Sv: Forskning om overvekt
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Jeg har skjekket opp dette flere plasser, og de plassene jeg har funnet står det enda at spedbarn ikke blir overvektige av morsmelk.
Jeg skjønner ikke helt den, for det finnes da vitterlig babyer som ligger over 97,5 percentilen og fullammes? Det noen kanskje mener er at man i så fall ikke skal bekymre seg, men det er jo noe annet enn å påstå at det er umulig å bli overvektig av morsmelk. Og det kan godt hende at risikoen er mindre for å bli overvektig som baby om man fullammes, men det er jo ikke det samme som at man ikke kan bli det? Og som det står i artikkelen jeg linket til, med MME har man mer kontroll på hva babyen får i seg, når de ammes har man jo egentlig ingen aning.
Jeg får følelsen av at dette er en del av ammepropagandaen; det er sunt og bra å ammes, og derfor kommer vi med bastante og unyanserte påstander så ingen kan misforstå at vi mener at barn bør ammes.
Jeg er veldig for amming altså, men jeg reagerer på sånne bastante uttalelser. Jeg tror ikke selvregulering alltid funker.
|