det var ganske kjedelig og litt teit.

Helt hva de tar på vei om skjønner jeg ikke, det er da langt værre ting å henge seg opp i.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:12   #402
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg så programmet igår også, og likte det veldig godt! Jeg kan ikke med min beste vilje se at dette skal være håning av kristne.

Vi så bare en liten bit, men det så veldig bra ut, synes jeg også.

Gammel 09-11-07, 10:21   #403
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg likte gårsdagens program.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 10:23   #404
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så det ikke i går heller. Jeg bare kjemper for ytringsfrihet until I die.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:24   #405
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg så det ikke i går heller. Jeg bare kjemper for ytringsfrihet until I die.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:26   #406
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så det i går!

Det er ikke ofte jeg er så mye av et TV-program.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 11:27   #407
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

There is no such thing as bad publicity

http://e24.no/medier-og-reklame/article2093001.ece

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-07, 13:02   #408
syllan
Viking F.K !!

syllan sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: sandnes..
syllan er populærsyllan er populærsyllan er populærsyllan er populær
Standard

Så også programmet igår... å ærligtalt så sjønner jeg ikke hva som er så støtene med det.
Syns også det var informativt å faktisk helt topp!!

Gammel 14-11-07, 14:44   #409
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Til og med Gubbelure har begynt å synes at kristendomshistorie er en smule interessant, takket være denne serien.
Jeg har alltid syntes det, og får enda mer input og lærerik info av dette.
Dessuten synes jeg det ser ut til at det faktisk kan preventere disse "dødsyndene". Jeg tror neppe noen får lyst til å gjennomgå det samme som Schau faktisk gjør.
Og konsekvensene for ham personlig tror jeg også virker preventivt.

Jo, jeg synes dette er genialt. Selv om det kanskje ikke var tenkt slik i utgangspunktet...

Gammel 14-11-07, 14:54   #410
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bare slo meg her - etter å ha hørt med et halvt øre på programmet i bakgrunnen sist det gikk, og etter å ha lest denne tråden...

Er det så at Schau er ute etter å "provosere" Gud til å bevise sin eksistens med dette programmet? Mener jeg leste noe et sted om at siden Schau så bevisst gikk inn for å utføre disse dødssyndene, ville Gud enten måtte gripe inn og straffe ham, for så å bevise sin eksistens - eller Gud ville ikke gjøre noe som helst, for så nærmest å bevise at han ikke eksisterer.

(Mulig jeg er på bærtur her, altså.)

Uansett... Schau mener så at om Gud ikke grep inn og straffet ham, ville han så ha bevist at Gud ikke finnes...

Så leser jeg her, og i aviser - og hører mannen min snakke om - at da Schau var på "Senkveld," hadde han virket som en skygge av seg selv - sliten, urolig etc. Tydelig påvirket av hva han hadde gått igjennom.

Hva om Gud har tenkt som så: "He he - her er det en tulling som driver og skal provosere meg til å bevise at jeg eksisterer. Tja - jeg trenger ikke gjøre noe stort og spektakulært - jeg ER jo stor og spektakulær i meg selv. Jeg bare plager han Schau litt, jeg..."

Kan hende er det Guds straffedom Schau opplever på kroppen nå?

Hilsen lille meg som for lengst har kastet Gud på båten, ikke tror hverken på Helvete, straffedom eller himmelen for den saks skyld.

Fikk bare altså en morsom liten tanke i hodet mitt.

Gammel 14-11-07, 15:02   #411
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tror på Gud, og er helt med på Inaghs resonement her!

Gammel 14-11-07, 15:04   #412
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å provosere Gud til å vise seg frem har vel vært prøvd flere ganger i (bibel)historien. (Vannflommen, Job og sikkert mange som jeg ikke kommer på akkurat nå.)

Fnatten?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 15:08   #413
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg levde i villfarelsen forresten, at dødssyndene eksisterer kun i katolisismen... Så dette må jeg lese litt mer om...

Gammel 14-11-07, 15:20   #414
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Det bare slo meg her - etter å ha hørt med et halvt øre på programmet i bakgrunnen sist det gikk, og etter å ha lest denne tråden...

Er det så at Schau er ute etter å "provosere" Gud til å bevise sin eksistens med dette programmet? Mener jeg leste noe et sted om at siden Schau så bevisst gikk inn for å utføre disse dødssyndene, ville Gud enten måtte gripe inn og straffe ham, for så å bevise sin eksistens - eller Gud ville ikke gjøre noe som helst, for så nærmest å bevise at han ikke eksisterer.

(Mulig jeg er på bærtur her, altså.)

Uansett... Schau mener så at om Gud ikke grep inn og straffet ham, ville han så ha bevist at Gud ikke finnes...

Så leser jeg her, og i aviser - og hører mannen min snakke om - at da Schau var på "Senkveld," hadde han virket som en skygge av seg selv - sliten, urolig etc. Tydelig påvirket av hva han hadde gått igjennom.

Hva om Gud har tenkt som så: "He he - her er det en tulling som driver og skal provosere meg til å bevise at jeg eksisterer. Tja - jeg trenger ikke gjøre noe stort og spektakulært - jeg ER jo stor og spektakulær i meg selv. Jeg bare plager han Schau litt, jeg..."

Kan hende er det Guds straffedom Schau opplever på kroppen nå?

Hilsen lille meg som for lengst har kastet Gud på båten, ikke tror hverken på Helvete, straffedom eller himmelen for den saks skyld.

Fikk bare altså en morsom liten tanke i hodet mitt.

Helt ærlig, så har også jeg, som ikke er utøvende kristen, også tenkt litt sånn.
Følger deg hundre prosent i tankeeksperimentet ditt.

Helvete tror jeg ikke noe på, men helvete på jord, ja se det...

Gammel 14-11-07, 19:23   #415
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Må si meg enig med Inagh. Jeg tenkte den tanken selv da jeg så Schau.

Jeg har ikke noe problem med at han vil bryte syv dødssynder. Problemet jeg opplever rundt dette programmet er at han gjør ting med sin kropp og lager det til underholdning. Jeg tror aldri at han ville gjort noe med den haka under normale omstendigheter.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-07, 21:10   #416
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg bare må se den neste episoden.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 09:23   #417
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg tror aldri at han ville gjort noe med den haka under normale omstendigheter.

Har han egentlig et liv i normale omstendigheter? Etter å ha sett deler av forfall for noe år siden er jeg jommen ikke sikker.

Gammel 16-11-07, 09:26   #418
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg har vel inntrykk av at han ikke lever noe A4-liv, og ser vel for meg at det kan være mange andre grunner til at han ser sliten ut. Det er vel ganske lenge siden dette ble spilt inn, er det ikke?

Gammel 16-11-07, 09:29   #419
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Nabbe har vel rett. Disse dødsyndene er jo et katolsk påfunn. Riktignok med utgangspunkt i skrifter osv. Det er jo da ikke nødvendigvis en test av Guds eksistens. Det er en utfordring til noen forlengst døde katolske presters bilde.

Programmet i går var jo ikke mye støtende.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-07, 09:38   #420
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Når det gjelder disse dødssyndene så ble de innført av en eller annen pave i et forsøk på å få kontroll over et folk i opprør og harnisk.
Adventisten E.G White har skrevet en svært interessant bok (Historiens Klimaks) om måten den romersk katolske kirke har forandret bibelens opprinnelige innhold slik at den skulle være utformet til å få folket til å forandre atferd for å på den måten beholde autoritet og kontroll.

Jeg tror misunnelse er opphav til de syv dødssyndene.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.