Sv: Bruk av privat legevakt eller offentlig legevakt
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Er det ikke lettere å misbruke legevakten dersom den har en ordning med at folk "stikker innom" eller kan komme uten å avtale på forhånd?
Her hvor vi bor nå må det ringes på forhånd og det blir ofte avtalt time. Jeg synes ikke det virker så lett å misbruke ordningen hvis man da ikke er særdeles flink til å overdrive/lyve. Hvis sykepleier er i tvil om akuttgraden blir man også satt over til å snakke med legen på telefon. Det har skjedd med oss noen ganger når jeg har vært i tvil i forbindelse med kraftige allergiske reaksjoner på ungene.
Hvis legevaktordningen er slik at man bare møter opp eller ikke har noen som helst siling av pasientene er det nok enklere å misbruke. Jeg kan likevel ikke fatte at noen virkelig ønsker å sitte i timesvis på en legevakt som den i Stavanger, treffe en stresset lege man ikke kjenner osv. uten at det virkelig er nødvendig.
Legevakten siler pasienter. Men alikevel kan man ikke avvise noen, dersom de insisterer på å snakke med en lege. Da må i så fall legen selv avvise pasienten. Noe som skjer svært sjelden.
Ofte gir vi råd og ber pasienten kontakte fastlege, forklarer hvorfor og likevel møter de opp i luka en halv time senere.
|