Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvor mange bøker har dere?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-08, 10:51   #21
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mange bøker har dere?

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg er visst i det kvantitative hjørnet for tida, jeg bare kom på at antall bøker i huset er et spørsmål som i en del forskning brukes som indikator på familiens "kulturelle kapital". Er litt nysgjerrig og lurer på hvor stor den kulturelle kapitalen er blant FPerne.

Jeg vil jo umiddelbart tro at det er antall leste bøker som utgjør den kulturelle kapitalen, ikke de som står i hylla. Neida, jeg skjønner hva du mener. Vet ikke helt sikkert hvor mange vi har, må kanskje telle når jeg kommer hjem.

Gammel 25-02-08, 10:53   #22
Solblomst
Passiv

Standard

Jeg har ganske mange, men kommer aldri til å telle dem. Mange av de har jeg ennå ikke lest engang.

Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 10:59   #23
Bequita
Walking in the air

Bequita sin avatar

Hvor: Oslo
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Mange bøker er ikke nødvendigvis et tegn på høy kulturell kapital. Det kan like gjerne være et tegn på dårlig samlingsutvikling og manglende kassasjonsrutiner.

Det kan du si, men det er nok mer unntaksvis tilfellet. Jeg hørte om en undersøkelse (fra en litt.-viter, vel å merke... ) hvor de hadde påvist statistisk sammenheng mellom antall bøker i barndomshjemmet og hvor høy utdanning barna tok. Hva slag bøker det var, hadde ikke signifikant påvirkning. Bare antallet. Sprøtt, egentlig.

Vi har sånn ca 15 hyllemeter, medregnet fag og sånt.

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:04   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Det kan du si, men det er nok mer unntaksvis tilfellet. Jeg hørte om en undersøkelse (fra en litt.-viter, vel å merke... ) hvor de hadde påvist statistisk sammenheng mellom antall bøker i barndomshjemmet og hvor høy utdanning barna tok. Hva slag bøker det var, hadde ikke signifikant påvirkning. Bare antallet. Sprøtt, egentlig.

Det er vel ikke antallet bøker i hus, men lesegleden til foreldre som er utslagsgivende der vil jeg tro. Ofte følges de to tingene, men ikke alltid. I hvert fall ikke om man snakker om forskjeller på 15 og 50 hyllemetre. Har man 1 hyllemeter bøker i hus er vel sannsynligheten stor for at man ikke er særlig glad i å lese.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:09   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart det er viktigere å lese bøker enn å ha dem - altså, det er "bedre" å låne og lese masse biblioteksbøker og ikke eie noen selv, enn å eie masse bøker man aldri leser. Men jeg er oppvokst med masse bøker rundt meg, og synes absolutt det i seg selv har en verdi. Jeg har brukt mye tid på å kikke i bokhyllene til foreldrene mine, fra jeg var liten, og vet stort sett navn og forfatter på alt de har - jeg har sett på og bladd i mange av de bøkene jeg ikke har lest, jeg har kanskje lest én bok av en forfatter, men kjenner til tre-fire andre, jeg har begynt på mange og lagt dem fra meg igjen, jeg har sett på hva faren min leser (og veldig ofte snappet opp disse og ikke latt ham få dem igjen før jeg var ferdig med den selv ), og vært til stede når han har pakket ut kofferten etter å ha vært på boksalg.

Det har vært med på å utvikle den generelle kunnskapen om og interessen for bøker som jeg har hatt siden jeg gikk i barnehage, og jeg har alltid ønsket at mitt/mine barn skulle vokse opp omgitt av bøker (og plater, som jeg har litt det samme forholdet til) på samme måte som jeg gjorde selv - bli kjent med dem av utseende, lære navnene, kikke på dem, finne ut at det ikke er noe for meg og velge noe annet i stedet, komme tilbake etter et par år og prøve igjen og få en helt annen opplevelse av det, og kunne snakke med de andre i husholdningen om hva de synes om den og den boken (eller platen) og hva annet de kan anbefale og slikt.

Gammel 25-02-08, 11:10   #26
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bequita, her.

Det er nok noe i det. Men det blir vel litt som å si at barn som fikk høre på Mozart mens de lå i magen blir smartere enn andre barn. Til sist handler det vel om overskudd hos foreldrene.

Vi har også rundt 15 hyllemeter, trur eg. Pluss noen bøker på do, selvsagt.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:13   #27
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vesla her har absolutt mest bøker av oss. Hun elsker å lese, og vi leser masse sammen med henne. Kjøper bøker i hopetall i bruktbua, og hun leser dem jo igjen og igjen og blir aldri lei. Men JEG leser sjelden samme bok mer enn EN gang, derfor ser jeg ikke vitsen med å ha dem stående. Skjønner jo at andre tenker annerledes altså. Men kommer noen hjem til oss vil de nok kanskje tenke "jøss, her leses det lite" men det gjør det altså IKKE.

Gammel 25-02-08, 11:18   #28
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

DMen jeg er oppvokst med masse bøker rundt meg, og synes absolutt det i seg selv har en verdi.

Synes det er morsomt hvor forskjellig vi tenker. Selv bryr jeg meg ikke om noen av delene. Alle DVD-ene til ungene er rippet og brent på blanke plater med dymo tape. Praktisk, men du misser coveret og utseende. Samme gjelder ungenes musikk. All musikken (og lydbøker) til oss voksne er brent og ligger på PC. (Jeg tenkte opprinnelig å kvitte meg med CD-platene, men mannen - og alle på FP - blånektet.) Filmer som vi selv har sett blir satt i kjelleren når vi er ferdig med dem. Bøker har jeg noen av, men jeg føler selv at jeg har et lite sentimentalt forhold til dem - unntaket er tegneserier, men der lar det seg gjøre å ta de over til et annet medium uten vidre.

Gammel 25-02-08, 11:18   #29
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har endel bøker, men absolutt ikke mange nok.

Jeg klarer ikke gi bort eller kaste noen av mine bøker. Virkelig ikke. Bestemoren min som er gammel journalist bor i en leilighet som har bokhyller allover, og jeg elsker det stedet!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 11:22   #30
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men kommer noen hjem til oss vil de nok kanskje tenke "jøss, her leses det lite" men det gjør det altså IKKE.

Det kan sikkert folk tenke her også når de ser vår halve hyllemeter i stua+ ungenes ene hyllemeter i spisestua.
All annen litteratur er studd vekk på rom som ikke uvedkommende slipper inn i Bøker er støvsamlere og for meg som ikke gidder å tørke støv oftere enn nødvendig er det ålreit å oppbevare dem på et rom hvor det ikke spiller noen rolle om det er støvete eller ikke.

Gammel 25-02-08, 11:24   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Synes det er morsomt hvor forskjellig vi tenker. Selv bryr jeg meg ikke om noen av delene.

Jeg bryr meg ikke mye om det nå, men når jeg tenker tilbake på hvor mye glede jeg har hatt av bokhyllene (og platehyllene) til mamma og pappa i oppveksten, så ser jeg veldig verdien av å ha "kulturuttrykkene" stående fremme og tilgjengelig for ungene. For oss gjelder dette også film; når poden blir litt større, kan han sikkert finne mye interessant og morsomt ved å ha DVD-hyllene våre tilgjengelig. (Det samme gjelder i grunnen oss selv også; det er morsommere å bla i originalcoverne når man skal prøve å finne ut hva man har lyst til å se i kveld.) Og akkurat dette er hovedargumentet mitt for å ikke pakke vekk alle CD-ene, selv om vi i praksis utelukkende spiller musikk via iTunes nå, og ripper alt vi har til harddisk. (Det kan godt hende CD-ene ryker likevel, når det blir desperat behov for veggplass, men så lenge det er mulig, vil vi gjerne ha dem der.)

Gammel 25-02-08, 11:24   #32
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg har et elsk-forhold til biblioteket og det er der jeg har drømt meg bort i bokhyllene. Nå er vi heldige å bo bare 200 meter fra et bibliotek og vi besøker det ofte. Ungene elsker å være med dit og ha med seg bøker hjem. Bøkene vi har her i hus får de ikke kikket på på samme måte da de, som nevnt over er stuet bort.

Gammel 25-02-08, 11:54   #33
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke hvor mange bøker vi har, men ikke så mange som de fleste i denne tråden. Kanskje 500. Jeg kjøper stadig bøker og liker å eie bøkene jeg leser. Jeg er en samler som leser.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:14   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke kvitte meg med bøker, jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har gjort det og da er det noen som har vært så skrekkelig dårlig at de ikke er verdt papiret de er trykket på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:27   #35
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Kanskje omkring 200. For noen år siden hadde jeg en skikkelig rydderunde og ga bort veldig mye drittbøker til brukthandelen. Etter det er jeg blitt veldig flink til å låne på biblioteket i steden for å kjøpe.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.