Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-08, 11:26   #161
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Lunsj og dåp...ikke helt det samme. Men det forstår du jo!
Drikke et glass vin på dagen e.l. har jeg INGEN problem med. Værsegod kos dere. Men jeg syns fremdeles ikke det hører hjemme i en dåp
....

Så alkohol er ok til hverdags, men ikke til en høytidelig feiring? Jeg kan ikke tenke meg noen anledning der et glass champagne er mer naturlig enn i en barnedåp.

Barnet som feires kan jo uansett ikke nyte annet enn MM eller MME. For meg er ikke en barnedåp et barneselskap overhode.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 12:28   #162
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Lunsj og dåp...ikke helt det samme. Men det forstår du jo!
Drikke et glass vin på dagen e.l. har jeg INGEN problem med. Værsegod kos dere. Men jeg syns fremdeles ikke det hører hjemme i en dåp

Det må du bare bli. Reaksjoner må til for å skape en diskusjon

Så det koker ned til at det bare føles upassende å servere alkohol i en dåp, men det er ikke det til en lunsj. Jaja.
Det er da egentlig ingen rasjonelle grunner du har for det du sier, annet enn føleri.
Når det gjelder høflighet har jeg ikke sagt at det er uhøflig å ikke servere det, men at jeg synes det kan være en høflig gest for meg å tilby mer enn brus og vann til maten, det er noe jeg hadde lagt inn i planleggingen, at noen gjester kunne ha lyst på et godt glass vin eller øl til maten.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 12:41   #163
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke det er uhøflig å ikke servere alkohol i et selskap, og jeg hadde aldri tenkt den tanken. Det er ikke alle som drikker alkohol (av forskjellige grunner), og det må da være helt opp til vertskapet hva de vil servere i sine egne selskaper.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 13:04   #164
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg ser da likevel ikke noe galt i å drikke vin på søndag, det blir et merkelig argument for meg. Hva er forskjellen på lørdag, onsdag og søndag? Det er rett nok jobbedag på mandag,

Jeg har også nevnt søndag som argument over at vi ikke har hatt alkohol i dåp og konfirmasjon. men det er ikke med tanke på at en ikke kan drikke alkohol på søndager, men at alle må hjem på ettermiddagen/kvelden fordi det er jobb dagen etter, Hadde selskapet vært på fredag eller lørdag så ville kanskje noen ha overnattet. Men det er også andre grunner til at vi ikke har hatt alkohol i dåp og konfirmasjon.

Gammel 25-04-08, 13:24   #165
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker som fyllesyk i dag:

Jeg ser ikke automatikken i at alkoholservering = fyll.
For de fleste er et glass vin eller to, et glass vin eller to og det spiller ingen rolle fra eller til sånn formmessig. Ser virkelig ikke problemet med å servere litt i en dåp.

Kan noen forklare meg hva som er logikken bak alkoholservering og barn = fy fy? (Forutsatt at man VET at de som kommer vet å ikke drikke seg fulle).

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 13:26   #166
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Jeg har også nevnt søndag som argument over at vi ikke har hatt alkohol i dåp og konfirmasjon. men det er ikke med tanke på at en ikke kan drikke alkohol på søndager, men at alle må hjem på ettermiddagen/kvelden fordi det er jobb dagen etter, Hadde selskapet vært på fredag eller lørdag så ville kanskje noen ha overnattet. Men det er også andre grunner til at vi ikke har hatt alkohol i dåp og konfirmasjon.

Det er vel strengt tatt gjestenes problem om de velger å ta en taxi hjem, eller om de kjører i færre biler? Om man får tilbud om vin så betyr ikke det at man må drikke det heller. Syntes det var et rart argument.

Gammel 25-04-08, 13:39   #167
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det er vel strengt tatt gjestenes problem om de velger å ta en taxi hjem, eller om de kjører i færre biler? Om man får tilbud om vin så betyr ikke det at man må drikke det heller. Syntes det var et rart argument.

Joda sikkert, men det kan jo bli dyrt med taxi i 20 mil en vei. Nå bor det mye familie rundt omkring på forskjellige plasser og det er ikke lett å kjøre sammen da.
Men som jeg også skrev så var det også andre grunner til at vi har valgt å ikke ha alkohol i dåp og konfirmasjon. og det er at det ikke er noe trivelig for oss andre da det er noen som ikke ville greid å begrense inntaktet.

Gammel 25-04-08, 14:15   #168
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes dette er en interessant tråd. Jeg kjenner også at jeg synes det er litt dumt at alkohol virker så nødvendig for å få festpreg.

Jeg syntes det er dumt at folk har et sånt forhold til alkohol at de assosierer det med fyll....

Gammel 25-04-08, 14:18   #169
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syntes det er dumt at folk har et sånt forhold til alkohol at de assosierer det med fyll....

Enig. Det er faktisk ingen som har sagt man ikke får feststemning uten alkohol. Det er litt synd at mange tenker alkohol=fyll. Jeg og de fleste andre raver ikke rundt med vinglasset blant unger som leker i dåpen.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 25-04-08, 14:33   #170
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sikter du til noe jeg har skrevet?
Jeg assosierer ikke alkohol utelukkende med fyll. For all del.
Jeg synes bare det er litt synd at det kan virke som om en fest ikke blir fest hvis den er alkoholfri.

Men har ikke noe dette med kultur å gjøre?

Det jeg mente med at min danske familie har et mer avslappet forhold til alkohol enn mange nordmenn var at jeg merker at de generelt har et annet forhold til mat, selskap, servering enn det min norske familie har. Pris og utvalg av mat og vin har - og er- mye bedre i Danmark. De er mer bevisste på å servere noe av god kvalitet, og da syns de at det er synd å ikke toppe måltidet med et glass vin for å toppe opplevelsen av smak. Slik er det sikkert også mange nordmenn som har det, jeg er ikke oppvokst med så mye fokus på kvalitet og mat, men vi har vel heller spist ganske tradisjonelt.

Og i Norge er vi vant med at vi SKAL være litt flaue når det klirrer i polposen på vei hjem en hverdag. Mye av følelser knyttet til alkohol skal være med skyld? Vi er vant til at myndighetene står litt med pekefingeren of sier fy fy. Sånn opplever jeg det i allefall. Og OK, vi kan godt diskutere statistikk på alkoholisme i Danmark, men det syns jeg blir en helt annen diskusjon.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-08, 14:38   #171
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Standard

Kan noen forklare meg hva som er logikken bak alkoholservering og barn = fy fy? (Forutsatt at man VET at de som kommer vet å ikke drikke seg fulle).

For noen barn så kan det være vondt nok å se foreldre eller andre voksne kun ta seg et glass eller to i et selskap, noen barn har sett nok av hva alkoholen kan gjøre av negative ting og de kan føle en ganske stor frykt av at noen tar en vin til maten. de vet jo ikke om det blir med det ene glasset eller to. Ikke sikkert andre i familien en gang vet om problemmet og frykten til disse barna.

Gammel 25-04-08, 14:42   #172
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

For noen barn så kan det være vondt nok å se foreldre eller andre voksne kun ta seg et glass eller to i et selskap, noen barn har sett nok av hva alkoholen kan gjøre av negative ting og de kan føle en ganske stor frykt av at noen tar en vin til maten. de vet jo ikke om det blir med det ene glasset eller to. Ikke sikkert andre i familien en gang vet om problemmet og frykten til disse barna.

Det der blir noe helt annet. Hvis det er vondt for barn å se noen drikke et glass eller to til maten, så er det jo alkoholproblemer inni bildet, og det blir en annen problemstilling enn om det bare "passer seg" å servere alkohol i dåp og konfirmasjon.
Jeg tviler på at jeg ville droppet serveringen i tilfelle det var noen i min familie, som jeg vet det meste om, som hadde skjulte alkoholproblemer og hadde barn som vi ikke visste ville få vondt av det. Det er ikke alle eventualiteter man kan ta i betrakning til enhver tid i enhver setting.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 25-04-08, 14:46   #173
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke automatikken i at alkoholservering = fyll.
For de fleste er et glass vin eller to, et glass vin eller to og det spiller ingen rolle fra eller til sånn formmessig. Ser virkelig ikke problemet med å servere litt i en dåp.

Jeg kan ikke huske å ha lest at noen i denne tråden antyder at alkoholservering er ensbetydende med fyll? Forebygging og holdningsoverføring går ikke kun på hvor mange fulle mennesker et barn ser. Et barn behøver ikke å se mange fulle mennesker for å opparbeide seg alkoholholdninger som gjør dem mer utsatt for problematikk senere i livet. Jeg har forståelse for at mange ikke ser det som viktig å drive aktivt forebyggende rusarbeid for egne barn (med tanke på offentlige anbefalinger), eller at man velger å tro på noe annet enn de offentlige anbefalingene og hva man vet statistisk. Jeg har valgt å gjøre det ut i fra at jeg vet at det er ekstremt mange med rusproblematikk der ute, og da ikke kun mennesker som er vokst opp i et alkoholikerhjem. I min jobb ser jeg ikke kun de som sitter på benken på torvet med ølflaska, jeg ser også bedriftseieren som går på jobb hver dag. Det er mye skjult problematikk der ute, og det er ikke nødvendigvis særlig synlig.

Jeg er for øvrig på linje med Fnatten i forhold til dette med alkohol i Danmark. Så vidt jeg har fått med meg har de mye større utfordringer i forhold til rusproblematikk og rusrelaterte skader enn det vi har i Norge. Jeg håper ikke vi kommer dit at vi får den såkalt naturlige hverdagsalkoholgreia i tillegg til helgefylla. Vi beveger oss så vidt jeg har skjønt i den retningen.

Gammel 25-04-08, 14:53   #174
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Jeg synes dette er en interessant tråd. Jeg kjenner også at jeg synes det er litt dumt at alkohol virker så nødvendig for å få festpreg.

Jeg vil tro at dette blir en veldig polarisert tråd.

På den ene siden har du folk som meg som synes det er veldig rart med alkohol i barnedåp, mye på grunn av sedvane og mye på grunn av praktiske ting - og dette blir oppfattet som jeg er pietistisk, følelsesstyrt og ikke kan drikke når det er barn til stede. Og så blir jeg litt småsnurt.

På den andre siden har du folk som synes at alkohol "hører med" i barnedåp, mye på grunn ac sedvane og mye på grunn av praktiske ting - og dette blir oppfattet som om de ha vin i barndåp. Og så blir de litt småsnurte.

Og så blir debatten mer og mer polarisert, og vi ligger i hver vår grøft og roper henholdsvis "pietist" og "alkis". (Jadda, jadda, satt på spissen. Jeg vet, det. )

Til syvende og sist tror jeg det dreier seg mer om sedvane. Til det Irma snakker om alkoholfrie soner, vil jeg hevde at hvis man er i en situasjon hvor alle festlige anledninger må ha følge av alkohol så mener jeg at man allerede har et alkoholproblem. (Jeg for min del synder litt med mat på akkurat samme feltet. Det er ikke slik at alle fine stunder må få følge av noe godt å spise. Det går fint ann å gå på kino uten å spise gotteri - har jeg hørt. )

Gammel 25-04-08, 14:56   #175
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Da er det din danske familie du snakker om og du sammenligner med din bakgrunn her i Norge.

Mitt inntrykk er at stadig flere dansker blir bevisst en del av problemene med sin egen alkoholkultur nettopp fordi det ofte MÅ toppes med vin dersom det er god mat på bordet.

Ang. kvalitet har jeg ikke merket nevneverdig forskjell på servering i Danmark og Norge. Det har kanskje noe med miljø å gjøre. Det jeg har sett er at god vin ikke er særlig dyrere i Norge enn i Danmark, men at det selges utrolig mye kjip billigvin på butikkene. Det at det selges så utrolig mye kjip billigvin må jo bety at det er et visst konsum av dårlige varer også?
Her til lands er utvalget i gode viner ganske bra, mens polet ikke importerer all slags dritt.

Unnskyld at jeg sporer av nå men:

Merker du ikke forskjell på utvalget og pris i matbutikker i Norge og Danmark? Det er da kjempeforskjeller i pris, både i matbutikker og når man går ut for å spise?

Hvor får man tak i fersk mørbrad/indrefillet til 80 kr/kg, eller fersk økologisk kjøttdeig, 3 pakker a 500 g for 100kr i Norge? http://www.irma.dk/includefiles/MODU...%20på%20tilbud (bare en tilfeldig tilbuds-link)

Sammenligning på tilfeldig valgt vin: Faustino 1 rand reserva 1996,
Norge: 179,90kr Danmark: 99,50

Gammel 25-04-08, 14:56   #176
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forbrukerkverulanten: Jeg tror ikke NOEN mener at du er sær fordi du ikke vil ha alkohol i disse anledningene. Tvert imot, i din situasjon.

Men å ikke servere alkoholfri drikke som LIGNER på alkohol (Munkholm), hvis noen vil ha det, det er helt sært.

Fnatten: Jeg syns hovedargumentet i tråden her ikke har vært at det må være alkohol for å få "festpreg", men at det smaker godt til den type mat de serverer i disse anledningene. Jeg hadde syns det var mer spesielt om det ble satt frem et bredt utvalg av alkoholholdige drikkevarer i et barneselskap der menyen var pølse, lompe og sjokoladekake.

Danmark: Danskene drakk inntil få år siden ca. 150 liter øl per person per år. I snitt. Annen alkohol utenom. De hadde en promillegrense på 0,8 og har hatt store problemer knyttet til alkohol. Blant annet en kolossal gruppe stordrikkere.

Gammel 25-04-08, 14:57   #177
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men å ikke servere alkoholfri drikke som LIGNER på alkohol (Munkholm), hvis noen vil ha det, det er helt sært.

Det var det en annen som mente her inne i en annen tråd. Ganske mange mente det motsatte.

Gammel 25-04-08, 15:01   #178
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og en anekdote til Irmas poeng med alkoholfrie soner: Jeg kjenner mange som har et forhold til alkohol som de selv kaller "kontinentalt" og avslappet, men som for meg er litt tvangsmessig. Jeg har venner som drikker stort sett hver dag. Litt, ikke mye. Hyggelige, ressurssterke familiefolk i full jobb, altså. Jeg husker at en venninne som reiste mye i jobben fortalte at hun hadde vært så flau da hun sjekket ut av hotellet etter at hun hadde vært syk, en gang, for hun hadde ikke rørt alkohol i minibaren, bare litt brus. Så da trodde de helt sikkert at hun var gravid. For meg er det en sjeldenhet at jeg drikker alkoholpå hotellrommet, unntaket er om jeg har unnet meg noe veldig god mat på roomservice.

Gammel 25-04-08, 15:04   #179
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Jeg har merket forskjell på matpriser, men ikke store forskjeller på virkelig gode viner. Faustino kan jeg ikke uttale meg om for den kjøper jeg aldri.

Det jeg derimot ser er at utvalget på danske dagligvarebutikker er helt enormt på elendige viner.

Hva er en virkelig god vin og hva er elendig vin for deg? :nysgjerrig:

Gammel 25-04-08, 15:18   #180
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg er for øvrig på linje med Fnatten i forhold til dette med alkohol i Danmark. Så vidt jeg har fått med meg har de mye større utfordringer i forhold til rusproblematikk og rusrelaterte skader enn det vi har i Norge. Jeg håper ikke vi kommer dit at vi får den såkalt naturlige hverdagsalkoholgreia i tillegg til helgefylla. Vi beveger oss så vidt jeg har skjønt i den retningen.

OK, jeg beveger meg inn på noe som jeg innrømmer at jeg ikke har oversikt over, rusproblematikken i Danmark i forhold til i Norge. Men jeg har aldri opplevd fyll i Danmark på samme måte som i Norge, og derfor blir jeg sikkert litt personlig engasjert i forhold til mine erfaringer.

Men mitt inntrykk er at, ja - det er rusmisbruk i Danmark knyttet til alkohol. Og at i Norge har vi dette problemet knyttet til narkotika. Ved Hovedbanegården i K.havn sitter de med ølflaska, og ved Oslo S sitter de med sprøyta. Så jeg syns det blir søkt å skulle diskutere denne rusproblematikken i forhold til danskers forhold til alkohol. Et hvert samfunn har jo sine utfordringer med rus.

Og hva er det som er så forferdelig med alkohol i hverdagen hvis man har laget seg et godt måltid, når det ikke har noe med fyll å gjøre?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:18.