|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Leser
|
![]() Forskning om overvektLeste en artikkel om hvorfor man går så fort opp i vekt etter at man har slanket seg. Synes det var interessant og vil gjerne dele den med dere. Den dårlige nyheten for meg er at jeg er over 20 (knapt, men dog.
![]() |
#4 |
seru
|
![]() Sv: Forskning om overvektHmmm, må innrømme at jeg ikke leste artikkelen så rånøye, men det jeg stusser litt på er alle som blir født "overvektige", altså medfødt spebarnsfedme, evt fedme som kommer kun fra morsmelk - er de utsatte i samme grad? Teorien var nemlig kjent allerede da broren min ble født på begynnelsen av 70-tallet og moren min var hellig overbevist om at han kom til å være overvektig for resten av livet, hvilket han da ikke ble (snarere tvert imot...)
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Forskning om overvekt
Nei, det skal ikke være mulig å bli overvektige av morsmelk. (Kan sikkert finne en link på det også. :i linkehumør: ). Dette skal gjelde den fedmen som barn får fra fast føde og frem til de er ca 20. Poenget er at fettcellene dannes kun frem til da, etter det kommer det ikke nye celler - men ingen celler forsvinner heller. Så når man svinger i vekt som voksen skyldes dette at fettcellene tømmes og fylles, ikke at det produseres nye eller at noen forsvinner. Og det er derfor det er vanskelig å holde vekten når man har slanket seg fordi at alle "de gamle fettcellene står parat til å fylles".
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forskning om overvektMen er ikke dette godt nytt for oss som var slanke da vi var 20?
![]() |
#7 |
Leser
|
For mitt vedkommende er det så lenge siden jeg var 20 at jeg ikke riktig husker hvordan jeg så ut. (Fakta, ikke fleip.)
![]() |
#8 |
superbruker
|
Da er det håp for meg også.
![]() |
#9 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Forskning om overvektEn annen ting i tillegg til det artikkelen sier, er jo at kroppen kan tolke overvekten som trivselsvekt, hvis man har hatt en høy vekt en stund. Altså, hvis man har klart å gå ned til et mer fornuftig vektnivå (tenker på min egen kropp og egne kneproblemer nå), så vil kroppen jobbe for å komme opp igjen til det den tror er trivselsvekten.
![]() |
#10 |
En som trener
|
Nei, det er da fullt mulig. Da anbefales det å begynne noe tidligere med grøt slik at babyen blir mettere og dermed spiser mindre morsmelk. Det kan være et problem om babyer blir for tunge, da det kan hemme deres motoriske utvikling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskning om overvektJeg er nok litt stikk i mot dette for rundt 18-22 var jeg nokså normalvektig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Leser
|
Jeg har skjekket opp dette flere plasser, og de plassene jeg har funnet står det enda at spedbarn ikke blir overvektige av morsmelk. Nå må det legges til at mange av disse plassene er artiklene gamle. Men jeg fant en fra helsedirektoreatet som sist ble redigert 25.februar i år.
![]() |
#15 |
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forskning om overvektFor meg er dette gode nyheter, fordi jeg var normalvektig da jeg var 20, og det var nok først etter 25-26 at jeg la på meg - men da la jeg på meg enormt. Vi får se hvordan det går fremover. Nå er det 6 uker siden jeg sluttet på Easy Life-kurset, og faktisk over 4 måneder siden jeg begynte å spise "normalt", og det ser ut til at jeg holder vekta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
En som trener
|
Jeg skjønner ikke helt den, for det finnes da vitterlig babyer som ligger over 97,5 percentilen og fullammes? Det noen kanskje mener er at man i så fall ikke skal bekymre seg, men det er jo noe annet enn å påstå at det er umulig å bli overvektig av morsmelk. Og det kan godt hende at risikoen er mindre for å bli overvektig som baby om man fullammes, men det er jo ikke det samme som at man ikke kan bli det? Og som det står i artikkelen jeg linket til, med MME har man mer kontroll på hva babyen får i seg, når de ammes har man jo egentlig ingen aning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
Det jeg fant var som sagt at det ble ikke regnet som overvekt hvis så lenge barna ble morsmelkernært. I og med at jeg ikke er noen ekspert, så vet jeg ikke mer enn det som står. Og som jeg sa i forrige innlegg så kan det godt hende de kildene jeg har er for gamle.
Ja, altså det jeg har funnet sier ikke at babyer ikke kan bli veldig tunge av morsmelk, men det de sier er at det ikke skal regnes for overvekt fordi den ikke blir varig. (Litt klønet formulert tidligere.)
Risikoen på overvekt gikk på at barn som ammes ikke blir overvektige som voksne. Jeg har lest artikkelen du linket til, og jeg ser også på siden til flaskeposten at de har en link til forskning som sier at det ikke finnes forskjeller på overvekt på de som ble ammet som barn og de som ikke ble ammet. (Når andre faktorer er trukket fra.)
Folk er forskjellige, jeg må innrømme at jeg reagerer veldig på at man skal slanke et barn som er under 6 mnd, men hvis jeg hadde hatt mer erfaring med flere barn ville jeg kanskje ha sett nødvendigheten.
![]() |
#19 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Forskning om overvektVisst finnes det tykke babyer som fullammes, men er det ikke slik at det fettet ikke har noen sammenheng med overvekt senere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Forskning om overvektDet har vært en "sannhet" at hvorvidt et spedbarn som ammes er tungt eller lett, har liten korrelasjon til hvilken vekt denne personen får som voksen. Mens derimot barn som er overvektige som 3-5-7 åringer, har en økende sannsynlighet for å bli overvektige som voksne. Dette hørte jeg senest på et seminar i 2006 fra en som jobber med overvektige barn, men jeg har ikke referansen.
![]() |
|
|