Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-08, 15:37   #181
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Det kjipe med alkoholbruk, for oss som bruker det med måte, er at all erfaring viser at mer bruk alltid gir mer misbruk. Jo flere som tar en øl til middagen til hverdags, jo flere er det som tar 3. Jo flere som drikker 1 øl i lunsjen og 1 rett etter jobb, jo flere er det som tar 4 etter jobb og komme brisne hjem. Kjipt, men sant.

Gammel 25-04-08, 15:42   #182
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det der blir noe helt annet. Hvis det er vondt for barn å se noen drikke et glass eller to til maten, så er det jo alkoholproblemer inni bildet, og det blir en annen problemstilling enn om det bare "passer seg" å servere alkohol i dåp og konfirmasjon.
Jeg tviler på at jeg ville droppet serveringen i tilfelle det var noen i min familie, som jeg vet det meste om, som hadde skjulte alkoholproblemer og hadde barn som vi ikke visste ville få vondt av det. Det er ikke alle eventualiteter man kan ta i betrakning til enhver tid i enhver setting.

Jeg har jo ikke skrevet det ikke passer seg å servere alkohol i dåp og konfirmasjon. men svarte på spørsmål om hvorfor logikken bak alkoholservering og barn = fy fy
Og det svaret jeg ga er ganske reelt i mange tilfeller. for noen så er alkoholservering og barn = fy fy og for andre er det ikke det.
Vi kan drikke alkohol med våres barn til stede, for vi har et normalt forhold til alkohol, Men jeg vil ikke servere alkohol i selskaper jeg arrangerer der 2 av de jeg er filletante til er, fordi jeg vet hvor vondt de har det.

Eldstejenta her var ganske gammel før vi tok oss et glass eller to da hun var i nærheten, Mannen min var litt preget av barndommen sin der begge foreldrene var alkohollikere, (de drakk seg rett og slett i hjel) Vi tok en diskusjon på dette med barn og alkohol og kom frem til at barna våre tok ingen skade av å se oss drikke alkohol fordi vi har et normalt forhold til det.

Gammel 25-04-08, 17:20   #183
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og en anekdote til Irmas poeng med alkoholfrie soner: Jeg kjenner mange som har et forhold til alkohol som de selv kaller "kontinentalt" og avslappet, men som for meg er litt tvangsmessig. Jeg har venner som drikker stort sett hver dag. Litt, ikke mye. Hyggelige, ressurssterke familiefolk i full jobb, altså. Jeg husker at en venninne som reiste mye i jobben fortalte at hun hadde vært så flau da hun sjekket ut av hotellet etter at hun hadde vært syk, en gang, for hun hadde ikke rørt alkohol i minibaren, bare litt brus. Så da trodde de helt sikkert at hun var gravid.

Ja, det er jo en kjennsgjerning at ingen - uansett hva de gjør - beskriver sin egen oppførsel som problematisk.

Jeg mener jo at den venninnen du beskriver har et problemfylt forhold til alkohol, hvis hun kan la være å drikke uten å bli flau. (Men det er jo veldig langt unna de "tradisjonelle" problemene folk har med alkohol.)

Gammel 25-04-08, 17:27   #184
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

OK, jeg beveger meg inn på noe som jeg innrømmer at jeg ikke har oversikt over, rusproblematikken i Danmark i forhold til i Norge. Men jeg har aldri opplevd fyll i Danmark på samme måte som i Norge, og derfor blir jeg sikkert litt personlig engasjert i forhold til mine erfaringer.

Men mitt inntrykk er at, ja - det er rusmisbruk i Danmark knyttet til alkohol. Og at i Norge har vi dette problemet knyttet til narkotika. Ved Hovedbanegården i K.havn sitter de med ølflaska, og ved Oslo S sitter de med sprøyta. Så jeg syns det blir søkt å skulle diskutere denne rusproblematikken i forhold til danskers forhold til alkohol. Et hvert samfunn har jo sine utfordringer med rus.

Og hva er det som er så forferdelig med alkohol i hverdagen hvis man har laget seg et godt måltid, når det ikke har noe med fyll å gjøre?

Jeg er veldig uenig i at det er søkt å sammenligne rusproblematikk land i mellom, og er overrasket over at det går an å tenke på den måten. Sammenligningen land i mellom kan fortelle oss ganske mye. Det er svært mange som forherliger såkalt kontinentale drikkevaner, og som ikke ser problematikken med å drikke hyppig så lenge man ikke blir dritings. Da er det etter min mening veldig relevant og opplyse de samme personene om at de landene som drikker hyppig også har større grad av alkoholrelaterte skader.

Ut i fra alt hva jeg har lært og erfart (slik Polyanna påpeker) så er risikoen for alkoholavhengighet og skader større jo mer man drikker. Hvor full man blir er ikke nødvendigvis det viktigste. Jo høyere alkoholkonsum et land har, jo flere skader ser man. Det er egentlig ganske enkel logikk som jeg ikke har vært borti at noen med faglig kompetanse på området bestrider. (Mulig Frp klarer å samle en gjeng?) Problemet er at man gjerne plasserer seg utenfor statistikken; "Dette gjelder ikke meg!". Jo, det gjør faktisk det. Man er om man vil eller ikke en del av statistikken. Den dagen man opplever en opprivende skilsmisse eller andre typer kriser så er det den som har det mest "naturlige" forholdet til alkohol som løper størst risiko. Gener spiller selvsagt også inn, men en person med "dårlige" gener når det kommer til avhengighet vil nok allikevel risikomessig komme bedre ut dersom alkoholforbruket har vært lavt, og man i tillegg har vokst opp med moderat alkoholforbruk.

Gammel 25-04-08, 18:05   #185
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

For meg er det så enkelt som at det ikke føles naturlig å servere alkohol i begivenheter der barn er i sentrum og feires, være seg dåp, konfirmasjon, en familiefeiring av en 4-årsdag eller hva som helst. Når det er sagt har jeg ikke et anstrengt forhold alkohol og barn. Mine barn har vært tilstede på begivenheter der det har vært drukket alkohol flere ganger.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 18:48   #186
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke lest alt så jeg sklir kanskje inn på et bananskall i denne diskusjonen.

Vi har ikke servert alkohol i barnedåpene vi har hatt.
For meg føles det feil å servere alkohol på en dag hvor et spedbarn skal feires, men det er noe jeg helt sikkert har fått fra mamma.
Ikke er jeg så glad i det selv heller, foretrekker brus eller vann til maten, så jeg er uhøflig å "driter" i gjestene ønsker om god vin til maten.............

TIl neste år skal vi ha konfirmasjon (om eldste gutten vår vil konfrmeres vel og merke), tviler på at vi kommer til å servere vin eller øl til maten da. Men det gjenstår å se.
Men det ville føles mere naturlig å servere alkohol i en sammenheng hvor jeg skal feire at barnet mitt "trer inn i de voksnes rekker" en i en barnedåp.

Gammel 25-04-08, 18:59   #187
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Er det vanlig å servere alkohol i dåp og konfirmasjon i Norge? ...

Ja.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 19:00   #188
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært i en barnedåp eller en konfirmasjon hvor det er blitt servert alkohol.

Gammel 25-04-08, 19:01   #189
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Det har jeg.

Gammel 25-04-08, 19:03   #190
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opptil flere ganger.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 19:08   #191
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Lunsj og dåp...ikke helt det samme. Men det forstår du jo!
Drikke et glass vin på dagen e.l. har jeg INGEN problem med. Værsegod kos dere. Men jeg syns fremdeles ikke det hører hjemme i en dåp

Ja, mye bedre til hverdags enn til fest.

Gammel 25-04-08, 19:08   #192
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes dette er en interessant tråd. Jeg kjenner også at jeg synes det er litt dumt at alkohol virker så nødvendig for å få festpreg.

Er det noen som påstår det?

Gammel 25-04-08, 19:13   #193
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det har vært påstått her på forumet tidligere. Altså at folk synes fester blir stusselige uten alkohol.

Jeg liker ikke å være eneste edru på fest, men jeg liker derimot fester hvor det ikke serveres alkohol.

Gammel 25-04-08, 19:17   #194
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Standard

Dåp og konfirmasjoner er jo ikke akkurat rølpefester da.

Jeg har vært i både dåp og konfirmasjoner hvor det har vært servert alkohol, og har aldri opplevd fulle folk i slike selskaper. Serverte også alkohol i min sønns konfirmasjon. Vin til maten til de som ville ha. Det var det.

Gammel 26-04-08, 12:34   #195
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke fest uten alkohol er stusselig i det hele tatt, men jeg synes som sagt at cola til reindyrsteiken er en smule stusselig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 12:36   #196
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Jeg synes ikke fest uten alkohol er stusselig i det hele tatt, men jeg synes som sagt at cola til reindyrsteiken er en smule stusselig.

Det kommer som sagt an på hvilken fest det er. Å være eneste som er edru på fest er ikke festlig i min bok, men jeg har vært på mange fester hvor det ikke ble servert alkohol, og det var like gøy. Er enig i det siste du skriver.

Gammel 26-04-08, 12:39   #197
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For egen del nå, og for mine egne barn sin del, så hadde det vært helt uproblematisk å komme i en konfirmasjon der det ble servert alkohol. Men jeg begynte å tenke litt på dette nå: Det ville det faktisk ikke vært for meg, da jeg var barn og tenåring. Jeg ville blitt redd og fått vondt i magen og blitt kvalm hvis jeg hadde kommet i et selskap jeg hadde oppfattet som trygt (konfirmasjon, midt på lyse søndagen), og det hadde vært alkohol der. Sånn er det dessverre mange alkoholikerbarn som har det, og det skader ikke å tenke på om det kan være noen av dem når man inviterer til selskap. Det er fælt, flaut og skammelig når en av foreldrene ikke kan kontrollere alkoholinntaket, og forandrer seg veldig fra første slurk. Huff, nå kjente jeg den følelsen veldig godt i magen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 12:44   #198
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det kommer som sagt an på hvilken fest det er. Å være eneste som er edru på fest er ikke festlig i min bok, men jeg har vært på mange fester hvor det ikke ble servert alkohol, og det var like gøy. Er enig i det siste du skriver.

Skjønner hva du mener. Jeg fester svært lite. Omtrent ingenting. Jeg drikker ikke mye heller, og iallefall ikke nå når jeg ikke skal ha gjær. Likevel setter jeg pris på et glass vin til veldig god mat.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-08, 13:29   #199
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da velger man jo Mozell

Her i huset, uansett anledning, hadde ingen fått hverken vin eller øl under noen omstendigheter. Bergensere kan få vørterøl til pinnekjøttet da, om de insisterer, og sitter så langt unna at jeg slipper brekke meg av lukta.

Gammel 26-04-08, 20:40   #200
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo bare å drikke vann? Jeg skjønner rett og slett ikke problemet, det at det er cola på bordet betyr jo ikke at man drikke den. (Jeg synes vann er delig til varmmat, det er det jeg er vant med å drikke.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.