Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-06, 14:48   #141
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I forrige uke kom vi over en diskusjon om abort

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tviler på at voldtekstmannen er villig til å kjempe for barnets liv, men jeg synes at barnet har retten til liv uansett, ja.

Jeg tror dessverre slett ikke det er utenkelig at en overgriper/mishandler kan ønske å presse kvinnen til å beholde et barn for å styrke det grepet han har på henne og gjøre det vanskeligere for henne å forlate ham.

Gammel 26-10-06, 14:48   #142
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller, kanskje ikke langt, da.

Gammel 26-10-06, 14:48   #143
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Hadde det noensinne blitt gjennomført i praksis så hadde vel selvmordsraten økt dramatisk på gravide kvinner

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 14:49   #144
safran
frakoblet

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Hadde det noensinne blitt gjennomført i praksis så hadde vel selvmordsraten økt dramatisk på gravide kvinner

Og salget av strikkepinner økt.

Gammel 26-10-06, 14:50   #145
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg tror dessverre slett ikke det er utenkelig at en overgriper/mishandler kan ønske å presse kvinnen til å beholde et barn for å styrke det grepet han har på henne og gjøre det vanskeligere for henne å forlate ham.

Nei, det er egentlig ikke utenkelig.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 14:52   #146
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og salget av strikkepinner økt.

Jeg er sikker på at for enhver kvinne som ikke får lov å abortere og i etterkant er GLAD for at hun fikk barnet, så har du en håndfull kvinner som får livet sitt ødelagt og en håndfull barn som får en helt jævlig oppvekst.

Jeg kan ikke begripe at man kan mene at det er det beste å forby abort. Da har man ikke tenkt noe særlig på konsekvense, spør du meg.

Gammel 26-10-06, 15:02   #147
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis vi ser bort fra hva som er praktisk gjennomførbart: hvorfor ikke bare la de menn som vil ha barn bære de frem selv?

Og hvis vi gjør abort ulovlig: fra når da? Skal vi bannlyse kondomer? Skal vi si det gjelder fra befrukningsøyeblikket slik at spiraler ikke lenger er lov? Dagen derpå-piller, er det ok? Hvis jeg skyter meg selv i magen under graviditeten, skal jeg da tiltales for mord? Hva hvis jeg bare er uforsiktig og står på ski under graviditeten, faller, og mister barnet, er det uaktsomt drap? Hvis jeg røyker under svangerskapet, kan jeg da tiltales for legemsbeskadigelse? Og hvis jeg lar en klok kone rote rundt i livmoren min med strikkepinner, kommer jeg i fengsel da?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:04   #148
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Hvis vi ser bort fra hva som er praktisk gjennomførbart: hvorfor ikke bare la de menn som vil ha barn bære de frem selv?

Og hvis vi gjør abort ulovlig: fra når da? Skal vi bannlyse kondomer? Skal vi si det gjelder fra befrukningsøyeblikket slik at spiraler ikke lenger er lov? Dagen derpå-piller, er det ok? Hvis jeg skyter meg selv i magen under graviditeten, skal jeg da tiltales for mord? Hva hvis jeg bare er uforsiktig og står på ski under graviditeten, faller, og mister barnet, er det uaktsomt drap? Hvis jeg røyker under svangerskapet, kan jeg da tiltales for legemsbeskadigelse? Og hvis jeg lar en klok kone rote rundt i livmoren min med strikkepinner, kommer jeg i fengsel da?

Sistnevnte er nok sannsynlig, ja.

Abortmotstandere mener jo generelt sett at et liv i elendighet er bedre en ingen liv i det hele tatt. Det er vel det det hele koker ned til.

Gammel 26-10-06, 15:07   #149
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Abortmotstandere mener jo generelt sett at et liv i elendighet er bedre en ingen liv i det hele tatt. Det er vel det det hele koker ned til.

Jeg forstår at folk tenker sånn. For det første vet man ikke om resultatet av å bære frem et barn blir "et liv i elendighet", og for det andre aksepterer vi ikke drap av mennesker selv om de lever, eller sannsynligvis i fremtiden kommer til å leve, et liv i elendighet - så om man ser på et foster som et menneske, så skjønner jeg godt at man er engasjert abortmotstander.

Gammel 26-10-06, 15:10   #150
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg forstår at folk tenker sånn. For det første vet man ikke om resultatet av å bære frem et barn blir "et liv i elendighet", og for det andre aksepterer vi ikke drap av mennesker selv om de lever, eller sannsynligvis i fremtiden kommer til å leve, et liv i elendighet - så om man ser på et foster som et menneske, så skjønner jeg godt at man er engasjert abortmotstander.

Jeg skjønner det ikke. Jeg grøsser når jeg ser alle barn i hele verden som sulter, mishandles, vankjøttes, misbrukes, lider i alkohol-og rusmiljø osv...jeg synes faktisk det hadde vært bedre om mødrene tok abort i mange mange tilfeller.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 15:14   #151
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Standard

Nei, du har rett Skilpadda. Man vet ikke om det blir et liv i elendighet. Men av og til er omstendighetene rundt slik at man kan anta at det blir det. Da blir det på en måte et barmhjertighetsdrap. Barmhjertighetsdrap på et ufødt menneske som ikke merker noe om det. Skjønner du hva jeg mener?

Gammel 26-10-06, 15:20   #152
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg skjønner det ikke. Jeg grøsser når jeg ser alle barn i hele verden som sulter, mishandles, vankjøttes, misbrukes, lider i alkohol-og rusmiljø osv...jeg synes faktisk det hadde vært bedre om mødrene tok abort i mange mange tilfeller.

Men for det første så vet man ikke i hvert enkelt tilfelle om dette barnet kommer til å sulte eller bli mishandlet osv. (Av de mange tusen abortene som utføres i Norge hvert år, så gjetter jeg at ganske få av disse barna ville kommet til å leve under slike forhold som du beskrives dersom mødrene deres ikke hadde valgt abort.) Og for det andre så mener vel ikke du heller at det ville være greit å ta livet av disse lidende barna for å spare dem fra videre lidelser?

Gammel 26-10-06, 15:24   #153
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Nei, du har rett Skilpadda. Man vet ikke om det blir et liv i elendighet. Men av og til er omstendighetene rundt slik at man kan anta at det blir det. Da blir det på en måte et barmhjertighetsdrap. Barmhjertighetsdrap på et ufødt menneske som ikke merker noe om det. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg skjønner hva du mener, men jeg tror at det er veldig få tilfeller her i Norge av kvinner som tar abort fordi det er overveiende sannsynlig at barnet kommer til å få et liv i elendighet.

Jeg mener vi må ha selvbestemt abort av hensyn til kvinnene og ikke av hensyn til barna, fordi jeg mener det skal være opp til den enkelte kvinne om hun ønsker å bære frem et barn eller ikke, og i enkelte tilfeller ville et forbud mot abort få så skrekkelige konsekvenser for den enkelte kvinne at det er viktig at muligheten er der, og da blir det tilnærmet umulig i praksis å skille mellom hvem som skal få lov og hvem som ikke skal få det.

Gammel 26-10-06, 15:35   #154
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Men for det første så vet man ikke i hvert enkelt tilfelle om dette barnet kommer til å sulte eller bli mishandlet osv. (Av de mange tusen abortene som utføres i Norge hvert år, så gjetter jeg at ganske få av disse barna ville kommet til å leve under slike forhold som du beskrives dersom mødrene deres ikke hadde valgt abort.) Og for det andre så mener vel ikke du heller at det ville være greit å ta livet av disse lidende barna for å spare dem fra videre lidelser?

Abort er jo ikke enestående for Norge, det burde vært selvvalgt for alle kvinner i hele verden, noe det desverre ikke er. Jeg mener heller ikke at man skal ta livet av barna når de først er kommet til verden (flere adopsjoner, annen diskusjon), men jeg mener at selvvalgt abort bidrar til at et ihvertfall ikke blir flere slike skjebner. Desverre burde flere helt uegnede foreldre tatt abort, det er min personlige mening. Hadde barna blitt tatt vare på av andre egnede så er det en annen sak, men barnevern og andre aktuelle myndigheter fungerer jo ikke så optimalt. Hadde det gjort det, så synes jeg abort i mange tilfeller ikke burde vært aktuelt. Jeg tror også det i Norge er flere forferdelige skjebner som ikke kommer fram, der barns fysiske og psykiske helse blir ødelagt for framtiden.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 26-10-06, 15:37   #155
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

lykkeliten02: Jeg er for selvbestemt abort, jeg også. Jeg prøver bare å si at dersom man ser på et foster (uansett hvor lite) som et menneske, så forstår jeg at man ikke synes det burde være lov til å ta livet av det - like lite som det bør være lov til å ta livet av større barn, eller voksne, for den del, selv om de lever et kjipt liv. (Og at jeg ikke er for selvbestemt abort av hensyn til de barna som ikke burde vært født, men av hensyn til kvinner som ikke ønsker å føde dem.)

Gammel 26-10-06, 15:41   #156
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt sjokkert over holdningene noen har til abortmotstandere.

Jeg er rystet og lei meg over alle de unødvendige abortene, men ser jo selvfølgelig gråsonene.

Hvis man hadde brukt mindre energi på å kaste bekyldninger mot hverandre, og mer på å faktisk gjøre en innsats for å senke antallet uønskede graviditeter, hadde mye vært gjort. Holdningskampanjer rettet mot ungdom, realistisk seksualopplysning, gratis kondomer et cetera et cetera. Og ikke minst gjort det lettere for kvinner å faktisk velge å beholde et barn, enslig, fattig, student eller ei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-06, 16:05   #157
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er rystet og lei meg over alle de unødvendige abortene, men ser jo selvfølgelig gråsonene.

Hvis man hadde brukt mindre energi på å kaste bekyldninger mot hverandre, og mer på å faktisk gjøre en innsats for å senke antallet uønskede graviditeter, hadde mye vært gjort. Holdningskampanjer rettet mot ungdom, realistisk seksualopplysning, gratis kondomer et cetera et cetera. Og ikke minst gjort det lettere for kvinner å faktisk velge å beholde et barn, enslig, fattig, student eller ei.

Jeg synes ikke det har kommer fram noen rystende holdninger til abortmotstandere, men det argumenteres jo her. Det må være lov.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 26-10-06, 16:08   #158
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

lykkeliten02: Jeg er for selvbestemt abort, jeg også. Jeg prøver bare å si at dersom man ser på et foster (uansett hvor lite) som et menneske, så forstår jeg at man ikke synes det burde være lov til å ta livet av det - like lite som det bør være lov til å ta livet av større barn, eller voksne, for den del, selv om de lever et kjipt liv. (Og at jeg ikke er for selvbestemt abort av hensyn til de barna som ikke burde vært født, men av hensyn til kvinner som ikke ønsker å føde dem.)

Ja, jeg skjønner at mange ser sånn på det, jeg klarer bare ikke å mobilisere de følelsene selv, for meg er et ufødt foster kun et foster som ikke er levedyktig ennå, ikke utviklet nok og har ingen følelser eller begreper om hva de går glipp av. Men greit nok, jeg forstår at motstandere ser helt annerledes på det.
Jeg er også for selvbestemt abort av hensyn til kvinner(og menn) og deres livssituasjoner, men for meg er det et viktig aspekt at det kan være det absolutt beste valget for både foreldre OG det ufødte barn.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 26-10-06, 17:05   #159
safran
frakoblet

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Nå lurer jeg på hvilke innlegg du sikter til? Jeg kan ikke se at det har vært noen sjokkerende uttalelser om abortmotstandere?

Gammel 26-10-06, 18:53   #160
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk følelsen av at man trodde abortmotstandere generelt tenkte svart/hvitt og ville korsfeste alle kvinner som har tatt abort. Da har jeg muligens lest mellom linjene hvor det som kjent ikke står noen ting.

Morsomt nok var det den minst konstruktive delen av mitt innlegg som fikk mest oppmerksomhet.

…og så må jeg legge til jeg ikke kun mente i denne debatten. IRL kan jeg noen ganger få inntrykk av at hvis man er imot abort vil man samtidig tvinge på kvinner oppvaskhansker og kyskhetsbelte.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.