Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskning om overvekt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-05-08, 08:13   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forskning om overvekt

Leste en artikkel om hvorfor man går så fort opp i vekt etter at man har slanket seg. Synes det var interessant og vil gjerne dele den med dere. Den dårlige nyheten for meg er at jeg er over 20 (knapt, men dog. ). For oss som foreldre er jo dette veldig interessant hvis det stemmer, i og med at det endelige antallet fettceller blir bestemt i barndommen.

Gammel 06-05-08, 08:44   #2
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Forskning om overvekt

Hmm, det var noe å tenke på.

Gammel 06-05-08, 09:20   #3
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Det er nok for sent for meg, siden jeg er mye nærmere 30-tallet enn 20-tallet, men absolutt noe å tenke på overfor ungene. Nå ser det veldig bra ut på den fronten enda da.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 09:22   #4
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hmmm, må innrømme at jeg ikke leste artikkelen så rånøye, men det jeg stusser litt på er alle som blir født "overvektige", altså medfødt spebarnsfedme, evt fedme som kommer kun fra morsmelk - er de utsatte i samme grad? Teorien var nemlig kjent allerede da broren min ble født på begynnelsen av 70-tallet og moren min var hellig overbevist om at han kom til å være overvektig for resten av livet, hvilket han da ikke ble (snarere tvert imot...)

Gammel 06-05-08, 09:38   #5
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Hmmm, må innrømme at jeg ikke leste artikkelen så rånøye, men det jeg stusser litt på er alle som blir født "overvektige", altså medfødt spebarnsfedme, evt fedme som kommer kun fra morsmelk - er de utsatte i samme grad? Teorien var nemlig kjent allerede da broren min ble født på begynnelsen av 70-tallet og moren min var hellig overbevist om at han kom til å være overvektig for resten av livet, hvilket han da ikke ble (snarere tvert imot...)

Nei, det skal ikke være mulig å bli overvektige av morsmelk. (Kan sikkert finne en link på det også. :i linkehumør: ). Dette skal gjelde den fedmen som barn får fra fast føde og frem til de er ca 20. Poenget er at fettcellene dannes kun frem til da, etter det kommer det ikke nye celler - men ingen celler forsvinner heller. Så når man svinger i vekt som voksen skyldes dette at fettcellene tømmes og fylles, ikke at det produseres nye eller at noen forsvinner. Og det er derfor det er vanskelig å holde vekten når man har slanket seg fordi at alle "de gamle fettcellene står parat til å fylles".

Gammel 06-05-08, 09:58   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men er ikke dette godt nytt for oss som var slanke da vi var 20? (Og det gjelder vel ganske mange?)

Dette er jo mye mer oppløftende enn det jeg har lest før, som er at antall fettceller øker når man går mye opp i vekt, men "dør" ikke igjen ved slanking.

Gammel 06-05-08, 10:05   #7
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men er ikke dette godt nytt for oss som var slanke da vi var 20? (Og det gjelder vel ganske mange?)

For mitt vedkommende er det så lenge siden jeg var 20 at jeg ikke riktig husker hvordan jeg så ut. (Fakta, ikke fleip.) Men jo, du har rett, for de som var slanke når de var 20 er dette gode nyheter.

Gammel 06-05-08, 10:09   #8
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For mitt vedkommende er det så lenge siden jeg var 20 at jeg ikke riktig husker hvordan jeg så ut. (Fakta, ikke fleip.) Men jo, du har rett, for de som var slanke når de var 20 er dette gode nyheter.

Da er det håp for meg også.

Gammel 06-05-08, 10:45   #9
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En annen ting i tillegg til det artikkelen sier, er jo at kroppen kan tolke overvekten som trivselsvekt, hvis man har hatt en høy vekt en stund. Altså, hvis man har klart å gå ned til et mer fornuftig vektnivå (tenker på min egen kropp og egne kneproblemer nå), så vil kroppen jobbe for å komme opp igjen til det den tror er trivselsvekten. Flere ting som taler i mot en slankere meg her.

Gammel 06-05-08, 17:49   #10
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det skal ikke være mulig å bli overvektige av morsmelk. (Kan sikkert finne en link på det også. :i linkehumør: ).

Nei, det er da fullt mulig. Da anbefales det å begynne noe tidligere med grøt slik at babyen blir mettere og dermed spiser mindre morsmelk. Det kan være et problem om babyer blir for tunge, da det kan hemme deres motoriske utvikling.

Legger til link: http://www.flaskeposten.org/index.ph...d=65&Itemid=68

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 20:04   #11
kiki
Bør lage seg en tittel selv

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

En annen ting i tillegg til det artikkelen sier, er jo at kroppen kan tolke overvekten som trivselsvekt, hvis man har hatt en høy vekt en stund. Altså, hvis man har klart å gå ned til et mer fornuftig vektnivå (tenker på min egen kropp og egne kneproblemer nå), så vil kroppen jobbe for å komme opp igjen til det den tror er trivselsvekten. Flere ting som taler i mot en slankere meg her.

Det tar visst ca et år før kroppen blir vant til den nye vekten, og ikke vil "kjempe seg" tilbake til den tidligere vekten.

Apropos det at antall fettceller vi har er konstant, og at det er størrelsen på dem som varierer; Det er derfor det er sant at når en fettsuger seg, så vil aldri fettet komme tilbake der en fettsuger. En minker antall fettceller på det stedet en fettsuger, og når vi da ikke produserer nye fettceller, så kommer jo ikke fettet tilbake. Men en kan jo legge på seg andre steder da. (ikke at jeg har fettsugd meg altså, men har hørt dette, og kom til å tenke på det når vi snakker om fettceller)

Gammel 06-05-08, 20:20   #12
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er nok litt stikk i mot dette for rundt 18-22 var jeg nokså normalvektig.

Likevel tror jeg det er noe i dette.

Angående at kroppen tolker overvekten som trivselsvekt, så stemmer nok dette, og det tar nok langt mere enn et år før kroppen slutter å forsøke å kjempe seg opp i vekt.

De hormonene kroppen lager for å jage oss opp i vekt utskilles vedig mye lengere, jeg er ikke sikker på at det noensinne slutter. Men det vet en jo lite om da det bare er 3-5 % av vesentlig overvektige som klarer å holde vekten etter en slankekur. Har en en en ny maxvekt i et år har kroppen et nytt mål (svangerskap virker ikke inn heldigvis).

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-08, 21:22   #13
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Nei, det er da fullt mulig. Da anbefales det å begynne noe tidligere med grøt slik at babyen blir mettere og dermed spiser mindre morsmelk. Det kan være et problem om babyer blir for tunge, da det kan hemme deres motoriske utvikling.

Legger til link: http://www.flaskeposten.org/index.ph...d=65&Itemid=68

Jeg har skjekket opp dette flere plasser, og de plassene jeg har funnet står det enda at spedbarn ikke blir overvektige av morsmelk. Nå må det legges til at mange av disse plassene er artiklene gamle. Men jeg fant en fra helsedirektoreatet som sist ble redigert 25.februar i år.
Sitat fra artikkelen:
"WHO konkluderer med at det er en overbevisende dokumentasjon om at inntak av kostfiber og regelmessig fysisk aktivitet minsker risikoen for fedme og at inntak av energitette matvarer (mye fett og sukker) og inaktivitet øker risikoen for fedme. Videre er det sannsynlig at inntak av sukkerholdige drikker kan øke risikoen for fedme, og at spedbarn som får morsmelk har redusert risiko for fedme senere i livet."

(Dette er et typisk eksempel på artikler jeg har lest tidligere, men jeg ser den er datert oktober 2005.)

Gammel 06-05-08, 21:39   #14
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takker for svar him. Beklager at jeg må mates med teskje. Latskapen er en av mine tyngste laster.

Gammel 07-05-08, 08:51   #15
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg er dette gode nyheter, fordi jeg var normalvektig da jeg var 20, og det var nok først etter 25-26 at jeg la på meg - men da la jeg på meg enormt. Vi får se hvordan det går fremover. Nå er det 6 uker siden jeg sluttet på Easy Life-kurset, og faktisk over 4 måneder siden jeg begynte å spise "normalt", og det ser ut til at jeg holder vekta.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 10:25   #16
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skjekket opp dette flere plasser, og de plassene jeg har funnet står det enda at spedbarn ikke blir overvektige av morsmelk.

Jeg skjønner ikke helt den, for det finnes da vitterlig babyer som ligger over 97,5 percentilen og fullammes? Det noen kanskje mener er at man i så fall ikke skal bekymre seg, men det er jo noe annet enn å påstå at det er umulig å bli overvektig av morsmelk. Og det kan godt hende at risikoen er mindre for å bli overvektig som baby om man fullammes, men det er jo ikke det samme som at man ikke kan bli det? Og som det står i artikkelen jeg linket til, med MME har man mer kontroll på hva babyen får i seg, når de ammes har man jo egentlig ingen aning.

Jeg får følelsen av at dette er en del av ammepropagandaen; det er sunt og bra å ammes, og derfor kommer vi med bastante og unyanserte påstander så ingen kan misforstå at vi mener at barn bør ammes.

Jeg er veldig for amming altså, men jeg reagerer på sånne bastante uttalelser. Jeg tror ikke selvregulering alltid funker.

Gammel 07-05-08, 10:26   #17
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

.. og at spedbarn som får morsmelk har redusert risiko for fedme senere i livet."

Men hvor står det at man ikke kan bli overvektig av MM?

Gammel 07-05-08, 10:37   #18
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg skjønner ikke helt den, for det finnes da vitterlig babyer som ligger over 97,5 percentilen og fullammes?

Det jeg fant var som sagt at det ble ikke regnet som overvekt hvis så lenge barna ble morsmelkernært. I og med at jeg ikke er noen ekspert, så vet jeg ikke mer enn det som står. Og som jeg sa i forrige innlegg så kan det godt hende de kildene jeg har er for gamle.

Opprinnelig lagt inn av MinaX

Det noen kanskje mener er at man i så fall ikke skal bekymre seg, men det er jo noe annet enn å påstå at det er umulig å bli overvektig av morsmelk.

Ja, altså det jeg har funnet sier ikke at babyer ikke kan bli veldig tunge av morsmelk, men det de sier er at det ikke skal regnes for overvekt fordi den ikke blir varig. (Litt klønet formulert tidligere.)

Og det kan godt hende at risikoen er mindre for å bli overvektig som baby om man fullammes, men det er jo ikke det samme som at man ikke kan bli det? Og som det står i artikkelen jeg linket til, med MME har man mer kontroll på hva babyen får i seg, når de ammes har man jo egentlig ingen aning.

Risikoen på overvekt gikk på at barn som ammes ikke blir overvektige som voksne. Jeg har lest artikkelen du linket til, og jeg ser også på siden til flaskeposten at de har en link til forskning som sier at det ikke finnes forskjeller på overvekt på de som ble ammet som barn og de som ikke ble ammet. (Når andre faktorer er trukket fra.)

Jeg er veldig for amming altså, men jeg reagerer på sånne bastante uttalelser. Jeg tror ikke selvregulering alltid funker.

Folk er forskjellige, jeg må innrømme at jeg reagerer veldig på at man skal slanke et barn som er under 6 mnd, men hvis jeg hadde hatt mer erfaring med flere barn ville jeg kanskje ha sett nødvendigheten.

Gammel 07-05-08, 10:56   #19
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Visst finnes det tykke babyer som fullammes, men er det ikke slik at det fettet ikke har noen sammenheng med overvekt senere?

Uansett vil det vel alltid finnes babyer som har annlegg for å bli tykke, og som uansett vil forbli lubne småbarn og runde voksne - uavhengig om de ammes eller ei.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-05-08, 11:04   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har vært en "sannhet" at hvorvidt et spedbarn som ammes er tungt eller lett, har liten korrelasjon til hvilken vekt denne personen får som voksen. Mens derimot barn som er overvektige som 3-5-7 åringer, har en økende sannsynlighet for å bli overvektige som voksne. Dette hørte jeg senest på et seminar i 2006 fra en som jobber med overvektige barn, men jeg har ikke referansen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.