Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva synes dere egentlig om Valentine's day?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-08, 20:04   #81
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva synes dere egentlig om Valentine's day?

Har har ikke noe spesielt forhold til denne dagen, men jeg liker enhver anledning til å å gjøre noe for å vise at en setter pris på andre. Derfor kan jeg veldig gjerne finne på å gi mannen min positiv oppmerksomhet på en dag som denne, men når som helst ellers også. Jeg har forøvrig ikke nevnt noe til ham om Valentinsdagen i år, heller ikke gitt ham noe, men han ga meg en blomsterbukett. Det hender han gjør det ellers også, men det var jo uansett en koselig ting.

Forresten liker jeg godt betegnelsen "Alle hjerters dag". Det er noe koselig og litt romantisk over det. At handelsstanden utnytter slike amerikansk-adopterte skikker til fulle, er vel så, men jeg gidder ikke bruke krefter på å irritere meg over det heller.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:07   #82
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Allikevel fremmer ikke Halloween like mange motforestillinger hos meg som morgendagen. Sikkert fordi den dagen fremmer barneglede og skrekkblandet fryd hos ungene. Jeg elsker unger og alt som gleder dem.

Men motsier du ikke deg selv litt? 14. februar er vel nettopp dagen for glede, er det ikke? Jeg har et ambivalent forhold til Halloween og et mer likegyldig eller nesten positivt forhold til Valentindagen. Eller Alle hjerters dag.

Gammel 14-02-08, 20:14   #83
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes bare det blir teit å være superromantisk en dag i året fordi det er hjertesjokolade i butikkene. (Men nå er jeg som sagt preget av å ha sett litt for mange desperate menn i blomsterbutikken.)

Så hvis du hadde jobbet i en blomsterbutikk den 14. februar, hadde du da tenkt om den kjekkasen som er innom for å kjøpe roser til sin kjære at å herregud, enda en idiot som støtter dette kommersielle tullet her, eller hadde du smilt litt av (og til) ham og tenkt at åh, for en heldig jente som er kjæresten hans, og så koselig at han setter pris på henne!

Gammel 14-02-08, 20:19   #84
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg blir litt (men bare litt) småforbauset over de som ikke setter pris på blomster, litt sjokolade, et kyss eller en "jeg elsker deg" bare fordi det er en merkedag.

Jeg også. Jeg har såvidt turt å si "jeg elsker deg" til min hard-hjertede ektemann Men han måtte innrømme at rosene ble fine (etter at jeg plukket vekk de som var visne), og at jeg ikke kunne noe for at de hadde holdt seg så bra i halvannen uke!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:32   #85
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Så hvis du hadde jobbet i en blomsterbutikk den 14. februar, hadde du da tenkt om den kjekkasen som er innom for å kjøpe roser til sin kjære at å herregud, enda en idiot som støtter dette kommersielle tullet her, eller hadde du smilt litt av (og til) ham og tenkt at åh, for en heldig jente som er kjæresten hans, og så koselig at han setter pris på henne!

Jeg var innom en blomsterbutikk idag (for å kjøpe en død plante til meg selv), og stod bak en middelaldrene herremann. Han kjøpte 10 oransje roser, og sa til damen bak disken at hun måtte pakke dem pent inn. Han småsmilte hele tiden, jeg ble rent varm om hjartet.

Gammel 14-02-08, 20:35   #86
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Kjøpe en død plante? Til biologiundervisningen?

Gammel 14-02-08, 20:39   #87
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Falsk, uekte, spille med falske kort, urent mel i posen, seile under falskt flagg.

Gammel 14-02-08, 20:41   #88
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte 9 smågodthjerter i dag, og glitterbarnet fikk velge kort fra en kul retrobutikk på vei hjem fra barnehagen. Han smeltet eieren av butikken fullstendig når han fortalte at det var til pappaen hans og vi skulle gi det til ham for å fortelle ham at vi var glade i ham.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 20:47   #89
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Falsk, uekte, spille med falske kort, urent mel i posen, seile under falskt flagg.

Å, jukseplante altså. :åpplyst:

Gammel 14-02-08, 22:04   #90
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Hvis du gidder å lese innleggene mine ser du at det er en ganske markant forskjell på de som er superstressa og bare skal ha noe standard, og de som faktisk gjør det fordi det er koselig. Sånn generelt kan jeg dog si at jeg nok aldri har tenkt "åh for en heldig jente som er kjæresten hans, og så koselig at han setter pris på henne". Det får da være en grense.

:ikke romantisk anlagt:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 22:08   #91
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Har ikke noe forhold til dagen.

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-08, 22:14   #92
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

feirer ikke, handelsstanden får ha dagen for seg selv...
Med to bursdager den samme uka og morsdag i samme slengen blir det mer enn nok...
(ungene hadde visst laga kort på skolen (eller kanskje SFO), men de glemte de visst der i dag...)
Mannen min har nok med å huske bursdager og bryllupsdag...

Gammel 14-02-08, 23:12   #93
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Valentine's day betyr jo ikke bare at kjærester skal gi hverandre oppmerksomhet, men alle man er glad i!
Venner, barn, mann/kjæreste, foreldre osv....
Vi kjøper ingen ting (hender at mannen kjøper blomster), men ungene lager
kort til oss og så får de et fint kort av oss, så lager vi litt bedre middag med
dessert
En liten unnskyldning til kosedag kan man si
Ellers er vi ganske flinke til å fortelle hverandre hvor glad vi er i hverandre,
Valentine's day eller ei

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 08:26   #94
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten

Jeg synes generelt det er morsomt med merkedager, men kan ikke feire alle.

Jeg føler det på denne måten også. Jeg synes lett det blir litt vel mye "kos" (for min egen del å merke, andre gjør som de vil). Og jeg er ikke romantisk. Jeg får faktisk blomster av mannen min av og til, men jeg nevner det aldri for noen og generelt sett blir jeg mye mer glad for at vi setter oss ned og prater om konkrete prosjekter. Det er noe jeg virkelig elsker - å jobbe sammen med mannen min. Helt konkret, planlegge, handle, bygge etc Og god mat setter jeg pris på uansett, men kort og blomster, det betyr ikke like mye for meg. Jeg tror mannen min sier hver dag at han er glad i meg (aldri at han elsker meg, det passer ikke inn i noens dialekt, jeg kan ikke huske at jeg har sagt at jeg elsker noen. Men sjokolade elsker jeg. )

Sist redigert av him : 15-02-08 kl 08:46. Årsak: andri - aldri
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 08:36   #95
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at det er forferdelige USA (med handelsstanden på slep) som er hovedproblemet.

Ja, og så miljøperspektivet i å legge en "kjøpe-blomster-til-kjæresten-dag" på en årstid hvor blomstene må flys inn fra sydligere breddegrader. :PK så det holder:

Mine foreldre vaksinerte meg effektivt mot morsdag, farsdag, valentinsdag osv. gjennom gjentatt høytlesing av Pax-barneboka Max Lurifax. Handelsstanden er ond og utspekulert og skaper kjøpepress hos små fattige gråtende barn i veikanten.

Her i huset er det bare Storesøster som feirer valentinsdag, men hun er klissete romantisk og sentimental som få, og tvang oss til å kjøre henne i full fart til kjæresten i går kveld før han skulle på ferie, så hun skulle rekke å gi ham kortet hun hadde laget med mye kjærlighet og omtanke og hjerteklistremerker, hvor det sto "Kjære Gjermund, jeg elsker deg! Hilsen Storesøster. P.S. Kan du skrive brev til meg?" Det er mulig at når man er hhv. seks og sju år er det praktisk å ha en dag hvor det er litt lettere å få sagt sånt?

Gammel 15-02-08, 08:42   #96
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns selvsagt at det er helt ok at man ikke øsnker å feire alle hjerters dag, men jeg må si jeg fniser litt av argumentene.
Handelsstanden: Man MÅ faktisk ikke kjøpe noe, man kan lage noe selv. Det er ingen tvang.
Blomster er ikke miljøvennlig: Igjen, man MÅ ikke kjøpe blomster. De er forresten ikke mer miljøvennlige noen andre vinterdager, så det er jo et generelt argument mot blomster any vinterdag, ikke bare 14. februar.
USA: At alt som kommer fra USA er grusomt er de vanskelig å argumentere mot.

Gammel 15-02-08, 09:06   #97
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trenger man egentlig å argumentere for å ikke feire en dag man ikke har noe forhold til og som man ikke har noe ønske om å feire? Må man alltid ha gode grunner til å ikke gjøre som alle andre?

For min del så er refleksjoner rundt handelstanden mer betraktninger enn argumenter. Man kommer jo ikke bort i fra at handelstanden har adoptert denne feiringen for alvor, og det er vel ikke usannsynlig at det trigger endel flere til å handle inn Valentine-effekter når butikkene er fulle av slikt? Det er jo interessant å se at nordmenn nå feirer dager som Valentine og Halloween og da gjøre betraktninger om hvorfor. Det er jo ikke tvil om at det er inspirasjon fra den amerikanske feiringen og eksponering av handelstandens produkter som trigger de fleste til å feire dagene.

Selvsagt er det ikke noe galt i å feire hvis man har lyst til det. Men etter mitt syn er det helt legitimt å la være også. Dessuten tror jeg at barna våre kommer til å adoptere disse tradisjonene i mye større grad og gjøre dem helt allmenne feiringer. Det er ingen tvil om at Valentine er kommet for å bli i Norge. Det samme med Halloween. Da syns i det minste jeg at det er interessant å reflektere litt over hvorfor. Det er jo ikke slik at det stadig kommer rekende noen nye dager/tradisjoner vi bare må feire.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-02-08, 09:15   #98
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Trenger man egentlig å argumentere for å ikke feire en dag man ikke har noe forhold til og som man ikke har noe ønske om å feire?

Neei. Men hvis man argumenterer, er det naturlig at den man diskuterer med vurderer argumentene. Det er jo helt frivillig å i det hele tatt komme med argumenter; man kan jo bare si nei eller ikke si noenting, i en diskusjon som denne.

Gammel 15-02-08, 09:21   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns også det er helt legitimt å la være. Men når argumentet er ca "Jeg feirer ikke, fordi handelsstanden skal ikke lure meg til å bruke penger" så syns jeg det ikke er et holdbart argument når man faktisk kan feire helt uten at handelsstanden får en krone. Det er ingen tvang til å kjøpe noe som helst.

At man ikke feirer fordi man ikke har lyst/ikke har har gjort det før/syns dagen er overflødig/kjedelig/trenger ikke enda en tradisjon osv syns jeg er bedre argumenter. Og de er jo som regel det det bunner i, ikke den fæle handelstanden som grisker til seg pengene våre.

Gammel 15-02-08, 21:26   #100
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har aldrig brydd oss om denne dagen. Men i år kom samboer med en bukett roser og to sjokolade hjerter til meg, en hyggelig overraskelse.

Maiden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.