|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva mener du om nynorsk som skriftspråk? | |||
Burde avskaffes |
![]() ![]() ![]() ![]() |
15 | 12,00% |
Beholdes, men frivillig sidemålsopplæring |
55 | 44,00% |
Beholdes som i dag |
42 | 33,60% |
Nynorsk bør erstatte bokmål |
5 | 4,00% |
Nynorsk og bokmål bør smeltes sammen til ett skriftspråk |
7 | 5,60% |
Annet, forklar i tråden |
7 | 5,60% |
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 125. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?
Det hadde vært nydelig. Så kunne vi hatt bingo hele dagen. *drømmer* |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Tankefull
|
Signerer!
![]() |
#64 |
|
![]() Sv: Nynorsk?Eg synes nynorsken i skulen skal halde fram slik den gjer i dag. Kvifor ikkje? Det er ikke akkurat ein stor bit av norskundervisninga som gjerast på sidemål, og kva med nynorskkommunane? Skal dei miste bokmål som obligatorisk sidemål? Eller er det berre nynorsk som ikkje er bra nok som obligatorisk sidemål? |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
Kan du ikkje berre skrive fleire innleg på nynorsk då?
![]() |
#66 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nynorsk er jo ikke et eget fag, men en del av norskfaget. Ser ikke problemene med å karaktersette det. Det gis også bare èn matematikkarakter, man får ikke èn geometrikarakter og èn algebrakarakter.
![]() |
#67 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Nynorsk?Jeg vet at de har hatt gode resultater i en Osloskole der de har brukt nynorsk i andre fag enn norsk, si KRL f.eks. (Heter det KRL?) Det handler om at elevene skal føle at det er et levende, "nyttig" språk.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
navnet sjemmer ingen
Jeg gir da vitterlig en karakter i nynorsk skriftlig, en i bokmål skriftlig og en i norsk muntlig slik det er i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Unik
|
For oss som går på nynorsk skuler så er jo nynorsk faget. Bokmål er jo for oss eit sidemål.
![]() |
#71 |
Ustabil
|
Den tanken har jeg også tenkt. Når elevene får velge faget frivillig øker motivasjonen. I dag er det jo sånn at mange elever hører om dette fryktelige nynorsk flere år før de selv begynner med det på skolen, og de blir negativt innstilt til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Nynorsk?Eg tykkjer dei kan ta bort sidemålet, som i mitt tilfelle var bokmål. I min kverulante ungdom ba vi om opplæring i samisk i staden for bokmål, då vi ikkje såg vitsen med sidemålsopplæring, samisk derimot var det ingen av oss som kunne, og det hadde det vore kjekt å kunna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Ustabil
|
Problemet, Alfa, er at du VIL ikke forstå. Fordi jeg allerede i hovedinnlegget fortalte at jeg er for å avskaffe nynorsk, så greier ikke du lese innleggene mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
kamerat
|
![]() Sv: Nynorsk?Eg trur ikkje særleg på det Lomheim seier, og trur nok nynorsken er meir trua enn bokmålet, både innanfrå og utanfrå. Eg ser ganske mørkt på framtida for nynorsken. Det tyder ikkje at eg vil vere med på å bryte han ned.
![]() |
#75 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Nynorsk?Det du driv med er språkfacisme, bina. Du meiner at nynorsk bør avskaffast, og all argumentasjonen din bygger på at majoriteten ikkje brukar nynorsk. Altså har du ingen annan argumentasjon enn minoritet vs. majoritet, og at minoriteten bør bukke under for majoriteten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men eg kan strekke meg til å endre setninga mi til: Sist redigert av Alfa : 11-01-08 kl 09:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nynorsk?Jeg hatet nynorsk helt til jeg begynnte på vidregående igjenn i høst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Unik
|
![]() Sv: Nynorsk?Ein annan liten ting er at for nynorsk folk flest så er det ikkje noko problem å skriva bokmål, mens for bokmåls folket så byr det ofte på problemer. Då er det etter mi meining ikkje ein løysning å fjerne skriftspråket. Heller meir og oppdatert læring. Nynorsk er ein viktig del av norsk undervisninga. Det er bygd på dialekter ja, men det er bygd på norske dialekter. Bokmål er jo ei fornorsking av dansk.
![]() |
#79 |
intro
|
Ut fra denne argumentasjonen burde det jo være en smart løsning å fjerne nynorsken, da, ettersom de fleste nynorskbrukere skal beherske bokmålet så godt uansett.
Slik tenker jeg på det også.
![]() |
![]() |
|
|