|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Leser
|
Sv: Hvor mange bøker har dere?
Jeg vil jo umiddelbart tro at det er antall leste bøker som utgjør den kulturelle kapitalen, ikke de som står i hylla.
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Hvor mange bøker har dere?Jeg har ganske mange, men kommer aldri til å telle dem. Mange av de har jeg ennå ikke lest engang. |
|
|
|
#23 |
|
Walking in the air
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan du si, men det er nok mer unntaksvis tilfellet. Jeg hørte om en undersøkelse (fra en litt.-viter, vel å merke...
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er vel ikke antallet bøker i hus, men lesegleden til foreldre som er utslagsgivende der vil jeg tro. Ofte følges de to tingene, men ikke alltid. I hvert fall ikke om man snakker om forskjeller på 15 og 50 hyllemetre. Har man 1 hyllemeter bøker i hus er vel sannsynligheten stor for at man ikke er særlig glad i å lese. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvor mange bøker har dere?Det er klart det er viktigere å lese bøker enn å ha dem - altså, det er "bedre" å låne og lese masse biblioteksbøker og ikke eie noen selv, enn å eie masse bøker man aldri leser. Men jeg er oppvokst med masse bøker rundt meg, og synes absolutt det i seg selv har en verdi. Jeg har brukt mye tid på å kikke i bokhyllene til foreldrene mine, fra jeg var liten, og vet stort sett navn og forfatter på alt de har - jeg har sett på og bladd i mange av de bøkene jeg ikke har lest, jeg har kanskje lest én bok av en forfatter, men kjenner til tre-fire andre, jeg har begynt på mange og lagt dem fra meg igjen, jeg har sett på hva faren min leser (og veldig ofte snappet opp disse og ikke latt ham få dem igjen før jeg var ferdig med den selv
|
|
|
#26 |
|
VeloppDragen
|
Det er nok noe i det. Men det blir vel litt som å si at barn som fikk høre på Mozart mens de lå i magen blir smartere enn andre barn. Til sist handler det vel om overskudd hos foreldrene.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mange bøker har dere?Vesla her har absolutt mest bøker av oss. Hun elsker å lese, og vi leser masse sammen med henne. Kjøper bøker i hopetall i bruktbua, og hun leser dem jo igjen og igjen og blir aldri lei. Men JEG leser sjelden samme bok mer enn EN gang, derfor ser jeg ikke vitsen med å ha dem stående. Skjønner jo at andre tenker annerledes altså. Men kommer noen hjem til oss vil de nok kanskje tenke "jøss, her leses det lite" men det gjør det altså IKKE.
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Synes det er morsomt hvor forskjellig vi tenker.
|
|
|
#29 |
|
|
Sv: Hvor mange bøker har dere?Vi har endel bøker, men absolutt ikke mange nok. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
|
Det kan sikkert folk tenke her også når de ser vår halve hyllemeter i stua+ ungenes ene hyllemeter i spisestua. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
flisespikker
|
Jeg bryr meg ikke så mye om det nå, men når jeg tenker tilbake på hvor mye glede jeg har hatt av bokhyllene (og platehyllene) til mamma og pappa i oppveksten, så ser jeg veldig verdien av å ha "kulturuttrykkene" stående fremme og tilgjengelig for ungene. For oss gjelder dette også film; når poden blir litt større, kan han sikkert finne mye interessant og morsomt ved å ha DVD-hyllene våre tilgjengelig. (Det samme gjelder i grunnen oss selv også; det er morsommere å bla i originalcoverne når man skal prøve å finne ut hva man har lyst til å se i kveld.) Og akkurat dette er hovedargumentet mitt for å ikke pakke vekk alle CD-ene, selv om vi i praksis utelukkende spiller musikk via iTunes nå, og ripper alt vi har til harddisk. (Det kan godt hende CD-ene ryker likevel, når det blir desperat behov for veggplass, men så lenge det er mulig, vil vi gjerne ha dem der.)
|
|
|
#32 |
|
|
Sv: Hvor mange bøker har dere?Jeg har et elsk-forhold til biblioteket og det er der jeg har drømt meg bort i bokhyllene. Nå er vi heldige å bo bare 200 meter fra et bibliotek og vi besøker det ofte. Ungene elsker å være med dit og ha med seg bøker hjem. Bøkene vi har her i hus får de ikke kikket på på samme måte da de, som nevnt over er stuet bort. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Borte
|
Sv: Hvor mange bøker har dere?Jeg vet ikke hvor mange bøker vi har, men ikke så mange som de fleste i denne tråden. Kanskje 500. Jeg kjøper stadig bøker og liker å eie bøkene jeg leser. Jeg er en samler som leser.
|
|
|
#34 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Hvor mange bøker har dere?Jeg klarer ikke kvitte meg med bøker, jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har gjort det og da er det noen som har vært så skrekkelig dårlig at de ikke er verdt papiret de er trykket på.
|
|
|
#35 |
|
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor mange bøker har dere?Kanskje omkring 200. For noen år siden hadde jeg en skikkelig rydderunde og ga bort veldig mye drittbøker til brukthandelen. Etter det er jeg blitt veldig flink til å låne på biblioteket i steden for å kjøpe.
|
![]() |
|
|