Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke skoler man bør unngå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-08, 20:39   #11
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke skoler man bør unngå

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

(…) Vi bor på Oslo Vest og vurderer helt seriøst å flytte østover for å finne en skole med rundt 30 % minoritetselever, da vi mener dette vil gi vår datter bedre samfunnskompetanse i en globalisert verden, der man faktisk er nødt til å forholde seg til at folk er forskjellige.

Lavt utdannete hvite samfunnstapere, som oftest menn, vil selvsagt ikke forstå verdien av mangfoldig kulturell kompetanse og hva positivt som kan komme av økt kontakt og kunnskap mellom ulike mennesker med forskjellige erfaringer. (…)

Og denne idylliserte fremstillingen er oppskriften på hvordan man på dette området sender ballen over til de brune og tilbakestående (les: FrP) og lar den bli der; det er mange skoler i Oslo som har svært mye høyere andel fremmespråklige elever enn 30%. Skolen vi sogner til er en av flere med over 90% fremmedspråklige. Det er ikke først og fremst en ressurs eller et utgangspunkt for å gi elevene kompetanse. Det er først og fremst et problem. Det er et sammensatt problem og et stort problem. Det er sannsynligvis ikke et problem som ikke kan løses – og jeg tror til og med enkelte av skolene i Oslo gjør hederlige forsøk på å løse det – men det forutsetter faktisk at man innrømmer at det er et problem. Venstresiden i oslopolitikken er ikke villige til å si at det er et problem, skoleledelsen på «vår» skole er ikke villig til å si at det er et problem. Denne unnfallenheten er svært lite tillitvekkende når man skal sende barn på skolen, og jeg tror den er en av de faktorene som bidrar sterkest til at de som har muligheten enten søker seg vekk, flytter eller velger private alternativer, og det gjør naturligvis at problemet blir større. Nå syns jo jeg det er helt greit med alle de tre valgene, men dersom kommunen og skolen hadde spilt med åpne kort, gjort rede for problemet og forklart hva de gjorde for å gi et fullgodt undervisningstilbud også til elever med norsk som morsmål, kunne jeg vel iallefall ha vurdert å benytte den lokale skolen. Men basert på det lille vi har mottatt av informasjon fra skolen, og det jeg selv har innhentet av informasjon, var det komplett uaktuelt. Elefanten står midt i skolegården; jeg ser den, og jeg tror ikke det hjelper for politikere og skoleleledelse å late som om de ikke gjør det.

Ben "mer oppgitt enn imponert" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.