Sv: Aftenposten i går? (Om barn som får for mye leker)
Dette er absolutt en relevant diskusjon, men jeg er ikke enig i at dette er et nytt fenomen. Tremenningene til barna mine var små på 80- og 90-tallet, og jeg opplevde at de fikk absolutt alt de pekte på. I stedet for at foreldrene satte grenser eller deltok i aktiviteter med barna, fikk disse barna heller mye materielt. Jeg deltok i livet til disse barna i mange år, i håp om å gi et annet perspektiv på livet, men fikk veldig bange anelser etter hvert om hvordan det ville gå med dem når de ble store. Og dessverre så har de blitt veldig som beskrevet i artikkelen her. Den ene har ikke skjønt det med å jobbe for å få ting. Denne personen har heller ikke skjønt det med å betale regninger - og har endt opp med store økonomiske problemer. Den andre har det gått enda verre med.
Jeg har derfor et veldig bevisst forhold til dette. Jeg skulle gjerne kjøpt alt mulig til barna mine - det finnes så mye morsomt i butikkene, men jeg lar være. Jeg vil heller delta i livet til barna mine, og hjelpe dem å bli de fine menneskene som jeg tror de kan bli.
|