|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Skolen har nok blitt mye bedre, både i intensjonene og i praksis. Jeg vet at vår nærskole legger vekt på å sette sammen elever i grupper der de faglig sett hører mest hjemme (og kanskje ikke alltid setter sammen 1-2 flinke piker i gruppe med rampegutta?).
|
|
|
#42 |
|
By the Sea
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?
Ja, det skjer så og si nesten aldri.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 03-05-08 kl 00:40. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Siden dette er en tråd hvor det faktisk er lov å fortelle at man er flink i teoretiske emner kan jeg jo nevne kommentaren min mor kom med på fødestua: "Så bra at jenta kom før jul, da slipper hun å ligge så langt foran alle de andre i klassen, og du slipper å søke om at hun skal begynne et år tidligere på skolen".
|
|
|
#44 |
|
Introvert textrovert
|
|
|
|
#45 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Datteren min har fått mye tilpasset læring og vi er så langt fornøyd. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kunne ha vært meg! Det jeg har lært meg i livet er å komme igjennom med å gjøre minst mulig. Dessverre møtte jeg ikke det minste motstand før jeg begynte på NTH, og det var alt for sent.
|
|
|
#47 |
|
saftig
|
Nei, si det. Det er så å si umulig. Min klasseforstander på ungdomsskolen var akkurat lik, hun hundset dem som var flinke og dem som stilte spørsmål. Jeg var en av dem som alltid fikk syrlige kommentarer helt ut av det blå. Jeg husker en gang vi fikk utdelt en prøve i engelsk, og formuleringen var uklar. Jeg rakk opp hånden og spurte, og hun satte nesen i sky og hendene i hoftene og sa:
|
|
|
#48 |
|
By the Sea
|
Hvorfor er du ikke optimistisk?
|
|
|
#49 |
|
Absolute Beginner
|
Selvfølgelig er det lettere å surfe gjennom skolen enn å slite og streve for å greie de mest elementære kravene. Det jeg synes er veldig synd er at de flinke barna ofte ikke blir gitt muligheten til å nå like langt som de kunne ha gjort. Det er nok av middelmådige folk her i verden. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Selvfølgelig er det toppen å ha kunnskapstørste barn. Og selvsagt er det mye bedre å møte for lite utfordinger i skolen i forhold til å være skolesvak og kanskje ikke lære noe. Men jeg er ikke optimist i forhold til at jeg mangler tiltro til at "tilpasset opplæring" er noe som gjelder alle. Jeg syns ikke at argumentet om at de skolesvake trenger det mer enn de som er flinke er en unskylding god nok for å ikke gi de som er flike utfordringer nok. Det er trist at smarte barn ikke får utnyttet sitt potensiale på grunn av manglende utfordringer. Om vi skal dra det langt, er det faktisk også ett tap for samfunnet, noe som selvsagt kan sies om manglende oppfølging av svake elever.
|
|
|
#51 |
|
Glamorøs
|
For å ha det på det rene, jeg tror/håper også at skolen har forandret seg siden min barndom, og er i utgangspunktet positiv, både til at Glitterbarnet elsker å lære, og at han kommer til å få en flink lærer. Men jeg kjenner at det er noe i meg som skurrer når jeg leser det som står over, selv om jeg i bunn og grunn er enig. Kanskje fordi jeg selv fikk ødelagt skolegang og grunnlaget for fremtidig læring av lærere som netopp mente at meg var det ikke så farlig med, siden jeg enten kunne det som ble lært bort, eller lærte det fort. Det var utrolig kjipt å plutselig møte veggen og ikke forstå noe og heller ikke forstå hvordan jeg skulle gå fram for å lære det. I mtosetning til andre som da fikk mer pågangsmot ga jeg opp.
|
|
|
#52 |
|
både her og der
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Både på den forrige skolen jeg jobbet på (ungdomsskole) og der jeg jobber nå (vgs) er det nivådelte grupper i matematikk. Det er to hovedgrupper, teoretisk og praktisk matematikk, og innenfor disse hovedgruppene er det 4-5 nivå. Elevene får dermed undervisning på det nivået de befinner seg på, og har også anledning til å bytte grupper underveis hvis de finner ut at det blir for lett/vanskelig.
|
|
|
#53 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Zoë:Men dette er vel ikke en konkurranse i hva eller hvem som har det verst. Snarere en debatt om at også de som er best har krav på en tilrettelagt skolehverdag. Jeg tror det er denne holdningen som har vært den største bøygen for å få lov til å ta opp denne problemstillingene. Det må gå an å diskutere dette uten å sette elever opp mot hverandre. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Jeg kan jo også slenge meg på bølgen og si at jeg var av de skoleflinke barna som startet et år tidligere på skolen og hoppet over et klassetrinn ved overgangen til ungdomsskolen. Heldigvis hadde jeg en veldig flink lærerinne på barneskolen, som fikk meg gjennom de første årene uten å kjede meg for mye. Deretter ble jeg passivisert av min neste lærer, han sendte meg på biblioteket eller satte kryss i boka hvor langt jeg skulle regne - så kunne jeg "gå hjem og sette på potetene etterpå".
|
|
|
#56 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Det er dette jeg er ekstremt redd for når min jente skal begynne på skolen. hun har mange av kjennetegnene på den listen i artikkelen og jeg er sikker på at hvis hun ikke får de utfordringene og oppgavene hun trenger ved skolestart, så kommer hun til å kjede seg, dette utenfor og bli et problembarn. Hun blir fort veldig rastløs og krevende når hun ikke får nok å "jobbe" med..
|
|
|
#57 |
|
Introvert optimist
|
Selvfølgelig er det fint å ha litt tro på at skolen kan ha noe å by på, men når egen erfaring, både fra barndommen og fra skolen så langt, tilsier at det ikke er noen tilrettelagt undervisning, så mister man troen etter hvert. Det er mange fine ord ute og går, men ingen ressurser å sette inn for å gjennomføre alle de fine ordene.
Veldig godt sagt, emm. I praksis er det sånn at det sitter i ryggmargen at det er viktigere å hjelpe frem de svakeste til å bli middels, i beste fall, enn det er å utfordre de sterkeste til å bli alt de kan bli. Det er veldig synd at det ser ut til å være umulig å gjøre begge deler.
|
|
|
#58 |
|
By the Sea
|
Jeg er enig med deg jeg, altså.
|
|
|
#59 |
|
By the Sea
|
Ja, det er synd.
|
|
|
#60 |
|
I could be violet sky
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?Er det ingen som sjølv er normale eller har normale barn her inne? (Kva for slags stad er dette her
|
|
![]() |
|
|