Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvilke skoler man bør unngå

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-08, 14:10   #61
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Sv: Hvilke skoler man bør unngå

Jeg har avfyrt min aller første røde ever.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 14:14   #62
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hei HansKristian.

Jeg beklager at prikken jeg sendte deg med et uhell hadde feil farge. ()

Mvh Liven.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 14:16   #63
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Hei HansKristian.

Jeg beklager at prikken jeg sendte deg med et uhell hadde feil farge. ()

Mvh Liven.

Ikke si at du ga han en grønn?!

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 14:33   #64
007
© All rights reserved

007 sin avatar

007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Ikke si at du ga han en grønn?!

Gammel 29-06-08, 14:39   #65
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

OK, hvor mange alternativer har vi nå:

1) Skummelt troll
2) Lite og redd troll
3) Iddjot
4) Skøyer
5) Tidligere iddjot som innerst inne har innsett at han egentlig tar feil og prøver å finne noen som kan korrigere ham

Noen andre?

Gikk visst glipp av noe i natt. Fører på lista:
6) Har gått seg bort
7) Glemte å ta krumelur for å ikke bli stur

Foretrekker visst denne delen av tråden:

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Fifth Element ruler - ingen over, ingen ved siden!

YES!

Gammel 29-06-08, 14:41   #66
Libra

Libra sin avatar

Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Så så, jeg kan jo gi en i rett farge for å nulle ut din.

Gammel 29-06-08, 14:42   #67
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Så så, jeg kan jo gi en i rett farge for å nulle ut din.

Jeg gir visst 7 poeng.

Gammel 29-06-08, 14:43   #68
Libra

Libra sin avatar

Standard

Jeg gir visst 7 poeng.

Huff, da - da må du nok få hjelp fra flere enn meg.

Gammel 29-06-08, 14:50   #69
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Standard

Alle monner drar. Takk for motvekthjelp.

Gammel 29-06-08, 14:54   #70
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alle monner drar. Takk for motvekthjelp.

Han er forsatt rød!! og barnslig!

Gammel 29-06-08, 19:21   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er uenig i at et idiotisk innlegg ikke skal få munne ut i en ordentlig debatt. Faktisk var det det jeg håpet hadde hendt siden jeg var innom sist.

For selvsagt er det en utfordring når andelen fremmedspråklige bikker, jeg vet ikke, 80% eller noe. Det handler aller mest om språk, og selvsagt også noe om kultur. Spesielt hvis mange av barna ikke har gått (lenge) i barnehage, og dermed kommer inn i skolen relativt blanke på både sosial og språklig kompetanse. Det man jo også ser er at integreringsinnstilte og ressurssterke innvandrerfamilier flytter ut av "innvandrerbydelene" for å ha barna sine i mer balanserte skoler.

Hva man gjør? Vel, segregering er selvsagt et idiotisk forslag. Et fornuftig tiltak, som man gjennomfører med et visst hell i Oslo, er sponsede barnehager for fremmedspråklige barn. Man bør kanskje vurdere barnehageplikt fra 4 år i enkelte bydeler?

Ellers er jeg litt blank.

Men jeg tror nok at jeg også ville vurdert en annen skole enn nærskolen dersom den hadde 90% fremmedspråklige elever.

Gammel 29-06-08, 19:28   #72
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min bydel, og også Grorud tror jeg? har de gjort kjernetiden gratis for alle fire- og femåringer. ALLE fire- og femåringer. Et genialt tiltak som gjør at flere barn kommer i barnehage, lærer norsk og lærer hvordan skolesystemet funker. I tillegg lærer foreldrene hvordan systemet fungerer, og får nyttig feedback. Utrolig bra integreringstiltak.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 19:40   #73
Majsa
Quiet, please

Majsa sin avatar

Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Jeg videre med Polyanna.

Gammel 29-06-08, 19:42   #74
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Skolen ungene her går på har vel ca 70 % barn som er definert som fremmedspråklige.
Det er 35 nasjoner representert.
Dette har aldri vært noe problem. Det mange glemmer oppi dette tror jeg er at de aller fleste fremmedspråklige er barn av 3. og 4. generasjons innvandrere. Ergo; for meg og sikkert mange andre oppleves disse som norske selv om de har en annen bakgrunn hva gjelder kultur,religion osv.

Jeg har ei datter som skal opp i 5.klasse nå til høsten. Hun har alltid vært veldig frempå når det gjelder lesing, skriving osv. Hun har aldri blitt satt tilbake selv om hun er 1 av 3 eller var det 4 etnisk norske i klassen sin.
Og jeg er veldig takkmenlig for at ungene mine får oppleve et slikt mangfold det er på skolen. Det er en skole et steinkast unna som veldig mange etnisk norske søker seg til nettopp av den grunn at der er det lite fremmedspråklige. Denne skolen gjorde det forøvrig dårligere på nasjonaleprøver enn skolen ungene hvis det er av betydning for noen.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 20:18   #75
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fra meg, for eksempel.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 21:03   #76
TBM
Passiv

Standard

Jeg stemmer med Polyanna - slike innspill skal vi debattere seriøst - rett og slett fordi det finnes så mange gode argumenter for hvorfor HI tar feil.

Hvorvidt en skole er dårlig eller ikke, tror jeg avhenger av ledelsen ved skolen og av skoleeier. Hvilke økonomiske rammer skoleeier legger til grunn er viktig, samtidig som det alltid er lederes jobb å utnytte de økonomiske rammene best mulig.

Jeg er sikker på at det vil være en styrke for "norske barn" som har gått på en god skole med høyt innslag av fremmedkulturelle barn - de blir rett og slett mye flinkere (generelt sett selvsagt) til å forstå ulike personers ståsted og verdi i et fellesskap.

Teamarbeid er nøkkelen til de gode løsningene i framtiden. Og hvem kommer til å være veldig gode på å forstå betydningen av tverrkulturelle team?

HansKristian - svaret på det siste spørsmålet skal du få lov til å tenke ut selv!

Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 21:39   #77
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

(…) Vi bor på Oslo Vest og vurderer helt seriøst å flytte østover for å finne en skole med rundt 30 % minoritetselever, da vi mener dette vil gi vår datter bedre samfunnskompetanse i en globalisert verden, der man faktisk er nødt til å forholde seg til at folk er forskjellige.

Lavt utdannete hvite samfunnstapere, som oftest menn, vil selvsagt ikke forstå verdien av mangfoldig kulturell kompetanse og hva positivt som kan komme av økt kontakt og kunnskap mellom ulike mennesker med forskjellige erfaringer. (…)

Og denne idylliserte fremstillingen er oppskriften på hvordan man på dette området sender ballen over til de brune og tilbakestående (les: FrP) og lar den bli der; det er mange skoler i Oslo som har svært mye høyere andel fremmespråklige elever enn 30%. Skolen vi sogner til er en av flere med over 90% fremmedspråklige. Det er ikke først og fremst en ressurs eller et utgangspunkt for å gi elevene kompetanse. Det er først og fremst et problem. Det er et sammensatt problem og et stort problem. Det er sannsynligvis ikke et problem som ikke kan løses – og jeg tror til og med enkelte av skolene i Oslo gjør hederlige forsøk på å løse det – men det forutsetter faktisk at man innrømmer at det er et problem. Venstresiden i oslopolitikken er ikke villige til å si at det er et problem, skoleledelsen på «vår» skole er ikke villig til å si at det er et problem. Denne unnfallenheten er svært lite tillitvekkende når man skal sende barn på skolen, og jeg tror den er en av de faktorene som bidrar sterkest til at de som har muligheten enten søker seg vekk, flytter eller velger private alternativer, og det gjør naturligvis at problemet blir større. Nå syns jo jeg det er helt greit med alle de tre valgene, men dersom kommunen og skolen hadde spilt med åpne kort, gjort rede for problemet og forklart hva de gjorde for å gi et fullgodt undervisningstilbud også til elever med norsk som morsmål, kunne jeg vel iallefall ha vurdert å benytte den lokale skolen. Men basert på det lille vi har mottatt av informasjon fra skolen, og det jeg selv har innhentet av informasjon, var det komplett uaktuelt. Elefanten står midt i skolegården; jeg ser den, og jeg tror ikke det hjelper for politikere og skoleleledelse å late som om de ikke gjør det.

Ben "mer oppgitt enn imponert" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-08, 21:58   #78
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dundrende applaus for BenMurphy her.

Og jeg er overrasket over hvor mange ellers oppegående mennesker som går rett i "hvaneimenneeeida, det er BARE fint og flott og hipp hurra"-grøfta her. Selv om jeg ser hvordan de ble dyttet dit.

Gammel 29-06-08, 22:03   #79
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er jo integrering vi ønsker og når det bare er én og annen norsk elev ved skolen, oppnår man ikke at nordmenn lærer noe, ei heller at minoritetselevene får opplæring og forsåelse av norske vaner og skikker.

Jeg er enig, getthofisering er like uheldig, men kanskje ikke fullt så ille rent etisk sett som segregering.

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Har du sett på lenken som hovedinnlegger viser til?

Jeg synes ikke vi skal la hovedinnlegger få æren av å starte en fruktbar debatt med den linken det vises til som utgangspunkt. Jeg oppfordrer til å ignorere slike innlegg, jeg håper ikke FP blir et sted hvor ekstremister som legger ut linker av den typen vi ser her får lov til å starte såkalt konstruktive debatter.

Dette er jeg veldig uenig i. Vi - som er her på FP - burde sørge for å få flest mulige konstruktive og fruktbare debatter. Uansett hvem som starter dem.

Det er ikke en ære å få starte en bra debatt. Det er vi alle som debatterer som skaper debatten og resultatet. Det er ikke vedkommende som startet den. Jeg ønsker å si hva jeg mener, og det ønsker jeg å gjøre selv om jeg snakker med venstreradikale, høyreekstimister, politikere eller "hvermansen". Det å utelukke noen fra en debatt er det samme som å be om at en slik debatt går under jorden.

Gammel 29-06-08, 22:03   #80
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Og denne idylliserte fremstillingen er oppskriften på hvordan man på dette området sender ballen over til de brune og tilbakestående (les: FrP) og lar den bli der; det er mange skoler i Oslo som har svært mye høyere andel fremmespråklige elever enn 30%. Skolen vi sogner til er en av flere med over 90% fremmedspråklige. Det er ikke først og fremst en ressurs eller et utgangspunkt for å gi elevene kompetanse. Det er først og fremst et problem. Det er et sammensatt problem og et stort problem. Det er sannsynligvis ikke et problem som ikke kan løses – og jeg tror til og med enkelte av skolene i Oslo gjør hederlige forsøk på å løse det – men det forutsetter faktisk at man innrømmer at det er et problem. Venstresiden i oslopolitikken er ikke villige til å si at det er et problem, skoleledelsen på «vår» skole er ikke villig til å si at det er et problem. Denne unnfallenheten er svært lite tillitvekkende når man skal sende barn på skolen, og jeg tror den er en av de faktorene som bidrar sterkest til at de som har muligheten enten søker seg vekk, flytter eller velger private alternativer, og det gjør naturligvis at problemet blir større. Nå syns jo jeg det er helt greit med alle de tre valgene, men dersom kommunen og skolen hadde spilt med åpne kort, gjort rede for problemet og forklart hva de gjorde for å gi et fullgodt undervisningstilbud også til elever med norsk som morsmål, kunne jeg vel iallefall ha vurdert å benytte den lokale skolen. Men basert på det lille vi har mottatt av informasjon fra skolen, og det jeg selv har innhentet av informasjon, var det komplett uaktuelt. Elefanten står midt i skolegården; jeg ser den, og jeg tror ikke det hjelper for politikere og skoleleledelse å late som om de ikke gjør det.

Ben "mer oppgitt enn imponert" Murphy

Der beskrev du akkurat det dilemmaet jeg prøvde å skissere i innlegget mitt på forrige side.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.