|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk? | |||
Burde avskaffes |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 12,00% |
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring |
55 | 44,00% |
Beholdes som i dag |
42 | 33,60% |
Nynorsk bør erstatte bokmål |
5 | 4,00% |
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk |
7 | 5,60% |
Annet, forklar i tråden |
7 | 5,60% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Unik
|
![]() Sv: Nynorsk?Sidan bokmåls folket har problemer med nynorsken, burde dei kanskje hatt det meir, slik at det ikkje blei så vanskelig for dei.
![]() |
#82 |
villende
|
![]() Sv: Nynorsk?Jeg er for samnorsk. Jeg anser det som det mest ideelle at man har et felles skriftspråk i et land med såpass liten befolkning som det Norge har, men jeg mener ikke at man derfor skal "avskaffe" den ene eller den andre målformen. Det idelle, slik jeg ser det, er en tilnærming av de to skriftspråkene over tid, og at man tillatter sideformer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Ustabil
|
![]() Sv: Nynorsk?
På en måte enig. Det er allerede svært mange sideformer som er tillatt både i bokmål og nynorsk, det burde ikke være alt for komplisert å tillate noen til slik at vi kunne hatt ett skriftspråk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
intro
|
Jeg synes den utrakte valgfriheten i stor grad er et onde, jeg, egentlig, ikke minst fordi det må være voldsomt forvirrende for barn og andre som skal lære seg skriftlig norsk. I praksis ser jeg naturligvis at det ville bli voldsomme bruduljer hvis man skulle fjerne alle sideformer og innføre et strømlinjeformet samnorsk. Det hadde vært riktig moro å prøve!
![]() |
![]() |
#85 |
kamerat
|
![]() Sv: Nynorsk?Jeg tror det blir bruduljer nesten uansett hva man gjør. (Også om man gjør ingenting.)
![]() |
#88 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Nynorsk?Jeg synes det er fint med folk som bruker nynorsk, og det må de gjerne fortsette med.
![]() |
![]() |
#89 |
Audacious
|
Det er godt du bidrar så sterkt til en postiv holdning til nynorsken, da, bina!
![]() |
#91 |
I could be violet sky
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?Nynnorsk bør erstatte bokmål. Eller dei bør vere heilt jamstelte. Vi nordmenn har for lite å bryne oss på reint intellektuelt. Vi treng mist to skriftspråk. I grunnen synest eg gamalnorsk burde vere obligatorisk òg. Ungdomen i dag er jo heilt historielause. Det er trist.
![]() |
#92 |
I could be violet sky
![]() Sv: Nynorsk?Er det mogleg å gje eit innlegg fem stjerner? I så fall synest eg at Acsa sitt her fortener det
![]() |
#93 |
I could be violet sky
Dette er eit utruleg godt og interessant poeng. Enten tyder det at dei med nynorsk som hovudmål er langt smartare enn dei med bokmål som hovudmål, eller så tyder det at eit eller anna utanfrå gjer det vanskelegare for bokmålsbrukarar å nytte nynorsk enn det er for nynorskbrukarar å nytte bokmål. Viss alle fekk like mykje input på begge målformer heile livet, og ikkje berre nynorskbrukarane fekk mykje meir bokmål enn bokmålsbrukarane fekk nynorsk, burde det blitt likt. Viss ikkje, ja, da ER nynorskbrukarar smartare.
![]() |
#94 |
I could be violet sky
![]() Sv: Nynorsk?PS – eg kan ikkje reknast som nynorskbrukar enno, eg har berre nytta det som hovudmål nokre månader. Så eg var blant dei mindre talentfulle, men er på rett veg no
![]() |
#95 |
I could be violet sky
Næsj. Vi er da rett mange som i det siste har bytta frå bokmål til nynorsk og trivst med det!
![]() |
#98 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#99 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?Syns det burde beholdes, men synes IKKE det skal være obligatorisk på grunnskolen, enten det eller at man kunne velge hvilke retning man ønsket å følge!! For f.eks. innvandrerbarn eller flerspråklige barn, er det nok å holde styr på et norsk skriftspråk.
![]() |
#100 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Nynorsk?Jeg er for å beholde nynorsken. Jeg er dog villig til å fjerne det som sidemål, da tvang (i slike tilfeller) gjerne fører til uvilje, som igjen kan gjøre denne målformen enda mer upopulær.
![]() |
|
|