Sv: Nynorsk?
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Jeg kan ikke fatte og begripe hva som er problemet med at enkelte mennesker her i landet bruker nynorsk som målform, mens andre bruker bokmål.
"Problemet," om jeg skjønner det rett, er at disse målformene er så like, så vi trenger ikke to... Hva er problemet da, om de er så like? Alle forstår vel, om en legger litt godvillje til, hva som står skrevet på begge målføre.
Jeg syns godt man kan fjerne tvungen sidemålsundervisning i skolen, som Skremmern er inne på fører tvang ofte til uvilje. Men jeg synes likevel at man bør få en viss innøfring i begge målføre. Det finnes f.eks. fantastisk mye nydelig lyrikk skrevet på nynorsk, og dette kunne brukes som et eksempel på hvordan språket kan brukes.
Problem og problem. Jeg mener at nynorsk bør fjernes som målform fordi det stjeler ressurser både i skolen (hvor det altså må undervises i begge målformer, og hvor lærebøker må finnes i begge målformer) og i f.eks. offentlig forvaltning fordi alle skjemaer selvsagt må finnes på begge målformer, osv.
Dessuten er det ganske mange som har lese- og skrivevansker, og da å skulle forholde seg til to skriftspråk i stedet for ett blir jo bare rot.
|