Jeg lurte på om naboen kunne vente med kantklipper'n
....fordi vesla sov i vogna, og skulle så gjerne sovet litt lenger!
Et eldre ektepar rett ved siden av oss - vi bor i rekkehus - og de gjør som regel hagearbeidet på dagtid. Igår, lørdag, mens vesla (9 mnd) sov på verandaen i skyggen, begynte de med kantklippern. Hun sover ganske lett, og er dermed lett å vekke. Jeg hadde akkurat fått satt meg ned i skyggen med ei brødskive, og tenkte at det hadde vært sinnsykt deilig om hun kunne sove litt lenger enn en halvtime (noen ganger sover hun opptil 2,5 time), og duren var akk så gjennomtrengende...
Kunne jeg spørre gamlefar om han ville vente bittelitt med kantklippern?
Selv hadde jeg overhodet ikke hatt noe imot det, om det var omvendt.
Jeg gikk bort med brødskiva i hånda:
"Unnskyld, vesla sover her ute, og sov så dårlig i natt også - du tror ikke du kan vente bittelitt med å klippe resten?" Så vennlig jeg kunne si det.
"Skal ungen sove nå igjen?" sa han og slang fra seg klippern og gikk.
10 min etter våknet hun av seg selv, og da gikk jeg bort og sa at hun var våken, så da var det bare å klippe! 
Men idag har jeg fått høre av en nabo at den gamle dama allerede har begynt å snakke om meg, som "nektet dem å gjøre hagearbeid" fordi ungen sover. Hun er ekstrem til å sladre, og det vet alle naboene, men det er likevel litt kjipt.
Også lurer jeg på om det egentlig er greit å spørre om en slik tjeneste?
Eller er det rett og slett noe man uansett må akseptere når man bor i rekkehusområde?
Jeg syns det bør kunne gå an, det kan da ikke være et sånt stort offer?
Og det er jo så fantastisk å kunne hvile litt selv også (eller gjøre andre viktige ting) når den lille først sover!
Må legge til at dette har skjedd utallige ganger før. Enten har:
1) Barnet våknet
2) Jeg trillet en tur (kanskje etter å ha trillet for å få barnet til å sove)
3) Jeg har satt barnet inn i gangen (men det kan jeg ikke gjøre hvis hun har sovet lenger enn 10 min, da våkner hun).
Jeg er nok en av de mødrene som syns god søvn er viktig, også på dagtid.
Vet mange har holdningen: Hun sover når hun er trøtt, og våkner når hun er uthvilt. Det har aldri funket på mine barn, eller de jeg har passet. Men kanskje noen syns jeg er hysterisk?