Sv: Byfolk og rovdyrvern
Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.
Jeg tror dessverre at noen "byfolk" har lite forståelse for bøndene og hvilke konsekvenser det får når det til stadighet forsvinner dyr til gaupe og ulv. Si det hadde vært kattene eller hundene til "byfolkene" som man plutselig fant ihjel revet med tarmer og annen innmat liggende vrengt utover ute på gaten, da tror jeg nok pipen hadde fått en annen lyd.
Dette er et vanskelig tema syntes jeg 
Jeg tenkte ganske likt deg. Ville "byfolk" akseptert flokker av villhunder som angrep kjæledyrene deres eller i verste fall barna deres? Neppe.
De som bor sånn til at de har rovdyrene nært innpå seg er jo de som kjenner problemene på kroppen. Jeg har aldri opplevd de store rovdyrene på så nært hold, men jeg kan godt forestille meg at det må være fryktelig ubehagelig å komme ut om morgenen og finne husdyra ihjelrevet like ved huset man bor i. Jeg kan godt forestille meg at man da blir redde for å la ungene leke ute eller gå på besøk til venner.
Likevel - rovdyrfrykten er i mange tilfeller overdrevet stor. Det hauses opp en stemning som er rimelig ekstrem enkelte ganger. Husker f.eks. da det var som verst med ulv i Østfold. Folk var nesten hysteriske. Og smått om senn ble ulvene borte. Det mistenkes at de fleste av dem ble skutt ulovlig. Det syns jeg er tragisk.
Jeg syns vel i mange tilfeller at både "bønder og byfolk" er veldig snare til å dramatisere egen situasjon, og forenkle alle andres.
|