Sv: Saddam Hussein dømt til døden ved henging (VG)
Mon tro om ikke Saddam hadde sittet på en sydhavsøy med en drink hvis han hadde spilt kortene annerledes og vært litt mer føyelig overfor Bush, folkemord eller ikke ...
Dødsstraff stinker.
All historie viser at selv om bevisene er aldri så vanntette ved domfellelse, så kan det kommer nye momenter med ny teknologi og viten. Hvordan gir du en henrettet fange oppreisning?
Dessuten har man familien til den dødsdømte å tenke på. Hva med datteren som aldri får se sin henrettede far og spørre hvorfor det ble som det ble?
Og hva med bøddelen? Hva slags mennesker vil bli bøddel? Et slikt system er avhengig av frivillige bødler. Hva om bøddelen angrer seg i ettertid? Hvordan kan samfunnet gi oppreisning til arr på sjelen til en bøddel? (Ja, jeg vet de har intriakte systemer for å fjerne visshet om akkurat hvem som "pulled the trigger", men det er bare teknikk ...)
Og hva når noen har en økonomisk gevinst av å henrette fanger? Jeg tenker på det svarte organmarkedet i Kina. Er man da sikker på å få en rettferdig rettsak?
Tall fra USA viser at det er de fattige, svarte som stort sett ender opp på "Death row". Det er ille nok at man nærmest kan kjøpe seg fri fra en sak hvis man har ressurser til å kjøpe de aller beste advokater, men jeg mener det blir ekstra groteskt når man slenger "liv eller død" på vektskålen. Og når din medskyldige legger skylden på deg for å selv få redusert til livstid?
Og når det er staten som gir fangen valg om hva han vil spise til sitt site måltid, leder ham inn i et rom, legger ham på et bord og strammer stroppene, og pumper gift inn i årene på ham mens offerets familie får sitte og se på og heie mens det skjer, da mener jeg staten har sunket lavere enn selv den verste, ynkeligste drapsmann.