Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du en merkefreak?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-08, 14:06   #201
TBM
Passiv

Standard

Sv: Er du en merkefreak?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Alt som selges er jo merker, H&M er også et merke. Som jeg skrev tidligere i tråden, jeg er ikke opptatt av selve merket, jeg er opptatt av kvalitet, og at jeg syns det er fint. Jeg går fort lei av noe alle andre har, som du sier selv, det ser rimelig dumt ut når alle har like kåper. Derfor er jeg ikke spesielt glad i merker som kun skriker "JEG HAR PENGER!" heller.

Jeg har haugevis av basisklær fra kjedene, men jeg prøver å sprite det opp med plagg av ukjente designere, hjemmelaget eller relativt ukjente merker. Dette gjelder både meg selv, og Glitterbarnet. Jeg bruker heller ikke spesielt mye penger på klær, du kommer aldri i verden til å se utvalget til Fru Lyng på mitt barn, f. eks.

Jeg er veldig enig med deg Glitter - mitt utgangspunkt i denne diskusjonen var først og fremst klær til barn. Klær til voksne har lenger levetid, og det er helt greit for meg at mange velger å kjøpe klær fra dyrere merker da (for som du sier - alt er jo merkeklær).

Når det gjelder klær til barn - så mener jeg fremdeles at det er rart med foreldre som KUN kjøper dyre klær til ungene fordi de skal ha noe som andre ikke har. Det er forskjell på å kjøpe hele kolleksjonen på Fru Lyng, eller fra Katvig eller andre hippe merker, og på det å kjøpe noen spesielle plagg. Graden av hvor mye av plaggene som er spesielle vil variere fra foreldre til foreldre. Jeg bruker lite syre/spesielle plagg, men overlever fint med at andre er mer jålete på barna sine vegne.

Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 14:15   #202
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ikke imponert? Små moteløver? Og ellers?

Nei, jeg blir ikke spesielt imponert over foreldre som kler opp ungene sine som små moteløver. Hva er rart med det? Er det rart at jeg ikke synes noe om forbrukssamfunnet vårt? Eller er det rart at jeg hevder at dette ikke er for ungene sin del, og derfor styrt av foreldres ønske om å kjøpe dyre og spesielle ting? Eller er det rart at jeg heller ønsker at barn skal bli bevisste på hvem de er som personer, istedenfor at vi har en tendens til å fokusere på at de har "nye, flotte klær - som ingen andre har"? Eller er det rart at jeg ikke har så stort fokus på hvordan klær "ser ut" men heller på klærs funksjon?

Eller er det generelt rart for deg at jeg har andre meninger enn deg? Hva slags diskusjon vil du ha da? En - diskusjon?

Bare for å presisere litt - jeg snakker om klær til barn. Klær som har kort brukstid fordi barn vokser fort. Klær som skal være funksjonelle og ikke kostbare moteplagg...

Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 15:09   #203
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Slenger meg på! Acryl er fienden!! Fytti for noe #$%&!

Har etterkvart lært meg å lese merkelappen og unngår det meste i acryl, ja.
Forsøker også å styre unna klær som må håndvaskast.

Gammel 11-03-08, 15:41   #204
Ke@
Aktiv

Ke@ sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Hjemme
Ke@ er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Nei, jeg blir ikke spesielt imponert over foreldre som kler opp ungene sine som små moteløver. Hva er rart med det? Er det rart at jeg ikke synes noe om forbrukssamfunnet vårt? Eller er det rart at jeg hevder at dette ikke er for ungene sin del, og derfor styrt av foreldres ønske om å kjøpe dyre og spesielle ting? Eller er det rart at jeg heller ønsker at barn skal bli bevisste på hvem de er som personer, istedenfor at vi har en tendens til å fokusere på at de har "nye, flotte klær - som ingen andre har"? Eller er det rart at jeg ikke har så stort fokus på hvordan klær "ser ut" men heller på klærs funksjon?

Eller er det generelt rart for deg at jeg har andre meninger enn deg? Hva slags diskusjon vil du ha da? En - diskusjon?

Bare for å presisere litt - jeg snakker om klær til barn. Klær som har kort brukstid fordi barn vokser fort. Klær som skal være funksjonelle og ikke kostbare moteplagg...

Enig med deg, jeg!

Ville mye heller spart litt ekstra til Lillegutt i mnd, enn å kjøpt dyre merkeklær han vokser ut av innen noen mnd.

Ke@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 16:03   #205
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Mine barn har nesten bare klær fra H&M. Favorittene til storesøster er for tiden Hello Kitty og My little pony.

Til dere som mener det er kjedelig å ha det samme som alle andre: det synes ikke barna, tror jeg. Når storesøster har den samme genseren som noen i barnehagen, er det kjempestas.

Det jeg har kjøpt av dyrere klær, vil hun som regel ikke bruke...

Lillebror har litt klær fra Polarn & Pyret, der er det veldig mye fint, og han har noen fine retro-klær, men han (2 år) begynner også å få veldig sterke meninger om hva han skal ha på seg.

Ser ingen grunn til å nekte dem det de vil ha på seg. Men jeg kan jo selvfølgelig til en viss grad styre det. Har ikke kjøpt superheltklær til lillebror enda. Men ser ikke bort fra at jeg kommer til å gjøre det.

Ellers har jeg både gode og dårlige erfaringer med dyrere uteklær. Reimadresser hos oss har vart både kort og lenge. "Billigdress" har jeg forsøkt en gang, og den har holdt veldig godt.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 16:07   #206
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TBM, vi er nok ganske enige ja. Jeg vil allikevel presisere at for min del syns jeg det er stor forskjell på å like et plagg fordi det er dyrt (noe jeg mistenker temmelig mange av Fru Lyngs kunder å gjøre :fordommer: ), og å like et plagg fordi det er anderledes. At det er anderledes betyr strengt tatt ikke at det er dyrt, og jeg syns å kjøpe fjørti plagg på HM er et minst like stort problem for forbrukssamfunnet, som å kjøpe ett litt dyrere plagg et annet sted.

Jeg syns

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 16:16   #207
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns

Ja, kjære Glitter. Vi ser deg, alle sammen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 16:25   #208
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, kjære Glitter. Vi ser deg, alle sammen.

Jeg fikk vel litt lite oppmerksomhet da!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 16:25   #209
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter syns godt, ja. På en fin måte.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 16:27   #210
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Når det gjelder yttertøy og sko så kjøper jeg merker som jeg har erfaring med har god kvalitet. Da spiller pris en liten rolle.

Klær arver vi en god del av og trenger ikke å kjøpe så mye av det. Kjøper det jeg liker og det som har en grei pris. Velger å prioritere å bruke pengene til andre ting enn dyrt tøy. Finner mye fint på Lindex og noe på H&M.

Jeg liker selv IdaT godt og hender jeg kjøper noen klær på salg til lillesøster. Storesøster er veldig opptatt av hvordan klærne skal være og liker ikke merkeklær (stort sett uansett merke), hun syns det er kjedelig og at det ser ut som voksenklær.

Gammel 11-03-08, 17:13   #211
Store-ulv
Superduperaktiv

Medlem siden: Jan 2008
Store-ulv er litt kulStore-ulv er litt kul
Standard

Overhodet ikke når det gjelder inne tøy og typisk hverdagsklær som ullbodyer etc. Synes feks Tom&Trine ulla er bedre enn mye av de typiske ull-merkene.

Når det kommer til yttertøy så er jeg litt mer opptatt av at merket jeg kjøper er kjent for å være vanntett og ha bra kvailtet. Det samme med saueskinnet vi hadde i senga da sønnen min var liten baby.

Store-ulv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 17:21   #212
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke opptatt av merker, men ofte av kvalitet. Spesielt når det kommer til yttertøy til poden. "Merkevarer" som Helly Hansen osv er dyre og populære for en årsak. Det er bra saker. Så syntes ikke det å være opptatt av kvalitet nødvendigvis er det samme som å være "merkefrik". Vi har masse klær fra HM begge to.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 17:52   #213
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis man vil styre barna vekk fra Supermanklær og kle de i sin egen smak er det bare å gjøre som min tante gjorde, bestemme og legge fram klær til datteren ble 16 år…

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 17:57   #214
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Til dere som mener det er kjedelig å ha det samme som alle andre: det synes ikke barna, tror jeg. Når storesøster har den samme genseren som noen i barnehagen, er det kjempestas.

Det tror jeg du har rett i. Storebror kom hjem fra barnehagen overlykkelig her om dagen, for han hadde like sokker som bestevennen. Og den dagen han kom hoppende inn i barnehagen med t-skjorte, sokker og jakke med Carsmotiv, kjøpt på H&M, tror jeg gutten knapt kunne vært stoltere. Han syntes han var verdens kuleste, og det tror jeg jommen flere av de andre ungene syntes også. Jeg har bare innfunnet meg med at storebror har en litt annen klessmak enn det jeg har, og siden det er han som skal gå med klærne så får han faktisk være med å bestemme litt hva han skal gå med. Jeg prøver å styre unna de verste dødninghodemotivene, men bortsett fra det går det mye i "superhelter".

Gammel 11-03-08, 17:59   #215
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Glitter syns, og er veldig fin.

Gammel 11-03-08, 20:50   #216
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Nei, det som er rart er at du tillegger meg disse holdningene. Du kan umulig kalle oss uenige hvis ikke. Jeg er enig med det du skriver, men antar at slike foreldre er i mindretall og dermed uvesentlig for denne diskusjonen.

Jeg er forresten ikke enig med deg mtp forbrukersamfunnet. Det er billigkjedene som står bak flest bruk-og-kast-klær, da kvaliteten logisk nok er dårligere.

Sist redigert av Skremmern : 11-03-08 kl 22:12.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-08, 21:10   #217
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Og den dagen han kom hoppende inn i barnehagen med t-skjorte, sokker og jakke med Carsmotiv, kjøpt på H&M, tror jeg gutten knapt kunne vært stoltere.

Hææ? Selger de det på H&M? Min datter ELSKER Cars, hun er helt besatt av det. Jeg har aldri funnet noe slikt på H&M, nå må jeg ut og lete!

Gammel 11-03-08, 21:17   #218
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Jeg bryr meg ikke om merke når jeg kjøper tøy. Men kan liksågodt handle Katvig som jeg kan handle brukt eller fra HM.
Så jeg gå ikke konsekvent og handler billig, men ikke dyrt heller. Jeg finner det tøyet jeg liker, så kjøper jeg det.

Til meg selv er det bare billig tøy, liker ikke bruke masse penger på meg selv

Gammel 11-03-08, 21:18   #219
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hææ? Selger de det på H&M? Min datter ELSKER Cars, hun er helt besatt av det. Jeg har aldri funnet noe slikt på H&M, nå må jeg ut og lete!

De har tydligvis nesten nettopp fått det inn. Det var gensere, pysjer, sokker, truser, jakker, t-skjorter, ja det var omtrent ikke den ting de ikke hadde.

Gammel 11-03-08, 21:19   #220
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

DÅNE! Jeg må på Hennes asap!

Emneord
merkeklær

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:42.