|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon
Så alkohol er ok til hverdags, men ikke til en høytidelig feiring? Jeg kan ikke tenke meg noen anledning der et glass champagne er mer naturlig enn i en barnedåp. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Så det koker ned til at det bare føles upassende å servere alkohol i en dåp, men det er ikke det til en lunsj. Jaja.
|
|
|
#163 |
|
Fortynnet
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg syns ikke det er uhøflig å ikke servere alkohol i et selskap, og jeg hadde aldri tenkt den tanken. Det er ikke alle som drikker alkohol (av forskjellige grunner), og det må da være helt opp til vertskapet hva de vil servere i sine egne selskaper. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Nattrangler
Jeg har også nevnt søndag som argument over at vi ikke har hatt alkohol i dåp og konfirmasjon. men det er ikke med tanke på at en ikke kan drikke alkohol på søndager, men at alle må hjem på ettermiddagen/kvelden fordi det er jobb dagen etter, Hadde selskapet vært på fredag eller lørdag så ville kanskje noen ha overnattet. Men det er også andre grunner til at vi ikke har hatt alkohol i dåp og konfirmasjon.
|
|
|
#165 |
|
Pauset
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonJeg snakker som fyllesyk i dag: |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Pauset
|
Det er vel strengt tatt gjestenes problem om de velger å ta en taxi hjem, eller om de kjører i færre biler? Om man får tilbud om vin så betyr ikke det at man må drikke det heller. Syntes det var et rart argument. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Nattrangler
Joda sikkert, men det kan jo bli dyrt med taxi i 20 mil en vei. Nå bor det mye familie rundt omkring på forskjellige plasser og det er ikke lett å kjøre sammen da.
|
|
|
#168 |
|
Pauset
|
Jeg syntes det er dumt at folk har et sånt forhold til alkohol at de assosierer det med fyll.... |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Nek er allrighte dyr
Enig. Det er faktisk ingen som har sagt man ikke får feststemning uten alkohol. Det er litt synd at mange tenker alkohol=fyll. Jeg og de fleste andre raver ikke rundt med vinglasset blant unger som leker i dåpen.
|
|
|
#170 |
|
guru advisor
|
Men har ikke noe dette med kultur å gjøre? |
|
|
|
|
|
#171 |
|
Nattrangler
For noen barn så kan det være vondt nok å se foreldre eller andre voksne kun ta seg et glass eller to i et selskap, noen barn har sett nok av hva alkoholen kan gjøre av negative ting og de kan føle en ganske stor frykt av at noen tar en vin til maten. de vet jo ikke om det blir med det ene glasset eller to. Ikke sikkert andre i familien en gang vet om problemmet og frykten til disse barna.
|
|
|
#172 |
|
Nek er allrighte dyr
Det der blir noe helt annet. Hvis det er vondt for barn å se noen drikke et glass eller to til maten, så er det jo alkoholproblemer inni bildet, og det blir en annen problemstilling enn om det bare "passer seg" å servere alkohol i dåp og konfirmasjon.
|
|
|
#173 |
|
Ekvilist
|
Jeg kan ikke huske å ha lest at noen i denne tråden antyder at alkoholservering er ensbetydende med fyll? Forebygging og holdningsoverføring går ikke kun på hvor mange fulle mennesker et barn ser. Et barn behøver ikke å se mange fulle mennesker for å opparbeide seg alkoholholdninger som gjør dem mer utsatt for problematikk senere i livet. Jeg har forståelse for at mange ikke ser det som viktig å drive aktivt forebyggende rusarbeid for egne barn (med tanke på offentlige anbefalinger), eller at man velger å tro på noe annet enn de offentlige anbefalingene og hva man vet statistisk. Jeg har valgt å gjøre det ut i fra at jeg vet at det er ekstremt mange med rusproblematikk der ute, og da ikke kun mennesker som er vokst opp i et alkoholikerhjem. I min jobb ser jeg ikke kun de som sitter på benken på torvet med ølflaska, jeg ser også bedriftseieren som går på jobb hver dag. Det er mye skjult problematikk der ute, og det er ikke nødvendigvis særlig synlig.
|
|
|
#174 |
|
Leser
|
Jeg vil tro at dette blir en veldig polarisert tråd.
|
|
|
#175 |
|
guru advisor
|
Unnskyld at jeg sporer av nå men: |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonForbrukerkverulanten: Jeg tror ikke NOEN mener at du er sær fordi du ikke vil ha alkohol i disse anledningene. Tvert imot, i din situasjon.
|
|
|
#177 |
|
Absolut ateist
|
Det var det en annen som mente her inne i en annen tråd. Ganske mange mente det motsatte.
|
|
|
#178 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjonOg en anekdote til Irmas poeng med alkoholfrie soner: Jeg kjenner mange som har et forhold til alkohol som de selv kaller "kontinentalt" og avslappet, men som for meg er litt tvangsmessig. Jeg har venner som drikker stort sett hver dag. Litt, ikke mye. Hyggelige, ressurssterke familiefolk i full jobb, altså. Jeg husker at en venninne som reiste mye i jobben fortalte at hun hadde vært så flau da hun sjekket ut av hotellet etter at hun hadde vært syk, en gang, for hun hadde ikke rørt alkohol i minibaren, bare litt brus. Så da trodde de helt sikkert at hun var gravid. For meg er det en sjeldenhet at jeg drikker alkoholpå hotellrommet, unntaket er om jeg har unnet meg noe veldig god mat på roomservice.
|
|
|
#179 |
|
guru advisor
|
Hva er en virkelig god vin og hva er elendig vin for deg? :nysgjerrig: |
|
|
|
|
|
#180 |
|
guru advisor
|
OK, jeg beveger meg inn på noe som jeg innrømmer at jeg ikke har oversikt over, rusproblematikken i Danmark i forhold til i Norge. Men jeg har aldri opplevd fyll i Danmark på samme måte som i Norge, og derfor blir jeg sikkert litt personlig engasjert i forhold til mine erfaringer. |
|
|
|
![]() |
|
|