|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort
Ja, da slapp jeg å svare ettersom Skilpadda gjorde det for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortSkremmern og AlfaCharlie:
![]() |
#163 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortSom en person i en situasjon der ganske mange ville valgt abort som alternativ, så kan jeg bekrefte at det fint går an å få barn som har det godt, selv om det/de nødvendigvis ikke var ønsket i utgangspunktet.
![]() |
#167 |
Borte
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg kan godt forstå argumentene til abortmotstandere. Jeg har tenkt masse på spørsmålet, og selv om man ikke kan si noe om en situasjon man aldri har vært i, så tror jeg at jeg hadde hatt store problemer med å ta bort et liv som vokste i meg. Jeg kjenner at det blir helt feil.
![]() |
#168 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg er kanskje noe så sært som en hyklersk abortforkjemper. Jeg er nemlig for fri abort, vel å merke før forsteret når en viss størrelse. 12 uker er i meste laget føler jeg, med mindre det er påvist store misdannelser på fosteret, men DET er en annen diskusjon. Grunnene til dette er blant annet kvinners rett til å bestemme over egen kropp og liv, og at jeg ikke ser den prinsipielle forskjellen mellom et befruktet egg og veldig ungt embryo, og mener det kan forsvares å fjerne et lite embryo på samme måte som man benytter spiral og annen prevensjon.
![]() |
#169 |
flisespikker
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortKif: Jeg kan virkelig ikke se hva som er hyklersk ved å være for selvbestemt abort, selv om du aldri ville valgt det selv. Selvbestemt betyr jo at man skal ha et valg, ikke at man er nødt til å velge det.
![]() |
#170 |
kamerat
|
Helt enig. Det er ikke det minste hyklersk å være for at andre skal ha muligheten til å velge noe man ikke ville valgt selv. Det er derimot et tegn på perspektiv og vett i skallen.
![]() |
#171 |
WF: Sausnebbet
|
I såfall er jeg også hyklersk. For fri abort for andre, men har en rimelig streng holdning dersom det skulle gjelde meg. -Utelukker for eksempel en del prevansjonsmidler fordi de virker på en måte som ikke stemmer med min holdning til når liv begynner. Det skal veldig mye til før jeg skulle tatt abort, men jeg skal ikke si at det aldri kunne ha skjedd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg er som Kasia og Kif: For meg er et foster et liv. Jeg vet ikke helt fra NÅR (befruktning? Når hjertet slår? Når det kan bevege seg?), men i hvert fall før uke 12. For meg er abortspørsmålet veldig vanskelig. Jeg kunne ikke gjort det selv. Samtidig ser jeg at det er umulig å komme til en universell konklusjon om når livet begynner, eller i hvert fall at det begynner før uke 12. (Jeg kan godt argumentere for at livsverdet i ALLE fall begynner en gang uti svangerskapet når fosteret får en bevissthet, kjenner smerte, osv.)
![]() |
#173 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg er forresten veldig glad for at abort har blitt noe man kan diskutere litt mer nyansert enn tidligere. Det har jo vært litt av et tabu, egentlig, å være i det minste bittelitt skeptisk. Selvbestemt abort ble, etter at det besluttet, nærmest en litt hellig ku. Enten man "SELVFØLGELIG for!", ellers så var man Ludvig Nessa. Og av de to båsene så er den første minst ubehagelig...
![]() |
#174 |
Textrovert
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortGud, nå ble jeg glad!
![]() |
#175 |
Truth is in the x-files
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortKanskje jeg er litt streng med meg selv
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09 - Serenity now. Insanity later. Sist redigert av Agent Scully : 27-10-06 kl 13:57. Årsak: sminke |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortJeg forstår hva du mener, Kif. Hyklersk blir feil ord, men jeg finner heller ikke helt det ordet som dekker den veldig kompliserte tankerekken bak dette.
![]() |
#177 |
kamerat
|
Nyansert?
![]() |
#179 |
flisespikker
|
![]() Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abortI-stand-til-å-innse-og-respektere-at-folk-og-situasjoner-er-ulike? Men det er kanskje ikke et ord?
![]() |
#180 |
Yes, we can!!
|
Nja, mer "jeg-mener-det-er-galt-men-klarer-ikke-å-bevise-det-så-derfor-har-du-like-mye-rett-som-meg". Eller noe sånt.
![]() |
|
|