Sv: Byfolk og rovdyrvern
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
At noen som jakter så godt som året rundt og flår elger med tollekniv, mener at alt av ulv, bjør og gaupe skal utryddes fordi han blir kvalm og lei seg av at en og annen sau blir drept av rovdyr er for meg temmelig hyklersk altså.
Ikke enig! Tror de fleste som jakter elg skyter dem først sånn at de er døde når de blir flådd. "En og annen sau blir drept av rovdyr" er ikke dekkende for den virkeligheten som mange bønder lever i.
Personlig har jeg mest kjennskap til jerven og hadde den bare drept og spist en eller annen sau hadde jeg ikke brydd meg jeg heller. Men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan vernet av en enkelt jerv ( eller annet rovdyr ) kan forsvare de lidelsene den faktisk forårsaker.
Sauer lider ganske stygt de også når de blir spist halve ansiktet av mens de enda lever, eller bare øynene, eller flådd over ryggen. De lidelsene sauene opplever tror jeg man skal sette seg inn i før man uttaler seg. Tror som HH poengterer det ville blitt lite populært om kattene eller hundene deres plutselig kom hjem levende, men halveis spist. Ikke undervurder det er dere snille, for det er en realitet.
Jeg mener det er vanskelig å kombinere tradisjonelt sauehold med vern av rovdyr. Enten får man sette foten ned og si nei dessverre, vi vil ikke ha tradisjonelt sauehold i Norge med de store kulturlandskapmessige og matmessige konsekvenser det vil medføre. Eller så får man dele opp i soner for rovdyr og soner for sauehold hvor det ikke skal være rovdyr. Ellers er det også et alternativ at staten ønsker å kombinere rovdyr og sauehold i et område, men da får de også gi tilskudd til foring på innmark eller gjeting. Dette er det umulig for bøndene å dekke selv pr.d.d.
Ole Brumm fungerer best på papir.