|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonDet kjipe med alkoholbruk, for oss som bruker det med måte, er at all erfaring viser at mer bruk alltid gir mer misbruk. Jo flere som tar en øl til middagen til hverdags, jo flere er det som tar 3. Jo flere som drikker 1 øl i lunsjen og 1 rett etter jobb, jo flere er det som tar 4 etter jobb og komme brisne hjem. Kjipt, men sant.
|
|
|
#182 |
|
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Jeg har jo ikke skrevet det ikke passer seg å servere alkohol i dåp og konfirmasjon. men svarte på spørsmål om hvorfor logikken bak alkoholservering og barn = fy fy
|
|
|
#183 |
|
Leser
|
Ja, det er jo en kjennsgjerning at ingen - uansett hva de gjør - beskriver sin egen oppførsel som problematisk.
|
|
|
#184 |
|
Ekvilist
|
Jeg er veldig uenig i at det er søkt å sammenligne rusproblematikk land i mellom, og er overrasket over at det går an å tenke på den måten. Sammenligningen land i mellom kan fortelle oss ganske mye. Det er svært mange som forherliger såkalt kontinentale drikkevaner, og som ikke ser problematikken med å drikke hyppig så lenge man ikke blir dritings. Da er det etter min mening veldig relevant og opplyse de samme personene om at de landene som drikker hyppig også har større grad av alkoholrelaterte skader.
|
|
|
#185 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonFor meg er det så enkelt som at det ikke føles naturlig å servere alkohol i begivenheter der barn er i sentrum og feires, være seg dåp, konfirmasjon, en familiefeiring av en 4-årsdag eller hva som helst. Når det er sagt har jeg ikke et anstrengt forhold alkohol og barn. Mine barn har vært tilstede på begivenheter der det har vært drukket alkohol flere ganger. |
|
|
|
|
|
#186 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg har ikke lest alt så jeg sklir kanskje inn på et bananskall i denne diskusjonen.
|
|
|
#189 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonDet har jeg. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonOpptil flere ganger.
|
|
|
#191 |
|
Ringskrømt
|
Ja, mye bedre til hverdags enn til fest.
|
|
|
#192 |
|
Ringskrømt
|
Er det noen som påstår det?
|
|
|
#193 |
|
Ringskrømt
|
Jeg liker ikke å være eneste edru på fest, men jeg liker derimot fester hvor det ikke serveres alkohol.
|
|
|
#194 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonDåp og konfirmasjoner er jo ikke akkurat rølpefester da. |
|
|
|
|
|
#195 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg synes ikke fest uten alkohol er stusselig i det hele tatt, men jeg synes som sagt at cola til reindyrsteiken er en smule stusselig. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
Ringskrømt
|
Det kommer som sagt an på hvilken fest det er. Å være eneste som er edru på fest er ikke festlig i min bok, men jeg har vært på mange fester hvor det ikke ble servert alkohol, og det var like gøy. Er enig i det siste du skriver.
|
|
|
#197 |
|
Fortynnet
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonFor egen del nå, og for mine egne barn sin del, så hadde det vært helt uproblematisk å komme i en konfirmasjon der det ble servert alkohol. Men jeg begynte å tenke litt på dette nå: Det ville det faktisk ikke vært for meg, da jeg var barn og tenåring. Jeg ville blitt redd og fått vondt i magen og blitt kvalm hvis jeg hadde kommet i et selskap jeg hadde oppfattet som trygt (konfirmasjon, midt på lyse søndagen), og det hadde vært alkohol der. Sånn er det dessverre mange alkoholikerbarn som har det, og det skader ikke å tenke på om det kan være noen av dem når man inviterer til selskap. Det er fælt, flaut og skammelig når en av foreldrene ikke kan kontrollere alkoholinntaket, og forandrer seg veldig fra første slurk. Huff, nå kjente jeg den følelsen veldig godt i magen. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Skjønner hva du mener. Jeg fester svært lite. Omtrent ingenting. Jeg drikker ikke mye heller, og iallefall ikke nå når jeg ikke skal ha gjær. Likevel setter jeg pris på et glass vin til veldig god mat. |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Skrekkøgle
|
Da velger man jo Mozell
|
|
|
#200 |
|
Leser
|
Men det er jo bare å drikke vann? Jeg skjønner rett og slett ikke problemet, det at det er cola på bordet betyr jo ikke at man må drikke den. (Jeg synes vann er delig til varmmat, det er det jeg er vant med å drikke.)
|
![]() |
|
|