Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Et trivielt spørsmål til sykepleiere i somatikken ...

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-08, 15:20   #41
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et trivielt spørsmål til sykepleiere i somatikken...

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Vet ikke om jeg tør poste dette innlegget, men føler at dette er et sted jeg kan få et godt svar. Dere som bruker hvite uniformer, er ikke det veldig stress når dere har mensen? Jeg ville alltid gått rundt og vært livredd for lekkasje.

Ja, jeg har tenkt den tanken der noen ganger og er ofte! på toalettet rett før og under mensen.

Gammel 09-01-08, 15:26   #42
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

I følge linkene til tinkadott bruker de blått, men det stemmer at jeg har sett dem i grønt også. :gjenganger i operasjonssalen:
Men det er altså ikke noen regel på hvem som skal bruke hvem farge?

Det er forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg har vært på tilsammen 6 sykehus og det vanligste er grønt tøy på operasjonsstuene for vanlige kirurgiske inngrep. På de sykehusene som ikke har operasjonsstuer som oppfyller de høyeste kravene til utlufting bruker man papirklær på ortopediske operasjoner som krever ekstra god hygiene, dvs proteser. Papirtøyet er som oftest mørkeblått, men det finnes grønt også.
En del steder bruker anestesipersonalet blå klær, noen steder bruker fysioterapeutene blå klær.

Gammel 09-01-08, 16:06   #43
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Vet ikke om jeg tør poste dette innlegget, men føler at dette er et sted jeg kan få et godt svar. Dere som bruker hvite uniformer, er ikke det veldig stress når dere har mensen? Jeg ville alltid gått rundt og vært livredd for lekkasje.

Har sjelden lekkasje. Men jeg har et par rene uniformer på lur oppe på post, så jeg kan skifte om jeg skulle få sølt noe på meg. Litt rent sykepleierblod er ikke mer skjemmende enn pasientvæsker, så jeg synes ikke egentlig det er noe å engste seg for. Nesten alle kollegene er jo også damer som går kledd i hvitt og vasser i kroppsvæsker.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-08, 16:11   #44
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Søster, her.

Har sjelden lekkasje. Men jeg har et par rene uniformer på lur oppe på post, så jeg kan skifte om jeg skulle få sølt noe på meg. Litt rent sykepleierblod er ikke mer skjemmende enn pasientvæsker, så jeg synes ikke egentlig det er noe å engste seg for. Nesten alle kollegene er jo også damer som går kledd i hvitt og vasser i kroppsvæsker.

Joa, men det er straks litt mer pinlig om det er mine kroppsvæsker.. hehe.

Gammel 09-01-08, 16:16   #45
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har egne bukser og blå overdeler,så behøver ikke tenke på det(jobber i hjemmespl).På sykehsuet brukte jeg hvitt undertøy.

Gammel 09-01-08, 21:57   #46
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

På de sykehusene som ikke har operasjonsstuer som oppfyller de høyeste kravene til utlufting bruker man papirklær på ortopediske operasjoner som krever ekstra god hygiene, dvs proteser.

Hvorfor krever noen operasjoner ekstra god hygiene? I utgangspunktet ville jeg ha trodd at alle operasjoner krevde tipp-topp hygiene.

Gammel 09-01-08, 22:02   #47
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvorfor krever noen operasjoner ekstra god hygiene? I utgangspunktet ville jeg ha trodd at alle operasjoner krevde tipp-topp hygiene.

Det er spesielt proteseoperasjoner som krever god hygiene. Det er lettere å få infeksjoner der enn i f.eks buken og vanskeligere å bli kvitt dem. Det har tildels med at man setter metallimplantat inn hvor bakteriene danner en biofilm på som beskytter dem mot antibiotika. Tildels har dem med at det er ikke blodtilførsel der sånn at immunforsvaret og antibiotika har vanskelig for å komme til.

I buken tåles det ganske mye, når man opererer på tarm får man alltid litt avføring utenfor tarmen og inn i buken men det pleier å gå greit.

Gammel 09-01-08, 22:03   #48
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er forskjellig fra sykehus til sykehus. Jeg har vært på tilsammen 6 sykehus og det vanligste er grønt tøy på operasjonsstuene for vanlige kirurgiske inngrep.

Det er/var grønt på Haukeland hvertfal, men jeg så aldri noen som gikk med papir.

Gammel 09-01-08, 22:04   #49
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er/var grønt på Haukeland hvertfal, men jeg så aldri noen som gikk med papir.

Kan helt sikkert være riktig det, om de har tipp-topp operasjonsstuer så trengs ikke papirtøy. På rikshospitalet f.eks har de god nok utluftning så der bruker man det heller ikke.

Gammel 09-01-08, 22:49   #50
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

dere med blått, har dere lest denne artikkelen?
http://www.rbnett.no/article/2007120...NYTT/128265893

og denne?
http://www.rbnett.no/article/2007120...NYTT/627458752

Noen erfaringer med dette?

Nei, heldigvis ikke noe problem hos oss det der. (Jeg jobber på legevakt)

Gammel 10-01-08, 00:48   #51
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi hadde grønne klær på oprstuene før, men når hele sykehuset byttet tøyleverandør (sikkert til en billigere... ) så forandret oprklær fra grønne stoffklær til blå stoffklær. Så det har i alle fall ikke noe med utluftingen å gjøre hos oss...

Gammel 10-01-08, 08:50   #52
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Vi hadde grønne klær på oprstuene før, men når hele sykehuset byttet tøyleverandør (sikkert til en billigere... ) så forandret oprklær fra grønne stoffklær til blå stoffklær. Så det har i alle fall ikke noe med utluftingen å gjøre hos oss...

Nei. Om det er god nok utluftning så trenger man ikke papirtøy. Men som oftest er stofftøyet grønt og papirtøyet blått, selvfølgelig finnes det unntak fra dette.

Gammel 10-01-08, 08:55   #53
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

:trøtt: Leste vel ikke den meldingen om tøy og utluftning så nøye så seint på natta

Gammel 11-01-08, 11:16   #54
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må ofte skifte til grønt (operasjonsavdelingen) når jeg må på hastesectio. Disse har jeg jo ofte på meg ned i avdelingen igjen etterpå dersom ungens tilstand tilsier det. Jeg har aldri opplevd at disse klærne klør ekstra eller er mer ubehagelig enn andre farger. Men vi har jo eget vaskeri tilknyttet sykehuset tror jeg, så kanskje det er derfor?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:40.