Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 20:48   #61
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Jubileumsdrakten er flott og et godt alternativ om du ikke vil ha den Victoria har.

Gammel 24-03-08, 20:58   #62
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pusurkine, her.

Hvordan går det med bunadkjøpet? Hva ble det?
(litt nysgjerrig - det nærmer seg bunadsesong)

Du må være ganske så nysgjerrig siden du meldte deg kun inn for å spør om det!

Gammel 24-03-08, 21:01   #63
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Men det er jo masser av fine og morsomme svenske folkedrakter da, selv om de kanskje ikke er så vanlige som de norske. Ble nysgjerrig og kikket litt:
http://www.folkdrakt.se/bildsidor.htm

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 21:02   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Siden du er svensk, ville jeg absolutt hatt en sånn sverigedrakt. Enig i at fargene er noe, eh, svenske, kanskje, men det er jo en svensk drakt og fasongen var fin. Hvis den også finnes i mørkeblått, ville jeg vurdert det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 21:07   #65
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Du må være ganske så nysgjerrig siden du meldte deg kun inn for å spør om det!

Ja, driver å skal finne drakt selv, så fant jeg dette innlegget, og ble nysgjerring på hva hun havnet på

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 21:13   #66
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Liker jubileumsdrakten veldig godt, og hadde nok valgt den selv hvis jeg ikke alt hadde bunad. Drakten fra Sverige var også veldig fin

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 21:59   #67
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Men det er jo masser av fine og morsomme svenske folkedrakter da, selv om de kanskje ikke er så vanlige som de norske. Ble nysgjerrig og kikket litt:
http://www.folkdrakt.se/bildsidor.htm

Jeg kommer fra Östergötland og den drakten er direkte stygg.

Jeg har faktisk ikke bestemt meg enda. På en måte så er bunad/folkdräkt veldig Norge for meg. Derfor føles ikke jubileumsdrakten som noe fjernt alternativ. Til tross for at jeg er veldig svensk i noen henseenden så føles bunad ut som noe som hører til Norge. Tradisjonen er langt i fra så stor i Sverige og ingen i min familie har bunad. Konklusjonen er vel egentlig at jeg faktisk ikke har lyst til Sverige-drakten eller den fra Östergötland. Da føles jubileumsdrakten som et godt alternativ.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:04   #68
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jubileumsdrakta er veldig fin.
Oslodrakta er ikke fin.

Hvor kommer mannen din fra da?
Kan vel velge derfra også?

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-08, 22:06   #69
Pusurkine
Superaktiv

Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg kommer fra Östergötland og den drakten er direkte stygg.

Jeg har faktisk ikke bestemt meg enda. På en måte så er bunad/folkdräkt veldig Norge for meg. Derfor føles ikke jubileumsdrakten som noe fjernt alternativ. Til tross for at jeg er veldig svensk i noen henseenden så føles bunad ut som noe som hører til Norge. Tradisjonen er langt i fra så stor i Sverige og ingen i min familie har bunad. Konklusjonen er vel egentlig at jeg faktisk ikke har lyst til Sverige-drakten eller den fra Östergötland. Da føles jubileumsdrakten som et godt alternativ.

Har du slått fra deg hundreårsdrakten? Sikler litt på den selv...

Gammel 24-03-08, 22:52   #70
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Jubileumsdrakta er veldig fin.
Oslodrakta er ikke fin.

Hvor kommer mannen din fra da?
Kan vel velge derfra også?

Han er ekstremt mye fra Oslo.

Har du slått fra deg hundreårsdrakten? Sikler litt på den selv...

Det var faktisk den jeg mente, jeg skrev feil navn. Hundreårsdrakten liker jeg bedre enn jubileumsdrakten.

Gammel 24-03-08, 22:57   #71
Pusurkine
Superaktiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det var faktisk den jeg mente, jeg skrev feil navn. Hundreårsdrakten liker jeg bedre enn jubileumsdrakten.

Har du sett den i virkeligheten?

Gammel 24-03-08, 22:57   #72
Left
Passiv

Standard

Du kan visst bruke Grafferdrakten også.

Romerike jubileumsdrakt er også ganske fin.

Rød variant.

Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 13:33   #73
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Har du sett den i virkeligheten?

Nei, jeg har ikke det. Jeg sendte en mail til Eva Lies kontor og fikk svar at det var bare å kontakte dem for å avtale en tid.

Gammel 28-03-08, 17:36   #74
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for at bunad velges ut fra det stedet man har mest tilhørighet til, ikke ut fra hvilken som er penest. Da går man istedet for en festdrakt.
Om jeg hadde vært i dine sko hadde jeg ganske sikkert gått for en svensk drakt, sjøl om jeg er en bomsideisi fra før og ville sett enda mer blubbete ut i den. Du er jo så slank og schmekker at den helt sikkert vil sitte som et skudd på deg.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 09:36   #75
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg er for at bunad velges ut fra det stedet man har mest tilhørighet til, ikke ut fra hvilken som er penest. Da går man istedet for en festdrakt.
Om jeg hadde vært i dine sko hadde jeg ganske sikkert gått for en svensk drakt, sjøl om jeg er en bomsideisi fra før og ville sett enda mer blubbete ut i den. Du er jo så slank og schmekker at den helt sikkert vil sitte som et skudd på deg.

Takk for kompliment. Men jeg liker egentlig ikke den drakten, jeg har ikke noe forhold til den og jeg har kommet frem til at jeg faktisk ikke vil ha den. Jeg har ikke lyst å gå rundt i den uansett hvor svensk jeg er. Og så er jeg så sær at en festdrakt har jeg ikke heller lyst på, da kan det liksom være (uten at jeg har noen gode argumenter for hvorfor jeg tenker slik).

Gammel 31-03-08, 09:43   #76
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

Jubileumsdrakta er nydelig, og hadde jeg ikke hatt bunad hadde valget stått mellom den og Oslo-drakta. Jeg likte egentlig ikke Oslo-drakta i utgangspunktet, men etter å ha sett den i bruk en del år, liker jeg den bare bedre og bedre.
100 års drakta har jeg ikke sett før, men den var egentlig ganske fin den også...

Nå føler jeg meg skikkelig hjelpsom her.

Gammel 31-03-08, 10:01   #77
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at man velger bunad ut fra tilknytning - og har man bodd i Norge så lenge som Pelen så synes jeg det er helt greit at man markerer at man også føler en tilknytning til Norge, ved å gå til innkjøp av en norsk folkedrakt.

Dere bor jo i Oslo og mannen din er fra Oslo, jeg ville ha kjøpt Akerdrakten. Der har man mange valgmuligheter på stoffer og farger, og kan på den måten gjøre den litt "sin" fordi man er så aktivt med i utformingen av den. Og så blir jeg litt nysgjerrig på hva bymoten var i svenske storbyer på den tiden Akerdrakten er en rekonstruksjon fra.

Gammel 31-03-08, 10:11   #78
Ariel
Queen of intentions...

Ariel sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oschlo
Ariel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populærAriel er populær
Standard

http://www.museumshandverkerne.no/kvinnedrakt.html
Måtte google litt på Akerdrakten etter forslaget fra Acsa, og må innrømme jeg ble litt imponert over et av hodeplaggene.

Gammel 31-03-08, 10:19   #79
TBM
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Altså, det bildet av Oslodrakten på en eldre, bumsete dame synes jeg ikke fikk den til sin rett. Derimot, hadde jeg hatt bilde av meg, mamma og min søster i den, så er jeg sikker på at du ville synes den var kjempefin!
Forøvrig synes jeg lyshårede kler den best… Og jeg har ikke hodeplagg og cape, men derimot veldig flott belte med sølv rundt.

Du får markedsføre den med et bilde?!

Jeg synes Oslodrakten er flott, med nydelige broderier, men det er noe med den lyse blåfargen som ikke stemmer helt. Du har sikkert et poeng i at den passer lyshårede best...

Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 10:43   #80
TBM
Passiv

Standard

HUndreårsdrakten for Oslo var veldig fin - den har jeg ikke sett før - men hadde fine farger synes jeg.

Den mørke Oslodrakten er også fin - om enn nettopp litt mørk?

Du har jo fått mange forslag i denne tråden, men om din svigerslekt er fra Gjøvik, kan du vel også ha Toten-drakten: http://olstad.blogspot.com/2007/06/endelig-i-gang.html og lenger ned i denne linken: http://www.dittbryllup.no/bunad/..%5...5Coppland2.asp

Rondastakk er også et alternativ - den kan jo "alle" bruke". http://www.dittbryllup.no/bunad/..%5...5Coppland1.asp

Gudbrandsdalen har forøvrig mange flotte bunader som jeg også synes du kan bruke.

Lykke til!

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.