Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Personalansvar, taushetsplikt og sånt

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-08, 15:53   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Personalansvar, taushetsplikt og sånt

For tiden har jeg en tøff personalsak gående på jobb, i forhold til en av mine medarbeidere. Jeg prøver å være nøye med taushetsplikten, men kjenner at jeg beveger meg litt i både vanskelig og litt ukjent farvann. Saken er ganske spesiell, for å si det sånn.

Så er det sånn at av ulike årsaker finnes det en annen medarbeider som kjenner til saken, og vedkommende tror at han har en form for personalansvar overfor denne andre personen. Noe han altså ikke har - men han kjenner til saken, og jeg forventer at han holder for seg selv det han vet.

Så ble denne andre som kjenner saken konfrontert av en helt utenforstående, som lurte på hva som foregikk - hvorpå han svarte: "Jeg har taushetsplikt, dette er en personalsak".

Nå har han strengt tatt ikke personalansvar, og sånn sett ikke direkte taushetsplikt, men jeg syns likevel han gikk over streken. For han fortalte jo med dette at det ER en personalsak på gang - og det var unødvendig at andre, utenforstående skulle vite akkurat det.

Jeg har tatt det opp med han, at jeg ikke syns han skal si noe som helst, men han føler jo at han ikke har sagt noe.

Så til spørsmålet. Hva tenker dere andre i forhold til taushetsplikt? Er det kun den med personalansvar som har taushetsplikt, eller har man taushetsplikt også om sine likestilte kolleger? I dette tilfellet gjelder det opplysninger som vedkommende strengt tatt ikke har fått gjennom jobben. Men jeg oppfatter det som på grensen til illojalt å gå ut med sensitiv informasjon om en kollega, til andre, utenfor vår avdeling.

Og videre - hvor mye tillater dere dere å si om taushetsbelagte saker, f.eks. overfor partneren? I denne konkrete saken har jeg ikke snakket med min mann, fordi saken er så spesiell at han lett ville skjønt hvem det gjaldt. Men i andre saker har det hendt jeg har sagt noe litt generelt, uten å nevne hvem, for eksempel. Ville dere oppfattet det som brudd på taushetsplikten?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:39.