Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Saddam Hussein dømt til døden ved henging (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-06, 21:09   #41
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saddam Hussein dømt til døden ved henging

Jeg er fullstendig imot dødsstraff uansett hvem det gjelder. Ingenting blir gjort rett ved at Saddam Hussein henges. Ingen drepte blir levende igjen. Det er vel også heller tvilsomt at henrettelsen skremmer andre fra å bli tyranniske statsledere i framtida. Saddam Hussein er fratatt all ære og makt og blir redusert til mindre enn ingenting som fange på livstid, henrettes han blir han martyr.

Jeg er redd tilfredsstillelsen av å se Saddam dø blir rimelig kortvarig. Etterpå er ingenting forandret, de som er massakrerte vil for alltid være det, og samfunnet har anerkjent Saddams metoder som akseptable ved selv å ta dem i bruk.

Sist redigert av My : 05-11-06 kl 22:43.
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 23:34   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Saddam Hussein dømt til døden ved henging (VG)

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Nei, jeg skal ikke nekte på den. Men han gjør ting på en "amerikansiert sleip" måte, og dermed får han ikke mye medlidenhet fra meg. Men uansett, dødsstraff er ingen løsning samme hva man har gjort.

Hva er en "amerikansk sleip måte" ? Er det noe som 190 millioner amerikanere har innebygget i folkesjelen?

Gammel 05-11-06, 23:38   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Hva er en "amerikansk sleip måte" ? Er det noe som 190 millioner amerikanere har innebygget i folkesjelen?

Definitivt!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 23:56   #44
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vil ikke dra den så langt, men man kan vel si at det har noe med det og absolutt skulle være verdensnasjon...

Litt vittig at du kommenterer akkurat dette og overser de kommentarer du har fått for det første innlegget ditt i denne tråden.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 00:02   #45
Betsy
Aktiv

Betsy sin avatar

Betsy er litt kul
Standard

Jeg så for meg en tregalge midt på torget jeg, men det er vel kanskje ikke slik en henging foregår i dag? I en diskusjon jeg hadde i dag var det en som sa at han slipper for lett, at han burde henges etter ballene i stedet...

Syns dødsstraff er ett vanskelig tema, vet jo at feil har blitt begått. Klarer ikke helt å bestemme meg om "monstre" bør bli avlivet eller ei.

(stusset når jeg leste diskusjonen her og ser at Skremmern filer negler. Det passet liksom ikke helt til nicket)!

Gammel 06-11-06, 00:06   #46
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Vil ikke dra den så langt, men man kan vel si at det har noe med det og absolutt skulle være verdensnasjon...

Litt vittig at du kommenterer akkurat dette og overser de kommentarer du har fått for det første innlegget ditt i denne tråden.

Har ikke oversett det, men tar ikke innleggene i kronologisk rekkefølge. Beklager det bryet det måtte medføre.

Gammel 06-11-06, 00:25   #47
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det bor faktisk 300 000 mill i USA.

Gammel 06-11-06, 02:30   #48
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ok, enda større grunn til å ikke skjære alle over en kam...

Gammel 06-11-06, 02:37   #49
Elin

Elin sin avatar

Standard

Litt vel mye dobbeltmoralisme her eller?

Kanskje det ja...
...men noen ganger synes jeg begrunnelsen for dødsstraff er tydligere enn andre. F.eks. Laci Peterson-saken. Hun og barnet i magen ble drept på bestialsk og planlagt vis av ektemannen/faren, Scott Peterson. Han hadde planlagt drapene over lang tid, og i samme tidsperiode levde han et liv av løgner og med en elskerinne som han til stadighet forandret historien for. Jeg synes straffen var helt grei.

Andre ganger hvor gjerningsmannen/kvinnen er f.eks. s.k. "syk i gjerningsøyeblikket" synes jeg det kan være vanskelig å se om dødsstraff er riktig eller ei. Sinnssykdom kan forklare en straffbare handling, selv om sykdommen ikke kan forsvare handlingen, så er det vanskelig å se at det er riktig med dødsstraff i slike tilfeller.

Det er ingen som helst tvil om hva slags fyr Saddam er.... og jeg synes ikke straffen er overraskende.

Gammel 06-11-06, 08:50   #50
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mon tro om ikke Saddam hadde sittet på en sydhavsøy med en drink hvis han hadde spilt kortene annerledes og vært litt mer føyelig overfor Bush, folkemord eller ikke ...

Dødsstraff stinker.

All historie viser at selv om bevisene er aldri så vanntette ved domfellelse, så kan det kommer nye momenter med ny teknologi og viten. Hvordan gir du en henrettet fange oppreisning?

Dessuten har man familien til den dødsdømte å tenke på. Hva med datteren som aldri får se sin henrettede far og spørre hvorfor det ble som det ble?

Og hva med bøddelen? Hva slags mennesker vil bli bøddel? Et slikt system er avhengig av frivillige bødler. Hva om bøddelen angrer seg i ettertid? Hvordan kan samfunnet gi oppreisning til arr på sjelen til en bøddel? (Ja, jeg vet de har intriakte systemer for å fjerne visshet om akkurat hvem som "pulled the trigger", men det er bare teknikk ...)

Og hva når noen har en økonomisk gevinst av å henrette fanger? Jeg tenker på det svarte organmarkedet i Kina. Er man da sikker på å få en rettferdig rettsak?

Tall fra USA viser at det er de fattige, svarte som stort sett ender opp på "Death row". Det er ille nok at man nærmest kan kjøpe seg fri fra en sak hvis man har ressurser til å kjøpe de aller beste advokater, men jeg mener det blir ekstra groteskt når man slenger "liv eller død" på vektskålen. Og når din medskyldige legger skylden på deg for å selv få redusert til livstid?

Og når det er staten som gir fangen valg om hva han vil spise til sitt site måltid, leder ham inn i et rom, legger ham på et bord og strammer stroppene, og pumper gift inn i årene på ham mens offerets familie får sitte og se på og heie mens det skjer, da mener jeg staten har sunket lavere enn selv den verste, ynkeligste drapsmann.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 09:10   #51
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med kif.
Det fungerer jo ikke slik at man kan sammenligne forbrytelser og si at den og den forbrytelsen kvalifiserer til dødsstraff, mens andre ikke gjør det - i forhold til hvilket liv som er mest verdt. Enten er man for eller imot dødsstraff, og da må man være klar over at det ikke bare er de sakene en selv finner mest grusomme som kvalifiserer til dødsstraff.
Det er gjerne forbrytelser som setter følelsene mest i sving, som folk synes fortjener dødsstraff. Spesielt hvis barn er involvert. Det er forståelig, men følelsesmessige reaksjoner alene er ikke avgjørende i straffeutmålinger.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 09:21   #52
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skrevet akkurat dette på dette forumet før.

Why do we kill people who kill people to tell people that killing people is wrong.

Dødsstraff er jeg 100% imot, men jeg har ingen problemer med å SKJØNNE at en irakisk domstol dømmer Hussein til døden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 10:24   #53
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

og jeg synes ikke straffen er overraskende.

Ikke overraskende, bare motbydelig.

Gammel 06-11-06, 12:37   #54
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er imot dødsstraff, og helt enig i Kif og Lille my sine gode innlegg i denne tråden.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 12:42   #55
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også i mot dødsstraff.

Men jeg kan nok være ærlig nok til å si at jeg ikke går rundt og er trist fordi Saddam skal dø.

Det har med følelser å gjøre, og de følger ikke alltid hodet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 12:50   #56
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp derfor er det viktig å kunne skjelne på hva følelsene og hodet sier!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 14:00   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bare 300 mill., da. Men læll.

Jeg er ellers selvsagt like mot dødsstraff som ellers. Saddam eller ikke.

Gammel 06-11-06, 14:32   #58
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Jeg er også imot dødsstraff, men det redder nok ikke Saddam. Jeg er stygt redd for at det er dette Bush ønsker, og da blir det nok sånn.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 16:32   #59
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og dommen kom jo klokken ti over halv "Valg-i-USA". Veeeeeldig pjaktisk

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 17:19   #60
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Tall fra USA viser at det er de fattige, svarte som stort sett ender opp på "Death row". Det er ille nok at man nærmest kan kjøpe seg fri fra en sak hvis man har ressurser til å kjøpe de aller beste advokater, men jeg mener det blir ekstra groteskt når man slenger "liv eller død" på vektskålen. Og når det er staten som gir fangen valg om hva han vil spise til sitt site

Men så er det jo dessverre slik at det er flest svarte amerikanere som begår de alvorligste forbrytelsene oftest også. Men det hjalp f.eks. ikke
Scott Peterson at han var en ressursterk, svigermors drøm, hardt arbeidende hvit mann når bevisene ikke kunne motbevises. Han ble dømt til døden selv om han hadde en av de beste advokatene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.