Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg er for øvrig på linje med Fnatten i forhold til dette med alkohol i Danmark. Så vidt jeg har fått med meg har de mye større utfordringer i forhold til rusproblematikk og rusrelaterte skader enn det vi har i Norge. Jeg håper ikke vi kommer dit at vi får den såkalt naturlige hverdagsalkoholgreia i tillegg til helgefylla. Vi beveger oss så vidt jeg har skjønt i den retningen.
OK, jeg beveger meg inn på noe som jeg innrømmer at jeg ikke har oversikt over, rusproblematikken i Danmark i forhold til i Norge. Men jeg har aldri opplevd fyll i Danmark på samme måte som i Norge, og derfor blir jeg sikkert litt personlig engasjert i forhold til mine erfaringer.
Men mitt inntrykk er at, ja - det er rusmisbruk i Danmark knyttet til alkohol. Og at i Norge har vi dette problemet knyttet til narkotika. Ved Hovedbanegården i K.havn sitter de med ølflaska, og ved Oslo S sitter de med sprøyta. Så jeg syns det blir søkt å skulle diskutere denne rusproblematikken i forhold til danskers forhold til alkohol. Et hvert samfunn har jo sine utfordringer med rus.
Og hva er det som er så forferdelig med alkohol i hverdagen hvis man har laget seg et godt måltid, når det ikke har noe med fyll å gjøre?
|