|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
flisespikker
|
![]() Sv: Julemiddag og alkohol
Ingen sa akkurat det; jeg kunne sikkert brukt et annet ord - "dårlig" eller "galt" eller "uheldig" eller noe slikt. Det hørtes i alle fall ut som om Line* mente at noe var galt/dårlig/trist ved å drikke utepils på 17. mai. (Kanskje hun tenkte på situasjoner der folk drikker ganske mye øl, da, men Marianne hørtes ut som om hun var sjokkert over ideen om alkohol på 17. mai i det hele tatt.)
![]() |
#122 |
Live and let live
|
Det kan jo hende de ønsker å være "like gode" som dere andre selv om de ikke liker alkohol eller rusen? Eller at de prøver å møte dere på halvveien? Eller at de er redd for å være kjedelige med bare cola og ingen style over selskapet?
![]() |
#123 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholHer er det champagnefrokost 17. og øl og akevitt til julemiddagen. Det er helt uproblematisk for oss, for jeg drikker meg uansett ikke beruset med barn tilstede.
![]() |
#124 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
Skjønner hva du mener. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg er i grunnen ikkje så glad i cola, så det klarer eg meg fint uten. Akkurat som at dei som ikkje er så glade i vin og øl klarer seg godt utan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Bedreviter
|
Ehh, ja? Vi bruker å møtes etter barnetoget og ta årets første utepils, hvis været på noe som helst vis tillater det. Ungene får kake, is og saft, og vi voksne drikker en pils. Fine greier.
Må og må. En skikkelig god middag bør serveres med vin som passer, skal det være et fullkomment måltid, synes jeg. Selvsagt takker jeg ikke nei til maten om jeg ikke får drikke vin sammen med, men et måltid uten vin kan aldri nå de helt samme høydene som et måltid med. Det er noe som mangler i smaken, rett og slett. (Og nei, det er ikke rus som mangler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
<*(((<
|
Samme her. Vin og/eller øl står ofte framme når det er noe uten om det vanlige, som f.eks. 17. mai, barnedåp eller som nå sist, juleverksted. Nå hører det med til historien at måtehold er normen i min vennekrets, så det er vanligvis snakk om et glass vin eller maks to når ungene er med. Jeg kan heller ikke huske at noen har vært overstadig beruset, selv når vi har vært på hyttetur og ungene har vært i seng. (Eller kanskje vi bare var så snydens at vi ikke husker det?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Dukkar plutseleg opp ...
Veldig god samanlikning, Teo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Passiv
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholVi har alltid champagne til frokost 17. mai. |
![]() |
![]() |
#130 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholI vår familie har ingen problemer i forhold til alkohol og den mengden som eventuelt blir konsumert til julemiddagen er veldig liten. Så her i huset har vi hatt noe alkohol på julaften. Hadde derimot noen hatt problemer i forhold til alkohol eller ubehagelige minner/opplevelser hadde det heller ikke kostet oss en tøddel å ha julemiddagen helt alkoholfri.
![]() |
#131 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Julemiddag og alkoholVi serverer øl og akevitt til middagen på julaften, og så tar de som vil ha, en cognac eller baileys til kaffen. Ingen blir fulle, og alle er tilfredse med denne ordningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Introvert textrovert
|
Litt lik min erfaring, men bytt ut fra sans og samling med synlig beruset og sentimental. Aldri bråk da!
![]() |
#133 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Julemiddag og alkoholI din situasjon ville jeg garantert ha droppet absolutt alt av alkohol, uten minste tvil.
![]() |
#134 |
Type R ;)
Hvor: Nord
Hehe
![]() |
#135 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Julemiddag og alkoholSkjønner ikke helt hva som er galt med å ta seg et glass vin eller øl enten det er 17. mai eller julaften. Poenget er at man drikker pga smaken eller måltidets skyld, ikke for rusen sin skyld. Det er da ingen voksne mennesker som blir bedugget av et glass rødvin til maten eller en utepils. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg kjenner knapt noen som drikker for å drikke, eller for å bli full. Og iallefall ikke 16 mai. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Expired
Huff, det må være vondt!
Ja, jeg mente de som sitter resten av dagen, etter barnetoget, fòrer barna med penger, slik at de tar seg en tur opp og ned i byen, og er temmelig "skeive" når Borgertoget går, og har sukkerspeeda unger de egentlig ikke gidder å være sammen med.
![]() |
#138 |
Expired
![]() |
#139 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Ellers som den svært unge tenåringen jeg så da jeg var noen og tyve uten barn kvelden 16 mai, vi var på den lokale puben der jeg bodde da, og hun sto og tryglet moren sin inne på puben om å dra hjem fordi mammaen hadde looovet denne gangen å møte opp i toget dagen etterpå. Sjarmerende. Trist.
![]() |
#140 |
frakoblet
|
Jøye. Jeg kan bare konstatere at vi kommer fra to ulike verdener. Eneste gangen omtrent alle jeg kjente var fulle 16. mai var i russefeiringen.
![]() |
|
|